Veel hennen op veel eieren broeds, wat nu?

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
PetronellaJ
Berichten: 27
Lid geworden op: 11 aug 2017 06:17
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Friesland

Veel hennen op veel eieren broeds, wat nu?

Berichtdoor PetronellaJ » 23 jun 2019 16:24

In ons nachthok zijn een meter van de grond twee gekantelde fruitkisten die dienst doen als legplekken.
15!!!krielhennen lopen vrij uit en in, zowel naar de buitenren als naar buiten in een grote tuin, en kunnen vrij naar de buren etc. Er is één jonge haan bij dit stel jonge hennen.
Eerder dit jaar is een nest onderaan de voet van een grote dennenboom, wat op uitkomen stond, door een steenmarter vernietigt inclusief mooie lieve hen. Zo triest.
Later was er weer één broeds ergens in de bosjes maar gzd hield de hen niet vol. Wederom werd een andere hen broeds en deed dit in één van de twee leghokken. Deze heb ik toen verplaatst naar beneden in hetzelfde hok ( nachthok), in een grote plastic bak met hooi, makkelijker voor als de kuikens kwamen. Maar meerdere kippen bemoeide zich ermee en dus leek het op een gegeven moment op een gedeeld broedschap! Opeens werd ook dit nest verlaten.
Nu echter is het serieuzer en is er sinds twee weken weer een hen bezig in één van de leghokken maar de andere zijn aangestoken en zitten er steeds bovenop of serieus ernaast, ook snachts.....en zijn er nu schrik niet 6 hennen ondertussen broeds en zitten ze met z'n vieren of meestal zessen in twee leghokken non stop op ik weet niet hoeveel eieren. De eieren weghalen helpt niet want ze leggen in record tijd weer bij en zitten er met zoveel op steeds. Aan de kammen en het gedrag als ze er even af zijn kan ik zien dat de meeste echt broeds zijn. De hen die als eerste daar ging zitten daarvan zijn de eieren gemarkeerd, in het begin haalde ik steeds die andere legsels weg maar sinds een week ben ik daarmee gestopt.
Wat denken jullie van deze kermis?

frankip
Berichten: 2963
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Veel hennen op veel eieren broeds, wat nu?

Berichtdoor frankip » 23 jun 2019 21:01

Een mooi rommeltje. Plaats de hen die je wil dat broed in een ruimte apart. Zodat ze rustig kan broeden en eten, drinken en poten strekken. Let op dat deze plaats bloedluisvrij is. De rest van de hennen maak je broeds af. Zeker met dit warme weer. Plaats ze in een bench die op 4 stenen staat , zodat de hennen op een gaasbodem zitten /lopen. Evt een zitstok erin en eten en drinken. Op een plek in de schaduw.

Gebruikersavatar
Esther279
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 apr 2015 16:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Veel hennen op veel eieren broeds, wat nu?

Berichtdoor Esther279 » 23 jun 2019 21:50

nou nou, zo heb je pech en steeds geen kuikens en zo heb je kans op een hele kraamkamer.
Advies van Frankip lijkt met goed advies.

Succes ermee!


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense en 14 gasten