Huisvesting kloek met kuikens

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Huisvesting kloek met kuikens

Berichtdoor tuff cookie » 12 aug 2019 17:39

Enig ! Mooie foto's !

Gebruikersavatar
Esther279
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 apr 2015 16:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Huisvesting kloek met kuikens

Berichtdoor Esther279 » 12 aug 2019 19:06

Van wat ik hier op het forum lees en van andere info eet kloek de eerste weken gewoon meel met de kuikens mee. In dat meel zit ook van alles waar kloek weer van kan aansterken na een periode van broeden (en mogelijk vermageren). En daarbij is het apart voeren haast niet te doen.
En ook het eten aan de kuikens geven is iets wat mijn kloek ook deed. Netjes de kuikens eerst voeren, met het karakteristieke 'kom-er-is-hier-eten-geluid' erbij. Maar op een gegeven moment ging ze er ook zelf wel weer van eten.
Bereid je wel voor op de ga-het-nu-maar-lekker-zelf-regelen gedrag van de kloek wanneer de kuikens een week of 6-7 zijn. Hoe goed ze nu voor haar kuikens zorgt, zo afwijzend wordt ze naar ze. Allemaal natuurlijk gedrag hoor. Ik heb hier 3 kuikens gehouden. Die hebben steun aan elkaar en vormen een eigen boompje met zn 3'en.

Gebruikersavatar
Esther279
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 apr 2015 16:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Huisvesting kloek met kuikens

Berichtdoor Esther279 » 12 aug 2019 19:07

*toompje

Mi1985
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 jul 2019 11:10
Land: nederland
M/V: V

Re: Huisvesting kloek met kuikens

Berichtdoor Mi1985 » 12 aug 2019 20:12

Oke bedank esther voor de tips en ervaringen delen. Ze ging zelf naar buiten en de kuikens gingen mee. De andere kippen keken vanaf de andere kant van het gaas. Kloek heeft altijd ruzie met 1 legkip en deze pikte door het gaas naar een van de kuikens en had haar teentje vast. Het is rood en dik en ze loopt mank. Vond het zo erg. Arm ding. Toen het ging regenen heb ik haar het hok begeleid want ze ging in de regen zitten terwijl er ook een zeil hangt. Slimpie :mrnono:

Gebruikersavatar
Esther279
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 apr 2015 16:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Huisvesting kloek met kuikens

Berichtdoor Esther279 » 12 aug 2019 22:08

Haha ja, zo leuk kippen zijn, zo heerlijk dom kunnen ze ook zijn. :eitje: Kropen de kuikens onder de vleugels van moeders toen het ging regenen? Zo leuk om te zien is dat, die echte kloek houding met de kuuks eronder. :ilove:
Hum, en het teentje van het jonge slachtoffertje maar even goed in de gaten houden. Ondanks de fragiele kuikens zijn ze ook wel weer flexibel. Zag hier in de eerste paar dagen kloek geregeld vol op een kuiken of op een ledemaat van een kuiken staan en ze hebben het er allemaal levend vanaf gebracht. Dus ze kunnen wel wat hebben. Een keer ging ze op de nek van een kuiken staan, net een paar dagen oud. Ik schrok me suf en dacht, ja hoor dit is het, einde kuiken. Maar na een paar seconden van het levenlucht te zijn onthouden stuiterde het kuiken gewoon weer verder. Ik was harder geschroken dan het kuiken :lol:


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten