Spoelwormen bij serama kipjes

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Rambo88
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 nov 2019 21:59
Land: Nederland
M/V: M

Spoelwormen bij serama kipjes

Berichtdoor Rambo88 » 17 jan 2020 09:42

Beste kippenvrienden,
Ik heb bij een van mijn nieuwe hennen geconstateerd dat ze wormen uit poepte en al een aantal dagen geen eieren meer legde.
Nu blijkt het om spoelwormen te gaan.
Heeft iemand van jullie hier ervaring mee en tips wat ik hier het beste aan kan doen en wat ik kan doen om het te voorkomen?
Ook zou ik graag eens kuikentjes willen maar de kippen worden maar niet broeds. Ik heb 4 hennen en 1 haan.
Is er een manier om ze een beetje te helpen? Of waardoor ze broeds worden?
Groet Jeroen.

Deborah123
Berichten: 492
Lid geworden op: 06 mei 2018 22:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Spoelwormen bij serama kipjes

Berichtdoor Deborah123 » 17 jan 2020 11:07

Hoe lang heeft u ze en hoe oud zijn ze? Het is nog een beetje te vroeg in het jaar voor broedsheid.
Ik had laatst ook wormen in de ontlasting aangetroffen en heb Verm-x korrels gedurende een aantal opeenvolgende dagen door het voer gedaan. Het was snel over. De korrels in het voer hadden dezelfde vorm en kleur als de Verm-x korrels overigens.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19167
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Spoelwormen bij serama kipjes

Berichtdoor Isabel » 17 jan 2020 11:46

Voor nu kan je haar Iverquantel Drops geven. Kan je ook online bestellen of bij de DA. Even kijken naar het gewicht en de dosering. En over twee weken herhalen.
Wacht er niet te lang mee, want ze kunnen aardig beroerd van wormen worden.

Rambo88
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 nov 2019 21:59
Land: Nederland
M/V: M

Re: Spoelwormen bij serama kipjes

Berichtdoor Rambo88 » 17 jan 2020 13:11

@ Deborah, de kippen heb ik nu een aantal maanden de heb met de wormen heb ik nog niet zo lang maar zij is ook de enige die eitjes legt. De andere hennetjes zijn allemaal ongeveer 10 maanden oud nu de hem met de eitjes zal 1,5 jaar zijn.
Ik heb geen idee hoe oud ze zijn wanneer ze broeds worden L.

Deborah123
Berichten: 492
Lid geworden op: 06 mei 2018 22:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Spoelwormen bij serama kipjes

Berichtdoor Deborah123 » 17 jan 2020 13:15

Zodra ze eieren kunnen leggen, kunnen ze broeds worden. Mijn cochin kriel was net geen jaar oud toen ze haar eerste kuikens had.

Rambo88
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 nov 2019 21:59
Land: Nederland
M/V: M

Re: Spoelwormen bij serama kipjes

Berichtdoor Rambo88 » 17 jan 2020 13:20

@ Isabel,
Ik heb inderdaad iets gelezen over die druppels, die moet ik dan in de bek spuiten. Moet ik dat uit voorzorg bij alle kippen doen dan? Lijkt me wel het beste toch?
En 1 x doen en dan na 2 weken herhalen of vaker toepassen?

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19167
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Spoelwormen bij serama kipjes

Berichtdoor Isabel » 17 jan 2020 15:17

Daar zijn de meningen over verdeeld. Ik geef de rest ook gelijk, sommigen geven het alleen de kip die wormen heeft.
Als je het nu geeft, dan moet je het over twee weken nog een keer geven, maar dat staat allemaal in de bijsluiter. Ook over de dosering versus gewicht. Je moet dus iedere kip wegen om de juiste dosering te geven.

Ik zou het niet preventief om de zo veel tijd gaan geven. Alleen als ze last van wormen hebben.

Rambo88
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 nov 2019 21:59
Land: Nederland
M/V: M

Re: Spoelwormen bij serama kipjes

Berichtdoor Rambo88 » 17 jan 2020 15:33

Isabel schreef:Daar zijn de meningen over verdeeld. Ik geef de rest ook gelijk, sommigen geven het alleen de kip die wormen heeft.
Als je het nu geeft, dan moet je het over twee weken nog een keer geven, maar dat staat allemaal in de bijsluiter. Ook over de dosering versus gewicht. Je moet dus iedere kip wegen om de juiste dosering te geven.

Ik zou het niet preventief om de zo veel tijd gaan geven. Alleen als ze last van wormen hebben.




Heel erg bedankt Isabel!
Ik ga het ze het ze straks toedienen, bedankt voor de hulp! Erg fijn dit forum!
Gr Jeroen

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19167
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Spoelwormen bij serama kipjes

Berichtdoor Isabel » 17 jan 2020 16:14

Daar is dit forum voor: om van elkaar wat te leren. En afentoe te discussiëren. :-D


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten