heeeel klein brahma kuiken

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
marg
Land: nederland
M/V: V
Contacteer:

heeeel klein brahma kuiken

Berichtdoor marg » 28 mei 2020 14:09

hai beste kippenmensen, 2 dagen geleden is bij ons een brahma kuiken geboren... ze heeft een lang gevecht moeten leveren om uit het ei te komen, waarvan het vliesje lang op haar vleugels vast zat.. t was voor mij erg moeilijk in te schatten of ik haar wel of niet moest helpen, want aanvankelijk was alleen het snaveltje door het gat naar buiten gekomen en toen heel lang niks. (tja was ze aan t uitrusten of niet...?) na veel heen en weer gebel, met mensen die er iets meer verstand van hebben, heb ik elke keer een klein beetje gepeld en toen weer gelaten...savonds voor het slapen was ze er nog niet uit... toen heb ik wat meer geholpen en het vlies was helemaal hard geworden over een vleugel heen... anyway... ondanks dat ik niet echt goede hoop had heeft ze t toch gered de eerste nacht, en nu ook de 2e.. ze zit enkel en alleen onder de moeder. maar is wel beweeglijk als ik de vleugel van de moeder op til. Ik zie haar alleen nog niet van mijn kuiken mail eten..
en ik zie haar ook niet echt drinken dus heb ik haar met een pipetje elke keer een druppel gegeven en dan drinkt ze gretig.. Maar wat te doen met eten... ze is echt zoooo klein, het andere nest zijn is nu 3 weken oud, maar geen van alle daarvan is ooit zo klein geweest. (zelfs degene die vanaf het begin zwak was en na een dag is overleden was niet zo klein... heeft iemand tips hoe ik haar zoveel mogelijk kan helpen??? thx alvast! wordt heel erg gewaardeerd....(vrij nieuwe kippenmoeder)

frankip
Land: nl
M/V: M

Re: heeeel klein brahma kuiken

Berichtdoor frankip » 28 mei 2020 15:13

Voor de volgende keer, kijk niet onder een kip als de eieren uitkomen. Elke keer dat je kijkt verdwijnt de vochtigheid die moederkip afgeeft, met als gevolg dat het geheel uitdroogt. Je krijgt dan zoals je nu beschrijft . Het vlies droogt in , en het kuiken kan er moeilijk uitkomen. Beste is om de laatste dagen helemaal niet te kijken, en afwachten of moeder met kroost te voorschijn komt. Een kip is een volautomatische broedmachine.

Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”