Ik ga nu echt denken dat ik een slechte fokker getroffen heb voor mijn kippen, na een jaar nog steeds/weer slechte leg

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Helga63
Berichten: 45
Lid geworden op: 06 aug 2013 08:00
Land: Frankrijk
M/V: V

Ik ga nu echt denken dat ik een slechte fokker getroffen heb voor mijn kippen, na een jaar nog steeds/weer slechte leg

Berichtdoor Helga63 » 29 mei 2020 08:09

Hier ben ik weer. Sorry, ik blijf jullie lastig vallen, maar jullie hebben zoveel ervaring!

Nog steeds loop ik tegen problemen aan met mijn kippen.

Ik denk nu echt dat de boer/fokker waar ze vandaan kwamen geen goede fokker was want ik heb eigenlijk alleen maar (qua leg maar daar heb je ze toch ook vooral voor) ellende en rare dingen met mijn kippen. Ze zijn nu een maand of 14 oud.

De eerste van de vier was natuurlijk binnen een paar maanden al doodziek en overleden. Vorig jaar hebben de andere drie kippen goed gelegd, eigenlijk wel iedere dag allemaal een ei, mooie schaal, geen problemen.

De Sussex die over was is gestopt met leggen in september en heeft heel de winter door geen enkel! ei gelegd. De goudzwarte en de zwarte zijn doorgegaan, ook tijdens de winter. Sloegen wel eens een daagje over, maar er bleef regelmaat.

In februari of zo kwam er af en toe een windei van één van de twee. Maar meestal bleven ze redelijk goed, wel wat dunnere schaal als afgelopen zomer.
De Sussex legde nog steeds niets.

Ik dacht dat het aan de wisseling naar het voorjaar was en heb ze oestergrit gegeven en gekookte eierschalen, maar ze eten er alle drie gewoon omheen en laten het in de bakjes liggen. Ook iedere dag meelwormen. Daardoor werd bij de zwarte kip de schaal af en toe erg 'gepokt', door een teveel aan kalk. Zie mijn andere post hierover 'te veel proteinen of zo dat dit ei er zo uitziet. Dus toen weer gestopt met de dagelijkse meelwormen.

Rond eind maart is de Sussex ook weer af en toe een ei gaan leggen, tot op vandaag is ze nog steeds niet echt op gang gekomen. Die is dus ruim 7 maanden van de leg geweest. Heeft overigens wel geruid, als enige van de drie.

Nu heeft de goudzwarte ook legproblemen, ze legt iedere dag een ei wat aan de smalle punt extreem dun is, echt bijna vloeipapier, terwijl de rest van het ei wel wat dikker is (niet overdreven dik). Zie de foto's.

Afbeelding
Afbeelding

Ook zit er soms slijm op het ei na het leggen, maar ik kan me voorstellen dat dat gewoon is van het cloaca-kanaal.

Afbeelding

Het ei hierin is (ga ik vanuit) wel goed, ziet er in ieder geval goed uit.

Afbeelding

En ze presteert het heel af en toe om zowel 's morgens als 's avonds een ei te leggen. Dat doet ze dan gewoon in haar slaapplekje, niet op het legplekje.

Als ik het ei op tijd vind haal ik het meteen uit het hok (koken kan niet maar bakken wel), maar ze legt enorm vroeg. Meestal kom ik bij het hok en is het ei al kapot getrapt door haar of door de andere zwarte. Dus zooitje in het hok, meteen weer alles schoonmaken en soppen anders gaat het stinken.

Inmiddels krijgen ze toch weer iedere dag ook wat meelwormen. En ik geef op dit moment iedere dag een bakje yoghurt. Verder krijgen ze legkorrels, 2x per dag een goede hand granen en iedere middag vrij in een enorm grote weide. 1x per maand drie dagen Verm-x en appelazijn.

Nu zit ik dus met drie kippen op ongeveer 8 eieren per week, de Sussex ongeveer 2, de zwarte zo'n 5 en de goudzwarte als ze niet kapot zijn 1 of 2 bruikbare.

Volgens mij is dat erg weinig eierenopbrengst van drie kippen. Vandaar dat mijn vermoeden is dat dit afwijkingen zijn vanuit hun fokker. Kan dat inderdaad? Gaat dit dan nog goed komen of heb ik eigenlijk maar één legkip voortaan?

Deborah123
Berichten: 492
Lid geworden op: 06 mei 2018 22:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Ik ga nu echt denken dat ik een slechte fokker getroffen heb voor mijn kippen, na een jaar nog steeds/weer slechte l

Berichtdoor Deborah123 » 29 mei 2020 09:14

Die dunne schaal herken ik van mijn Chaams hoen/Leghornkruising (2 jaar). vorig jaar super goed gelegd en dit voorjaar een week of 2 last gehad van een dunne plek op de schaal en af en toe een windei (die ze gretig zelf op at :mrgreen: ). Na 2 weken was het over, maar nu een maand of 2-3 later legt ze al een week niet. Misschien een legstop, ze lijkt verder gezond te zijn. Deze hen is het resultaat van natuurbroed bij mij thuis en (dagverse) eieren kwamen van de zorgboerderij in onze wijk waar hennen en enkele hanen van diverse rassen door elkaar lopen. Ze scharrelt veel in de tuin en omliggende percelen waar geen huizen staan. Ze heeft de beschikking over een mix van legkorrel en ardeens graan.
Ik heb dus niet het idee dat ze iets te kort komt. Het enige wat in de periode met de zwakke eieren anders was, was de aanwezigheid van een forse Welsumer haan. Ze waren met 5 hennen.

Helga63
Berichten: 45
Lid geworden op: 06 aug 2013 08:00
Land: Frankrijk
M/V: V

Re: Ik ga nu echt denken dat ik een slechte fokker getroffen heb voor mijn kippen, na een jaar nog steeds/weer slechte l

Berichtdoor Helga63 » 29 mei 2020 10:37

Ook zo vreemd bij jou dus... Je gaat haast denken dat onze kippen ook last hebben van Covid :lol:

Deborah123
Berichten: 492
Lid geworden op: 06 mei 2018 22:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Ik ga nu echt denken dat ik een slechte fokker getroffen heb voor mijn kippen, na een jaar nog steeds/weer slechte l

Berichtdoor Deborah123 » 29 mei 2020 10:49

Was in maart op het hoogtepunt bij ons in Meierijstad. Dat was ook de reden dat ik van deze hen geen eieren in de broedmachine kon doen. (Ik heb nu 5 kuikens van bijna 5 weken en helaas maar 1 hen (kruising Welsumer x Cochin).)

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5581
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Ik ga nu echt denken dat ik een slechte fokker getroffen heb voor mijn kippen, na een jaar nog steeds/weer slechte l

Berichtdoor tuff cookie » 29 mei 2020 11:40

Je kunt eens googelen op "Egg Drop Syndrome" wat betreft de eieren met dunne schaal.

Gebruikersavatar
Csengele
Berichten: 161
Lid geworden op: 28 mar 2017 09:28
Land: Hongarije
M/V: V

Re: Ik ga nu echt denken dat ik een slechte fokker getroffen heb voor mijn kippen, na een jaar nog steeds/weer slechte l

Berichtdoor Csengele » 29 mei 2020 18:44

Ik denk dat tuff Cookie weleens gelijk kan hebben gezien jouw verhaal.

Zeker omdat het kenmerkend is bij deze ziekte dat ze vaak weer gaan leggen na een rui.

Je kunt er weinig aan veranderen behalve de nieuwelingen inenten in de toekomst.

Ik heb verder geen ervaring met de Sussex maar er zijn genoeg kippen die in de winter geen eieren leggen dus dat hoeft op zich nog niets te betekenen.

Pearlsofpassion
Berichten: 4359
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Ik ga nu echt denken dat ik een slechte fokker getroffen heb voor mijn kippen, na een jaar nog steeds/weer slechte l

Berichtdoor Pearlsofpassion » 30 mei 2020 10:30

Ik vermoed dat het hier allemaal om hybride legkippen gaat? Met Sussex bedoel je waarschijnlijk de kleur (wit zwart Columbia)?
Sussex is nl ook een kippenras maar deze term wordt door handelaren in hybride kippen vaak voor de wit zwarte hybride legkippen gebruikt.

Hybride legkippen worden eigenlijk gefokt om zo veel mogelijk eieren op zo weinig mogelijk eten te leggen en dat hoeft geen jaren zo te zijn (in de legindustrie worden ze na een goed jaar toch vervangen)..
Als er zo doorgefokt wordt op dat leggen, is het geen wonder dat er al eens iets fout loopt.
Je moet er geluk mee hebben. Heb vroeger legkippen gehad die tot 5 jaar perfect vrijwel elke dag een eitje legden en dan plots dood van hun stok vielen. Maar ik heb ook al andere dingen gezien. Waaronder 2 kippen die na hun 2e rui nooit meer terug aan de leg gegaan zijn.. Dat waren Isa browns.

Voor mij reden genoeg toen om over te schakelen op raskippen. En ja, die zijn iets duurder maar ik vind het zoveel meer waard, zowel voor mezelf als voor de kippen. Want zo enkel op leggen fokken vind ik toch wel uitbuiting van het dier, het is voor het dier ook leuker gewoon stevig en gezond te zijn en regelmatiger te leggen. Voor er mensen in de tegenaanval gaan, ik vind niet dat hybride legkippen minder waard zijn, maar ik vind wel dat ze niet gelijke kansen in het leven krijgen door zo doorgefokt te zijn.
En dus vind ik natuurlijkere kippen houden een beter idee, in de eerste plaats voor het dier zelf.

Dus als je dat wel een goed idee lijkt, zou ik daar eens naar kijken. Ik denk dan aan legrassen : Welsumer, Rhode Island Red, New Hampshire, Marans, (echte) Sussex enz...

Helga63
Berichten: 45
Lid geworden op: 06 aug 2013 08:00
Land: Frankrijk
M/V: V

Re: Ik ga nu echt denken dat ik een slechte fokker getroffen heb voor mijn kippen, na een jaar nog steeds/weer slechte l

Berichtdoor Helga63 » 30 mei 2020 15:22

Ik had al eerder naar EDS gekeken maar zag dan steeds voorbeelden van echt flubberige eieren dus ik dacht dat dat het niet zou zijn. Nu keek ik gisteren op een engelse site en daar zag ik foto's van exact de eieren zoals ik ook had (de eieren met de pukkeltjes) en nu heb (alleen het smalle topje van het ei donker/zacht).

Dus ik denk inderdaad toch dat je gelijk hebt, Tuff Cookie! Het is zo te lezen wel logisch: eerst de witte van de leg, daarna de zwarte de pukkeleieren en nu de goudzwarte de zachte eieren. Nou, apart zetten hoeft dan niet meer, ze hebben het alle drie gehad lijkt me.

Kippen worden hier op de markt gekocht, in Louhans is wekelijks een gevogeltemarkt waar iedereen uit de omgeving zijn kippen, konijnen, kalkoenen, eenden, kwartels etc etc koopt. En dat zijn eigenlijk allemaal boeren en handelaren die daar kopen én verkopen. Dus ja, mijn Sussex is geen echte ras-Sussex maar inderdaad een hybride (ga ik van uit). De zwarte kippen zijn in ieder geval hybride boerenkippen, het schijnt een kruising tussen de Maran en de gewone bruine boerenkip te zijn. Voor 5 euro per jonge kip kan je inderdaad geen raskip verwachten.

De eerste keer dat wij kippen kochten waren dat boerenbruine kippen, loeisterk, nooit problemen, altijd eieren. Jaren later, voor de tweede keer, hadden we boerenbruine kippen en twee nep-Sussex. Ook nooit problemen mee, altijd leggen (alleen helaas niet altijd in het hok, vaak onder bosjes ergens waar je ze maanden later tegen kwam bij het snoeien of zo :lol: ) en nooit ziek.

Nu is het dus alleen maar tobben met ze. Maar iedere keer moet je toch kiezen bij welke aanbieder je ze koopt. Er werd me gegarandeerd (haha, voor zover dat wat waard is, geloven op de blauwe ogen) dat ze gevaccineerd waren voor alles wat noodzakelijk was.

Het probleem is dat hier erg moeilijk echte raskippen te vinden zijn, zelfs de echte Marans op de markt komen van een grote fokker die landelijk werkt, dus best door gefokt denk ik (hoewel de recensies best goed zijn van deze fokker, levert zelfs via internet in heel Frankrijk ???).

En ik vind eigenlijk de prijzen behoorlijk aan de maat. Ik heb gekeken naar Wyandottes, vind ik prachtige kippen, maar 35 euro voor een koppeltje is behoorlijk voor gewoon wat kipjes hebben lopen, buiten het feit dat ze hier haast niet te vinden zijn. Daarnaast wil ik geen haan en eigenlijk iedere fokker verkoopt alleen mét haan, logisch want anders kunnen die iedere keer weer als soepkip gaan dienen :onee: :duimneer:

Maar we laten de dames gewoon verder wandelen, na de zomer zullen ze wel gaan ruien en hopelijk hebben ze dan weerstand opgebouwd en krijgen ze het geen tweede keer meer.

Dank voor al jullie tips en adviezen weer! Fijn weekend!

Helga63
Berichten: 45
Lid geworden op: 06 aug 2013 08:00
Land: Frankrijk
M/V: V

Re: Ik ga nu echt denken dat ik een slechte fokker getroffen heb voor mijn kippen, na een jaar nog steeds/weer slechte l

Berichtdoor Helga63 » 31 mei 2020 07:59

Oh ja, vergeten te vragen: Ik weet dat het eten van windeieren geen probleem is in principe (hoewel koken wat moeilijk is LOL) maar kunnen eieren van kippen met EDS gegeten worden?

Gebruikersavatar
Csengele
Berichten: 161
Lid geworden op: 28 mar 2017 09:28
Land: Hongarije
M/V: V

Re: Ik ga nu echt denken dat ik een slechte fokker getroffen heb voor mijn kippen, na een jaar nog steeds/weer slechte l

Berichtdoor Csengele » 31 mei 2020 08:47

Ja hoor, de eieren zijn gewoon eetbaar.


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten