Broedse zijdehoenders ( en eentje niest..)

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
LTS
Land: Nederland
M/V: V

Re: Broedse zijdehoenders ( en eentje niest..)

Berichtdoor LTS » 07 nov 2020 21:26

Hun hok is tevens legnest...
Is het oude hok van onze oude zijdehoenders. We hebben geen apart hok voor slapen en leggen. Hadden we vroeger ook niet en dat ging altijd goed.
Wat is bij jullie het verschil tussen het slaaphok en het legnest? Wij hebben destijds een hok gemaakt, verdeeld in 2 delen. Middels een tussenschot is het verdeeld tussen een kleiner inloopstukje en het grotere slaap-/legnest- gedeelte. In het slaapgedeelte zit geen stok meer, omdat ze daar niet op gingen zitten. Ze gingen op het stro zitten en niet op de stok.
Tijdje aangekeken, maar omdat ze met zijn zessen op de vloer van het hokje minder plek hadden door de zitstok, hebben we die er maar uitgehaald.
De broedse hennen leggen ook niet meer, maar ze zijn met zijn zessen, dus toch nog eitjes.
Zoals ik al schreef hebben we sinds eind september eitjes van onze dames. Het begon met 1, na een week of anderhalf hadden we er 3 per dag (1 keertje 4 eitjes op een dag gehad) tot Drop broeds werd.
Eitjes checken we een paar keer per dag en als er eentje ligt, halen we die weg.

tuff cookie
Land: nederland

Berichtdoor tuff cookie » 08 nov 2020 04:56

Het verschil is dat ik geen zijdehoenders heb daardoor zitten mijn kippen gewoon op stok en hebben legnestjes

Foreest
M/V: M

Berichtdoor Foreest » 08 nov 2020 08:03

De meeste hennen keggen in de ochtend een ei. Daarna kun je het nachthok afsluiten. In september had ik een broedse hen en ik heb toen alles geprobeerd om haar broeds-af te maken. Continue van het nest gehaald enz. Niets hielp. Uiteindelijk heb ik rigoreuze maatregelen genomen door haar dagenlang op te sluiten in een kale gazen honden reisbench en die in een lichte kas geplaatst. Na drie dagen was het over.

LTS

Berichtdoor LTS » 08 nov 2020 09:49

Hoop dat het bij ons niet zo rigoureus hoeft.
Maar goed om te weten dat ze eigenlijk alleen in de ochtend leggen. Ik ga dat bij onze dames ook eens in de gaten houden.
Drop zit weer in de volière. Wilde meteen weer hun nachthok in. Streep loopt nu te scharrelen in de tuin. Kijken of zij de hormonale verleidingen van het hok kan weerstaan, anders mag ze ook weer in de volière vandaag.
En Parel zit nu in het hok, maar da's misschien alleen om een ei te leggen... Of wordt zij nummer 3? :frons:

Pearlsofpassion
Land: Belgie

Berichtdoor Pearlsofpassion » 08 nov 2020 11:37

Ik vind een rigoureuze aanpak van 3 dagen eigenlijk aangenamer dan wekenlang maar over en weer lopen zeulen en in een kale volière stoppen.

En als je er in het vervolg op tijd bij bent, is 1 dagje vaak al voldoende. Soms niet wss, blijven wel zijdehoenders...

Foreest
M/V: M

Berichtdoor Foreest » 08 nov 2020 11:58

Ik kreeg deze tip ook van een forum lid. Het spreekt voor zich dat ik de hen wel goed in de gaten hield en zorgde dat ze wat at en dronk.

LTS

Berichtdoor LTS » 08 nov 2020 12:19

Aangenamer voor wie? De kippen of de mensen? Voor mezelf vind ik het niet erg namelijk.
Ook het broeds zijn vind ik niet erg, zolang het voor de kippen naar niet te vervelend is maar jullie gaven aan dat het in het belang van de kippen beter was om ze broeds-af te maken, vandaar de volière-actie.
Wat kan ik nou het beste doen?
Is afzonderen in een broedonvriendelijke (= geen stro/hooi, lekker plekje om ruig te gaan zitten in broedhoiding) plek zoals de volière voldoende? Of moet dat ook een hele kleine plek (= bijv. een bench) zijn? Uiteraard met eten en drinken en voldoende licht.
Qua er vroeg genoeg bij zijn: bij Drop hadden we eerst niet eens in de gaten wat haar 'mankeerde'. Toen we vonden dat het wel eens broedsheid kon zijn, leek het ons niet perse nodig om haar daar af te helpen. Bij mijn ouders deden we daar vroeger ( met gewone zijdehoenders) ook niks aan en ging het vanzelf weer over. Voor mij zou dat ook nog steeds een optie zijn, als het de gezondheid van de dieren niet schaadt...
Zoals ik al zei: desnoods 6 broedse dames in het hok.

Pearlsofpassion
Land: Belgie

Berichtdoor Pearlsofpassion » 08 nov 2020 12:53

Voor de kippen, uiteraard..
Nee, in de volière stoppen gaat volgens mij, eens ze goed broeds is, niet meer helpen.. Dan kan je haar net zo goed op het nest laten zitten, wel zonder eieren en dus zonder dat de anderen kunnen bijleggen.

Haar kont moet afkoelen, zolang die warm blijft, blijft ze broeds. Er moet dus lucht onderdoor kunnen. Vandaar die bench zonder bodem. Als ze in de volière gewoon op de grond gaat zitten, warmt die plek gewoon weer op..
Wat je ook kan doen is een koelelement in haar broednest. En dan paar keer per dag vervangen uiteraard. Misschien dat dat ook voldoende afkoelt. Valt te proberen. Je moet wel zien dat het niet té koud wordt zodat ze niet ziek wordt..

En broedsaf maken werkt ook enkel aan 1 stuk. Als ze een uurtje terug kan broeden ben je weer terug bij af.

Zijdehoenders slapen vaak niet op stok, maar soms wilen ze wel op een plank tegen de muur slapen. In de legnesten zou ik toch niet goed vinden...

tuff cookie
Land: nederland

Berichtdoor tuff cookie » 08 nov 2020 14:01

Met een koel element zou ik toch oppassen. Zou het zelf zeker niet doen. De broedsheid heeft namelijk tijd nodig om de hormonen te laten afnemen.

LTS

Berichtdoor LTS » 08 nov 2020 14:49

Drop zit in de volière, maar loopt de hele tijd rond. Gaat niet zitten om de stoep warm te houden. Scharrelt rond. Koelt ze dan ook genoeg af?
Zodra ze de kans krijgt in het hok te gaan zitten, doet ze dat nog. Dus vandaag nog in de volière, vannacht in de schuur. Streep niet meer. Bij haar heeft een dag in de volière en de nacht in de schuur geholpen. Nu wil Parel de hele dag in het hok zitten. Dus die zit nu ook even in isolatie.
Ik begrijp dat jullie zo'n bench met draadbodem een stukje van de grond afzetten i.v.m. onderdoor waaien?
Nog tips voor nachthok? Nu slapen en leggen ze op dezelfde plek: beschut hok. Op stok doen ze niet, kruipen gezellig fluf bij elkaar..

Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”