Een een situatieschets:
- 16 okt 3 zijdehoenders overgenomen, allen ca. 2 jr oud.
- Bestelde hok bleek veel kleiner in het echt, dus lieten we ze rondscharrelen in de tuin en diende het hok vooral als legnest en nachthok. Dat kan prima, we wonen landelijk.
- 16 nov: roofvogel heeft 1 vd 3 hennen te pakken. Geen fraai gezicht en we waren er best droevig van. Dus nog maar 2 hennetjes over

1 van de 2 hennen is sindsdien gestopt met leggen.
- 19 nov: toch een nieuw, groter hok, zodat we ze binnen kunnen houden. En 2 zijdehoenders erbij van ca 7 maanden oud.
- Begin dec: oude kippen hebben nieuwe kippen geaccepteerd. Maar 1 vd oude blijft vrij fel en de nieuwe hennen zijn bang voor haar. Als we zelf buiten zijn laten we ze buiten scharrelen en dan laten ze elkaar met rust.
Toch willen we ze wat vaker buiten kunnen laten scharrelen. Suggestie van vrienden: plaats er een haan bij, zorgt voor rust in het hok en verkleind de kans op roofvogels enigszins doordat de haan de lucht in de gaten houdt. Andere vrienden hebben (per ongeluk) 2 hanen en we mogen er 1 hebben. Dus:
- 13 dec: haan van ruim 1 jr oud erbij. Het is even een paar dagen onrustig in het hok, maar de haan is een cochin kriel haan en kan wél vliegen. Dus als hij het gepik zat is, vliegt hij lekker de stok op. De 'leidster' van de hennen heeft al snel door dat de haan geen kwaad in de zin heeft en al snel zijn ze dikke vrienden.
Inmiddels is het 4 januari. De haan treedt alle hennen, met een lichte voorkeur voor 2 vd 4. En de leidster hen moet er niet veel van hebben, die pikt de haan terug, dus hij moet extra zn best doen bij haar.
Slechts 1 van de 4 hennen legt; 1 vd 2 oudere hennen is na het bezoek van de roofvogel opgehouden met leggen. De nieuwe hennen hebben hier nog geen ei gelegd. We doen dan ook niks met verlichting oid, dus ik neem maar even aan dat het aan de tijd van het jaar ligt (?).
Ze eten biologische legkorrels van Welkoop. Ik strooi maagkiezel en kippengrit in het hok om te pikken en 2 a 3 keer per week een handje biologisch graan.
Nu mijn vragen:
- Nu de haan de kippen treedt, vraag ik me af of ze hierdoor ook aangemoedigd worden om binnenkort weer te leggen?
- In het voorjaar willen we kuikens, die door een hen zelf uitgebroed worden. Je zou alle eieren tegelijk onder de broedse kip moeten leggen. Je moet ze dus als het ware eerst allemaal zelf dag voor dag verzamelen. Maar waar bewaar je ze in de tussentijd? Niet in de koelkast lijkt me.
- Je moet de broedse hen en de kuikens apart houden van de rest. Hoe organiseer je dat in het hok? Het nachthok + 1 legnest splitsen middels een stuk gaas? En als de kuikens wat ouder zijn, maar nog niet bij de andere kippen mogen? Er is maar 1 trap naar de ren natuurlijk... Kan hier nog geen goed antwoord op vinden.
- Wat bepaald de kleur van een kip? Stel dat er kuikens komen van onze zwarte hen? De haan is wit met een grijze staart.
- We gaan alsnog een uitloopren om het kippenhok heen plaatsen. Nog tips voor de hoogte, type omheining, hoogte vd omheining, ingraven of niet?
Het is een heel verhaal geworden, sorry daarvoor, maar dat komt doordat ik mn vragen heb opgespaard. Ik hoop dat iemand de moeite wil nemen om mn vragen te beantwoorden. Bij voorbaat heel hartelijk dank!
Mvg. A. Cuperus