Diverse vragen van een beginnende kippenhoudster

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
apost
Land: nederland
M/V: V

Diverse vragen van een beginnende kippenhoudster

Berichtdoor apost » 04 jan 2021 14:45

Goedemiddag, ik ben hier nieuw en heb al veel van jullie mogen leren. Heb nog een aantal vragen waar ik nog geen (compleet) antwoord op heb kunnen vinden.

Een een situatieschets:
- 16 okt 3 zijdehoenders overgenomen, allen ca. 2 jr oud.
- Bestelde hok bleek veel kleiner in het echt, dus lieten we ze rondscharrelen in de tuin en diende het hok vooral als legnest en nachthok. Dat kan prima, we wonen landelijk.
- 16 nov: roofvogel heeft 1 vd 3 hennen te pakken. Geen fraai gezicht en we waren er best droevig van. Dus nog maar 2 hennetjes over :(
1 van de 2 hennen is sindsdien gestopt met leggen.
- 19 nov: toch een nieuw, groter hok, zodat we ze binnen kunnen houden. En 2 zijdehoenders erbij van ca 7 maanden oud.
- Begin dec: oude kippen hebben nieuwe kippen geaccepteerd. Maar 1 vd oude blijft vrij fel en de nieuwe hennen zijn bang voor haar. Als we zelf buiten zijn laten we ze buiten scharrelen en dan laten ze elkaar met rust.

Toch willen we ze wat vaker buiten kunnen laten scharrelen. Suggestie van vrienden: plaats er een haan bij, zorgt voor rust in het hok en verkleind de kans op roofvogels enigszins doordat de haan de lucht in de gaten houdt. Andere vrienden hebben (per ongeluk) 2 hanen en we mogen er 1 hebben. Dus:

- 13 dec: haan van ruim 1 jr oud erbij. Het is even een paar dagen onrustig in het hok, maar de haan is een cochin kriel haan en kan wél vliegen. Dus als hij het gepik zat is, vliegt hij lekker de stok op. De 'leidster' van de hennen heeft al snel door dat de haan geen kwaad in de zin heeft en al snel zijn ze dikke vrienden.

Inmiddels is het 4 januari. De haan treedt alle hennen, met een lichte voorkeur voor 2 vd 4. En de leidster hen moet er niet veel van hebben, die pikt de haan terug, dus hij moet extra zn best doen bij haar.
Slechts 1 van de 4 hennen legt; 1 vd 2 oudere hennen is na het bezoek van de roofvogel opgehouden met leggen. De nieuwe hennen hebben hier nog geen ei gelegd. We doen dan ook niks met verlichting oid, dus ik neem maar even aan dat het aan de tijd van het jaar ligt (?).
Ze eten biologische legkorrels van Welkoop. Ik strooi maagkiezel en kippengrit in het hok om te pikken en 2 a 3 keer per week een handje biologisch graan.

Nu mijn vragen:
- Nu de haan de kippen treedt, vraag ik me af of ze hierdoor ook aangemoedigd worden om binnenkort weer te leggen?
- In het voorjaar willen we kuikens, die door een hen zelf uitgebroed worden. Je zou alle eieren tegelijk onder de broedse kip moeten leggen. Je moet ze dus als het ware eerst allemaal zelf dag voor dag verzamelen. Maar waar bewaar je ze in de tussentijd? Niet in de koelkast lijkt me.
- Je moet de broedse hen en de kuikens apart houden van de rest. Hoe organiseer je dat in het hok? Het nachthok + 1 legnest splitsen middels een stuk gaas? En als de kuikens wat ouder zijn, maar nog niet bij de andere kippen mogen? Er is maar 1 trap naar de ren natuurlijk... Kan hier nog geen goed antwoord op vinden.
- Wat bepaald de kleur van een kip? Stel dat er kuikens komen van onze zwarte hen? De haan is wit met een grijze staart.
- We gaan alsnog een uitloopren om het kippenhok heen plaatsen. Nog tips voor de hoogte, type omheining, hoogte vd omheining, ingraven of niet?

Het is een heel verhaal geworden, sorry daarvoor, maar dat komt doordat ik mn vragen heb opgespaard. Ik hoop dat iemand de moeite wil nemen om mn vragen te beantwoorden. Bij voorbaat heel hartelijk dank!

Mvg. A. Cuperus

Pearlsofpassion
Land: Belgie

Re: Diverse vragen van een beginnende kippenhoudster

Berichtdoor Pearlsofpassion » 04 jan 2021 18:43

Van treden gaan kippen niet sneller of vaker leggen.

Als je kuikens wil zal broeds worden bij zijdehoenders geen probleem zijn. Bedenk wel dat de helft hanen worden en wat je daar dan mee wil doen.
Je moet idd best wel zorgen dat de hen afgezonderd zit van de rest. Zodat ze rustig is. Als dat niet kan met je huidige hok kan je het vorige hokje misschien als broedhok gebruiken? En daar een rennetje rond eens de kuikens er zijn.

De broedeitjes bewaar je voor het broeden best rond de 10 graden. En dagelijks keren he!

Kleur wordt door de combi van beide ouders bepaald..
Er vanuitgaand dat je ouderdieren kleurzuiver zijn (in dit geval vooral de moeder want zwart is dominant) zullen er enkel zwarte en evt blauwe (ik vermoed dat je haan blauw columbia is adhv je beschrijving?) kuikens krijgen. Evt met lek in de hals en bij de hanen ook op de schouders en rug. In de 2e generatie (uit de dochter uit deze eerste combi) kan er dan terug columbia uit vallen ( de helft is nog steeds zwart evt met lek in de hals).
Als je ouders niet kleurzuiver zijn, is er vanalles mogelijk. En met je andere hennen kan dus ook wat anders.

tuff cookie

Berichtdoor tuff cookie » 05 jan 2021 11:15

Eieren best bewaren met luchtvochtigheid rond 70%. Voor het inleggen 24 uur op kamer temperatuur laten rusten, niet bewegen. Daarna onder de broedse kip leggen.

tuff cookie

Berichtdoor tuff cookie » 05 jan 2021 11:19

Hoogte van de ren is het prettigste als je er zelf in kan staan.
Gaas rondom ingraven is een goed idee tegen predators. Je kunt ook het gaas onderaan omslaan op de grond buitenkant ren en daar tegels opleggen. Is minder werk.

tuff cookie

Berichtdoor tuff cookie » 05 jan 2021 11:24

Je kunt gaas voor de ren gebruiken. De maas wijdte hangt af van waar een roofdier nog doorheen kan.
Een (kleine) rat kan niet door maaswijdte van 3x3cm.

Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”