Plaatsing kuikens en moederkip

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
frankip
Berichten: 2949
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Plaatsing kuikens en moederkip

Berichtdoor frankip » 17 mar 2021 18:19

Logisch dat ze even het nest naar haar zin moet maken.

Pearlsofpassion
Berichten: 4354
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Plaatsing kuikens en moederkip

Berichtdoor Pearlsofpassion » 17 mar 2021 19:23

Nee, ze is dan heel opgewonden en verontwaardigd en springt onder luid protest steeds op de rand van het legnest en er terug af. Duurt een half uurtje en dan gaat ze uiteindelijk toch maar zitten.
Als ze dat driftig heen en weer lopen doet in een bakje waar ze niet uit kan, blijven er dus geen eieren heel. Zou ik denken...
Maar ik geloof best dat er hennen zijn die gewoon gaan zitten hoor. En ik heb het enkel nog maar gedaan helemaal aan het begin van het broeden. Met het onderleggen van de eieren die ik uitgebroed wil hebben. Dan maakt het ook niet uit als ze een tijdje gaat protesteren.. Ik doe dat wel pas als ze al een paar dagen goed broeds is maar toch. Het is in het begin. Het zal als ze al een tijdje zit vast anders zijn, maar dan zou ik het zelf nog minder aandurven..

frankip
Berichten: 2949
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Plaatsing kuikens en moederkip

Berichtdoor frankip » 17 mar 2021 19:49

Ik zeg dit ook niet zomaar, maar na ongeveer 50 jaar kippenervaring durf ik wel te zeggen dat dit goed moet gaan. Evt eerst met gewone eieren, en als ze dan zit, de goede eieren eronder.

Pearlsofpassion
Berichten: 4354
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Plaatsing kuikens en moederkip

Berichtdoor Pearlsofpassion » 17 mar 2021 22:05

Dat gaat niet als ze al halverwege het broedproces zit he.. ;)

frankip
Berichten: 2949
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Plaatsing kuikens en moederkip

Berichtdoor frankip » 18 mar 2021 04:36

Want ? Waarom niet ? Eieren mogen best wel even n half uurtje afkoelen. N kip gaat zelf ook van het nest, eten drinken, badderen. Niet zo bang zijn en niet teveel betuttelen.

Pearlsofpassion
Berichten: 4354
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Plaatsing kuikens en moederkip

Berichtdoor Pearlsofpassion » 18 mar 2021 07:21

Moet jij net zeggen..
Waarom dan met alle geweld willen verhuizen voordat de kuikens er zijn?

Ik heb in elk bericht gezegd dat het goed kan dat het goed gaat, dat ik het niet weet.. Maar daar naast even m'n eigen ervaring gedeeld. Ik heb nergens gezegd dat jij ongelijk hebt. Maar jij moet zo nodig heel erg hard aantonen dat ik wél ongelijk heb.
Dit is gewoon mijn ervaring, punt. Ik zeg niet dat TS het niet moet doen, ik zeg dat ik het niet zou doen. Ik vind het een onnodig risico. Waarom mag dat niet van jou? Waarom moet ik het met alle geweld met je eens zijn? Ik heb gezegd dat ik het niet weet.en dat het vast goed kan gaan. Waarom is dat niet genoeg?

frankip
Berichten: 2949
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Plaatsing kuikens en moederkip

Berichtdoor frankip » 18 mar 2021 08:15

Is goed meissie, ik hoef niet perse gelijk te hebben, Maar een kip broeden in t midden van een kippenhok, met nog een stuk of 6 andere kippen, is gewoon gedoemd om fout te gaan. Daarbij komt t risico dat als er een kuiken geboren wordt, en een van de andere krijgt m te pakken dat de kans op verwonding groot is. Ook dat weet ik na ongeveer 50 jaar ervaring.

Pearlsofpassion
Berichten: 4354
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Plaatsing kuikens en moederkip

Berichtdoor Pearlsofpassion » 18 mar 2021 08:33

Ah ja, dat begrijp ik.

tiga
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 sep 2015 19:17
Land: Belgie
M/V: M

Re: Plaatsing kuikens en moederkip

Berichtdoor tiga » 31 mar 2021 16:24

Ik vind het niet echt terug en vond het hier wel passen.

Ik heb jaren 2 zijdehoenen gehad tot er 1 van is gestorven.
Nu heb ik 1 zijdehoen en 1 padua sinds een jaartje. Eerst was het moeilijk, maar nu zijn het beste vriendinnen
We wouden nu misschien nog eentje extra.
- kan je 1 bevrucht eitje laten uitbroeden?

Indien ja.
- Een kip broeds krijgen, kan dat gewoon door haar (onbevruchte) eitjes te laten liggen?

sab
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 mei 2020 13:10
Land: Nederland
M/V: V

Re: Plaatsing kuikens en moederkip

Berichtdoor sab » 31 mar 2021 16:37

Je kunt 1 eitje uit laten broeden, maar je moet er wel over nadenken dat 1 kip alleen houden, niet echt goed is voor kippen. Je kan beter meerdere eieren laten uitbroeden, zodat de kuikens elkaar hebben.

En kip wordt vanzelf broeds, haar laten liggen op onbevruchte eitjes of nep eieren in het hok leggen, zou het kunnen stimuleren, maar het is een natuurlijk proces wat vanzelf moet gaan.

tiga schreef:Ik vind het niet echt terug en vond het hier wel passen.

Ik heb jaren 2 zijdehoenen gehad tot er 1 van is gestorven.
Nu heb ik 1 zijdehoen en 1 padua sinds een jaartje. Eerst was het moeilijk, maar nu zijn het beste vriendinnen
We wouden nu misschien nog eentje extra.
- kan je 1 bevrucht eitje laten uitbroeden?

Indien ja.
- Een kip broeds krijgen, kan dat gewoon door haar (onbevruchte) eitjes te laten liggen?


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten