Broeden

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Ans vO
Berichten: 25
Lid geworden op: 16 mar 2021 09:18
Land: Nederland
M/V: V

Broeden

Berichtdoor Ans vO » 16 mar 2021 12:08

Onze kip is nu 8 dagen broers en gaat sinds gisteren regelmatig (lang) van haar eieren af. Kan dit kwaad? Wat is normaal? Moeten we de kip met de eieren scheiden van de andere kip met haan.

Gebruikersavatar
Kasuari
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 apr 2018 12:05
Land: Belgium
M/V: M

Re: Broeden

Berichtdoor Kasuari » 16 mar 2021 12:23

Wanneer andere kip en haan de broedse kip niet verstoren is er geen probleem. Best wel een tweede legnest voor niet broedse kip. Ook het eten en drinken niet al te ver van broedse kip zodat ze niet te lang van het nest blijft. Checken of er geen ander probleem zoals bloedmijten of andere parasieten de kip van het nest houden.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Broeden

Berichtdoor Pearlsofpassion » 16 mar 2021 15:30

20 minuten kan prima weet ik uit eigen ervaring.. Het is ook beter als ze even haar pootjes strekt, frisse lucht haalt, even in het zonnetje zitten, een zandbadje neemt en haar veren even verzorgt. Allemaal perfect normaal en gezond.
Langer dan een half uur zou ik ook nerveus van worden.
Dan zou ik haar wel scheiden, gewoon om haar bij het nest te houden. Ik heb wel ooit een kip gehad die na 2,5 weken stopte en die zat niet apart. Ik weet niet of het daar aan lag, maar ik zou geen risico's nemen als je twijfelt.
Sommige legkorrels zouden ook hormonen bevatten om te leggen dus voor de zekerheid zorg ik dat een broedende kip geen legkorrel meer krijgt. Je weet maar nooit.

Ans vO
Berichten: 25
Lid geworden op: 16 mar 2021 09:18
Land: Nederland
M/V: V

Re: Broedmachine kuikens

Berichtdoor Ans vO » 18 mei 2021 19:35

Ik heb 3 kuikens (6dgn) in bench onder warmteplaat, dit gaat uitstekend. In de broedmachine liggen nog 3 eieren welke as vrijdag uitkomen (als het goed is). Kunnen deze kuiken bij de andere 3 kuikens die dan al 10 dagen zijn?
Wanneer mogen kuikens uit broedmachine naar buiten?
Groetjes


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten