kippen eieren broeden met broedmachine

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Syl148
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 apr 2021 20:27
Land: Nederlamd
M/V: V

kippen eieren broeden met broedmachine

Berichtdoor Syl148 » 21 apr 2021 20:22

Hallo allemaal,
Ik zit al een tijdje te lezen op deze forum. Ik ben zelf een paar keer actief geweest met een broedmachine. Ik heb de broedmachine incubator (https://www.comfort-kussen.nl/kip/broed ... gKgiPD_BwE zonder schouwlampjes). De machine draaid de eieren elke 2 uur. Water moet ik zelf nog toevoegen.

Met deze machine heb ik nu 3x een broedproces gedaan. De laatste broed had ik geen levendige uitkomst, terwijl 16 eieren van de 30 eieren bijna volledige kuikens waren. De ander 2x heb ik 3 levende kuikens gekregen (en een aantal dode bijna volledig). Dat ik iets fout doe is mij wel duidelijk, maar wat?! Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen en mijn vragen kunnen beantwoorden.

Situatie
De machine heb ik op 37,8gr staan. Omdat de temperatuur nog wel eens wil zakken, staat hij iets hoger. De temperatuur zit daarom tussen de 37,5 -- 37,8gr. Meestal staat hij op 37,6gr. De luchtvochtigheid probeer ik tussen de 45-50% te houden. Op het moment dat de vocht onder de 44% komt begint de machine irritant te piepen. Soms komt de vocht door het bijvullen iets boven de 50%. Dan laat ik de kap van de machine meteen iets luchten zodat de vocht snel zakt. De laatste face, vanaf dag 18 (die de machine aan geeft) probeer ik de luchtvochtigheid tussen de 65-70% te houden. Hoewel 70% voor mijn machine moeilijk is te halen. Ik moet dan vaak elk uur wel bij vullen en de vochtigheid zelf in de gaten tehouden omdat de machine dan niet piept. Ik vul de machine bij dmv een flesje en een gaatje in de machine hiervoor.

Vragen
1. Wat doe ik nu fout omdat de kuikens in de laatste fase dood gaan? Over de vochtigheid in 2e fase zijn er verschillende % die aangehouden worden wat ik op internet lees, dus wat is nou juist?

2. Snachts slaap ik en word ik wel eens wakker en ga ik even bij de machine kijken. Ik wordt van de piep niet wakker omdat ik hem in mijn slaapkamer niet hoor. In de 1e fase stond de machine wel eens (wat vaker) op 30%. Dan vul ik hem weer bij. Ook voorin geslapen zorg ik dat de machine wat hoger staatdan 45% om wat speling te hebben. In de 2fase zakt de vocht slechts tot 50-57%, beetje verschillend geweest. Ik probeer voor het slapen om de vochtigheid dan tussen de 65-70% te zetten om weer wat speling te hebben. Hoe doen jullie dat snachts of op momenten dat je de hele naar je werk bent of op pad moet? En is deze daling erg of te voorkomen?

3. Hoe lang kan een kuiken in de machine blijven. Ik weet dat jehem eerst laat opdrogen tot hij helemaal droog is en dat dat soms ook 24uur kan duren. Maar hoe lang kan hij er inblijven? Er zijn ook wel kuikens die laat bloeiers zijn, ik heb begrepen dat op het moment dat je de klep open doet om de geboren kuiken er uit te halen dat dan de andere nog uit te komen eieren dood gaan, dat je daarom alles in 1x eruit moet halen.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen en mijn vragen beantwoorden :roll:

Alvast bedankt, groeten Sylvia

Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 9 gasten