Kuikens verplaatsen?

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Bushi
Land: Belgie
M/V: M

Kuikens verplaatsen?

Berichtdoor Bushi » 01 mei 2021 20:56

Hoi, we hebben een kip die broeds is. Nu hebben we sinds twee weken geleden 6 bevruchte eieren onder haar gelegd. Nu zit ze wel in het hok waar onze andere 3 kippen ook in slapen en leggen.

Kan ik ze en moet ik ze verplaatsen naar een ander hok?
En als de kuikens uitkomen moet ik ze dan afschermen van de andere kippen? Want ik heb al gehoord dat de andere kippen ze kunnen doodpikken, hoewel ik vroeger bij een vriend zag dat de kuikens gewoon tussen de andere kippen liepen.

De kippen lopen overigens vrij in de tuin, dus ze hebben plaats genoeg.

Hilda
Land:
M/V: V

Re: Kuikens verplaatsen?

Berichtdoor Hilda » 02 mei 2021 10:49

Volgens mij moet je ze nu niet meer verplaatsen, dit kan je dan beter doen wanneer de kuikens er zijn. Ik heb niet zoveel verstand van uitbroeden en kuikens, heb zelf nog maar 2x een nestje kuikens gehad en beide keren waren rampzalig (de ene keer verstootte de moeder het kuiken en de andere keer kwamen er 3 hanen uit het ei gekropen) Maar ik heb altijd begrepen dat je een nest moet moet verstoren, ik fotografeer veel en in de vogelfotografie is nestfotografie absoluut not done omdat je dan een broedende vogel verstoort en daarmee het nest.

jantien
Land: nederland
M/V: V

Re: Kuikens verplaatsen?

Berichtdoor jantien » 02 mei 2021 13:58

Voor nu inderdaad laten zitten waar ze zitten en na uitkomst kun je ze alsnog verplaatsen.
Of het moet? Ligt eraan hoe ze gehuisvest zijn met z’n allen, of ze buiten lopen zonder enige bescherming etc...

Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”