Hen/Haan autosexend ras

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
YVDW
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 apr 2021 06:51
Land: Belgie
M/V: V

Hen/Haan autosexend ras

Berichtdoor YVDW » 08 mei 2021 17:19

Wij hebben zonet 2 kuikens opgehaald: 1 bielefelder en 1 cream legbar. 2 autosexende rassen, maar zelfs voor een leek als mij nog niet vanzelfsprekend.

Deze fokker had jarenlange ervaring, dus ik wou hem zeker ook niet tegenspreken. Ik vind wel dat 1 "hennetje" nogal licht is van kleur, alsook een witte kopvlek heeft. De oogstrepen zijn niet goed zichtbaar (niet zo goed als bij mijn andere kuiken), maar er zit precies ook een kuiltje daar waardoor het moeilijk te zien is. Echter is de rug wel gewoon donker, maar dat loopt niet volledig door tot over het hoofd zoals ik het bij sommige hennen kuikens op foto's zie.

Wil iemand even bevestigen of dit zeker 2 hennetjes zijn? (Het kuiken OP de knuffel is volgens mij wel zeker)
Volgens de kippenboer was de grijzige de bielefelder (eerste 3 foto's) en de cream legbar de bruinere (op het kussen, de 4de foto)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Hen/Haan autosexend ras

Berichtdoor danielb » 08 mei 2021 19:58

beide hebben duidelijke rugtekening.
dus zijn normaal gezien hennetjes in dit geval.

het donkerste kuiken is precies wel niet echt in superconditie.
de vleugeltjes sluiten niet goed aan tegen het lichaam.
hebben ze een warmtelamp?

YVDW
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 apr 2021 06:51
Land: Belgie
M/V: V

Re: Hen/Haan autosexend ras

Berichtdoor YVDW » 08 mei 2021 20:13

Zou bij een hen (net zoals de bovenste foto) de donkere streep ook niet over het hoofd moeten gaan zonder witte stip op het hoofd? Op de foto die ik hieronder zal plaatsen zie je dat het haantje ook redelijk donker is, maar wel een lichter hoofd heeft wat nogal gelijkend is met ons geval.
Het grijze kuiken (twijfelgeval) had heel wat mest aan zijn pootjes en poep, dat heb ik eraf proberen weken maar is aan de pootjes hard aangekoekt. Het bruine kuiken (eerste foto) is ook wel actiever (was ook wel een lange rit van een uur in de auto toen ik de foto nam), zal misschien een momentopname geweest zijn.

Ze hebben Sivo-Start Beaphar voer, vers drinkwater en een warmteplaat.

Foto van het verschil hen/haan vanop internet (haantje is ook best donker op de rug):
Afbeelding


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten