Kuikens verzorgen- kuikens binnen houden?

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Bushi
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 mei 2020 11:33
Land: Belgie
M/V: M

Kuikens verzorgen- kuikens binnen houden?

Berichtdoor Bushi » 15 mei 2021 15:39

Hoi,

Mijn eitjes zijn vorige week zaterdag uitgekomen. Nu zitten de kuikentjes samen met de moeder al een week apart van de andere kippen in het kippenhok. Nu is ze gisteren voor het eerst naar buiten gekomen om wat te scharrelen in de ren samen met de kleintjes. Maar op een gegeven moment begon het te regenen en wou ze de kuikentjes de weg naar het hok leiden, maar sommige kuikentjes konden er precies niet aan uit dat ze op het plankje moesten lopen om de mama te volgen in het hok. Dus is ze wederom gekeerd en is ze onder een struik gaan zitten met de kuiketjes onder haar. Ik heb ze dan maar met zijn alle verplaatst naar het hok.

Nu de volgende dagen is het vrij fris met veel regen. Dus ik heb de in/uitgang verspert zodat ze niet naar buiten kan.

Nu mijn vraag. Moet ik ze best nog binnen houden? Of moet ik gewoon mama haar gang laten gaan?

Pearlsofpassion
Berichten: 4311
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kuikens verzorgen- kuikens binnen houden?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 15 mei 2021 17:35

Kuikens snappen een laddertje idd niet. Dat duurt nog wel een paar weken. Dus daar kan je niet op wachten.. Kuikens met kloek weken binnen in het nachthok opsluiten, kan echt niet.

Ofwel dus een echte trap bouwen, met treden, als het niet te hoog is. Dat snappen ze wel, maar als de afstand te groot is zou het alsnog kunnen dat het niet lukt.
Ofwel een extra hokje op de grond bouwen of kopen.

Bushi
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 mei 2020 11:33
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kuikens verzorgen- kuikens binnen houden?

Berichtdoor Bushi » 15 mei 2021 18:43

Het is geen laddertje hoor, maar een plankje. Met het idee dat een plankje wat duidelijker is voor hen. Maar als ze er langs staan begrijpen ze niet goed hoe ze er juist op moeten.

Wil ze ook niet opsluiten hoor. Maar als je zo hoort dat mensen die ze uitbroeden met een broedmachine ze een tijd binnenhouden, omdat ze vanaf week 2 rond de 38°C moeten zitten en dan per week de temperatuur laten zakken met 2°C. Vind het het vrij riskant om ze buiten te laten terwijl het 12°C is en aan het regen is.

Het is trouwens een vrij groot hok hoor. :)

Pearlsofpassion
Berichten: 4311
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kuikens verzorgen- kuikens binnen houden?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 15 mei 2021 18:55

Maar binnen zitten kuikens zonder kloek. Met kloek regelt die dat prima zelf. Niets riskant hoor. Maar ze moet wel degelijke schuilgelegenheid hebben.
En met een laddertje bedoel ik idd een plankje met latjes erop.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Kuikens verzorgen- kuikens binnen houden?

Berichtdoor jantien » 16 mei 2021 12:30

Zorgen voor een hok op de grond, tot de kuikens snappen hoe ze een plankje op moeten om naar hok te komen.
Maar dat duurt nog wel even.

Bushi
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 mei 2020 11:33
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kuikens verzorgen- kuikens binnen houden?

Berichtdoor Bushi » 16 mei 2021 12:36

Wel ik heb wat verhoogjes gemaakt langs het plankje en zo te zien lijken ze het nu te snappen hoe ze de mama moeten volgen. :-) Er was één kuikentje aan het twijfelen, maar is uiteindelijk de mama gevolgd.

Maak me wel wat zorgen voor kauwen en kraaien. Die zitten regelmatig bij de buren de pindakaas van de vogels te eten. Mss best een net overspannen zeker?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kuikens verzorgen- kuikens binnen houden?

Berichtdoor tuff cookie » 16 mei 2021 12:43

Ja, zou ik zeker doen :duimop:

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Kuikens verzorgen- kuikens binnen houden?

Berichtdoor jantien » 16 mei 2021 12:43

Zeker doen ja, anders heb je overmorgen geen kuikens meer.
Je staat erbij en ze vliegen er zo mee weg... :(


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MilMol en 4 gasten