Jonge haantjes vechten

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
Skelter
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 apr 2021 22:48
Land: Nederland
M/V: V

Jonge haantjes vechten

Berichtdoor Skelter » 02 jun 2021 17:21

Hallo allemaal,

Misschien hebben sommigen het gelezen maar ik heb 4 haantjes en 2 hennetjes (broedmachine). Ze Zijn 7 weken oud en nu ze lekker buiten zijn en hun eerste nacht in het nachthok hebben gehad gaat het ineens mis.
Ik was al van plan om afstand te doen van 2 of 3 hanen maar had gedacht dat ze nog wel even overweg konden met elkaar, gezien de leeftijd.
Maar sinds vanmiddag is het vechten tot bloedens toe.
Ik heb nu 1 haan appart gezet en het is rustig al vertrouw ik de anderen ook niet helemaal.

Mijn vraag, wat moet ik nu doen? Welke hanen moet ik kiezen? Hoe komt het komende nacht?

Het betreft 1 hele grote haan, die eigenlijk het vriendelijkst is en in principe niet deelneemt aan de vechtpartijen. Deze wilnik ook graah houden.
En dan is er de kleinste haan die het gevecht aangaat maar die is al flink toegetakeld (en verstopt zich).
Verder is er de haan die de kleinste aanvalt. En de laatste haan maakt ook ruzie..
Jemig wat een stress ineens.

Foto is de kleine haan.
Afbeelding

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5587
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Jonge haantjes vechten

Berichtdoor tuff cookie » 02 jun 2021 18:22

Meerdere hanen samen met hennen gaat op een gegeven moment niet goed. Het lijkt mij een goed plan om de minst vechtlustige haan te houden en de rest een goed plekje voor vinden. Dat is vaak niet zo makkelijk omdat iedereen met dit euvel zit. Voor nu, de hanen uit elkaar houden.

Pearlsofpassion
Berichten: 4370
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Jonge haantjes vechten

Berichtdoor Pearlsofpassion » 02 jun 2021 18:32

Ach wat jammer nou. Dat de verandering in omgeving dan toch niet goed is uitgedraaid, zij het op een andere manier dan je gevreesd had.
Oh, dit vind ik echt naar voor je.

Ze vechten ook overdag als ze er ruimte krijgen?
Ja, vast wel, eens ze eraan beginnen... :(
7 weken oud is wel erg vroeg he. :duimneer:

Had je al een idee wat je ermee ging doen?

Qua bijhouden moet je gewoon de leukste bijhouden. Of die welke jij het leukste vind. Niet mee inzitten, dat is het leven. Je moet nu eenmaal kiezen...
Maar stom en pijnlijk is het wel.

Lees ik het goed dat de grote en de 2e (die de kleinste aanvalt) evt wel samen kunnen?
Maar voor de nacht zou ik geen risico's nemen en ze scheiden. Dan moeten ze toch slapen, dus geen probleem als ze klein zitten.

Gebruikersavatar
Skelter
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 apr 2021 22:48
Land: Nederland
M/V: V

Re: Jonge haantjes vechten

Berichtdoor Skelter » 02 jun 2021 18:42

Ja de vriendelijk haan houden we. Ik dacht ik probeer de kleinste erbij te houden, maar weet niet hoe dat in de toekomst gaat.

Het is echt jammer hoor.. zo snel al heibel in de tent.
Ze hebben in de nacht niet gevochten, het begon vanmiddag.
Ze waren de hele dag in vrijheid buiten, een mega grote tuin.
Ik heb nu 2 hanen en een hennetje in de ren en team 2 lopen nog in de tuin. Het is nu rustig. Maar ik merk wel dat de hele groep niet meer gezellig is. Zo appart om te zien!

Ik had nog niet een idee wat met ze te doen, ik hoop natuurlijk op een liefhebber maar ik vrees dat dat niet lukken gaat. Wel heb ik liefhebbers voor het vlees zeg maar... Maar poeh, ik moet dan nog wel echt een knop omzetten..

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5587
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Jonge haantjes vechten

Berichtdoor tuff cookie » 02 jun 2021 20:15

Ja, zeker als je ze van jongs af aan heb groot gebracht is dat nog al moeilijk.

Pearlsofpassion
Berichten: 4370
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Jonge haantjes vechten

Berichtdoor Pearlsofpassion » 02 jun 2021 20:21

Er zit vooral ook nog geen vlees aan op deze leeftijd. :? :puppydogeyes:
Als je een oplossing kan vinden qua huisvesting, kan je ze nog een tijdje bijhouden en in die tijd adverteren of iemand eentje wil hebben.
Ik ben zo ook vorig jaar eentje tegen alle verwachting in kwijtgeraakt. De enige die ik ooit al online zette, moet ik toegeven. Dus je weet maar nooit, je kan geluk hebben.

Gebruikersavatar
Skelter
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 apr 2021 22:48
Land: Nederland
M/V: V

Re: Jonge haantjes vechten

Berichtdoor Skelter » 02 jun 2021 20:34

Ik heb nu 2 haantjes binnen in het kuikenverblijf en 2 haantjes en 2 hennetjes in het nachthok buiten. Maar nu begint het kleinste haantje te vechten met de grootste. Wat een ramp is dit toch :crazyeyes:
Ik denk dat ik dus maar 3 haantjes binnen doe en het 1 haan bij de hennetjes.
De 2 die nu binnen waren liggen te pitten, geen vuiltje aan de lucht.
En ik ga de 3 hanen maar online aanbieden :cry:

* Wat een verwarrend verhaal zal dit zijn voor jullie, met al die hanen *

Gebruikersavatar
BroX
Berichten: 76
Lid geworden op: 22 jan 2019 00:12
Land: Zweden
M/V: M

Re: Jonge haantjes vechten

Berichtdoor BroX » 02 jun 2021 22:24

Van 4 haantjes zijn wij er vorig jaar 2 via een soort marktplaats kwijtgekomen, dus het kan wel hoor. Nr 3 is vorige week de oven ingegaan. :(
Ze waren toen 1 jaar oud, dus het is met die twee (en 2 hennetjes) nog lang goed gegaan. Succes met je verkoop!

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5587
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Jonge haantjes vechten

Berichtdoor tuff cookie » 02 jun 2021 22:29

Nee hoor, ik begrijp het heel goed. Je moet plotseling alles regelen.
In een kleiner hokje gaan ze minder snel vechten dus dat zal voorlopig nog wel even gaan.

Gebruikersavatar
Skelter
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 apr 2021 22:48
Land: Nederland
M/V: V

Re: Jonge haantjes vechten

Berichtdoor Skelter » 03 jun 2021 21:46

Even een update;
De nacht is goed gegaan, vanochtend twee ietwat mopperende haantjes in de kamer, maar heb ze buiten gedaan en het ging goed.
Daarna de rest uit het nachthok en de hele dag was weer als vanouds. Voor zo lang het duurt natuurlijk..
Ik heb iemand gevonden die ze graag wil hebben, maar dan wel voor consumptie...


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google, Google Adsense en 12 gasten