Moederkloek pikt naar kuikens van 4,5 weken oud

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Filomene
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 sep 2015 18:35
Land: Belgie
M/V: V

Moederkloek pikt naar kuikens van 4,5 weken oud

Berichtdoor Filomene » 25 jul 2021 21:02

Hoi!

Ik heb een zijdehoentje en een cochin al sinds het begin samen lopen. Het zijdehoentje was alleen toen ik haar kreeg en heb er de volgende dag direct het cochintje als kuikentje erbij gezet, deze beschouwde de zijdehoen als haar mama en de zijdehoen heeft haar direct geaccepteerd, zij zijn van begin af aan onafscheidelijk. Dit even om het verhaal te schetsen.

Nu zijn deze samen broeds geworden maar aangezien er geen haan bij zit heb ik na een tijdje 8 eendagskuikentjes bij iemand gehaald van verscheidene rassen (3x Zweedse bloemenkip, 2x Sussex roodporselein, 1x Rhode Island, 2x Poule de Bresse). Ik heb een aparte ren gemaakt midden in de tuin onder een boom, goed afgesloten aangezien we op het platteland wonen met kippengaas en een net erboven. Nu liep alles heel goed en gezellig, Beide mama's waren samen heel zorgzaam naar hun kuikentjes toe.

Nu merk ik net toen ik erbij ging (kuikens zijn nu 4,5 weken oud) dat mijn cochin-mama pikt naar de kuikens. Niet de hele tijd maar wel wanneer ze eet en drinkt. Het zijn ook vooral de 2 Poule de Bresse kuikens (die een pak groter zijn dan de andere) waar ze naar pikt. Ik merk aan de kuikens dat ze precies al door hebben dat ze beter niet te dicht meer in haar buurt komen. Toevallig of niet, de cochin-mama was net even verstrikt geraakt in het net dat even op de grond in de ren hing toen ik binnenkwam, niets ergs, maar heb het even moeten losknippen rond haar nek. Kan het zijn dat ze dit nu plots doet door de stress van het vastzitten? Ze was er na 5 minuten wel weer helemaal bovenop (geen gekuch meer) maar bleef het wel doen. Is dit normaal gedrag en hoort dit bij het "verstoten" en dus "volwassen worden" van de kuikens? Ik vind de kuikens wel nog behoorlijk jong hiervoor... Of is mijn cochin zodanig geprogrammeerd dat ze denkt dat haar kuikens al ouder zijn omdat - indien het cochin-kuikens waren geweest - ze al de grootte hebben die bij een oudere leeftijd hoort voor haar ras?

Wat doe ik hier best mee? De zijdehoen is een bijzonder zachtaardige kip, die bij mijn 2 andere kippentomen steeds behoorlijk gepest werd, die blijft gewoon lekker moederen voorlopig (zij heeft naar de cochin ook nooit gepikt toen ze nog een kuiken was). Haal ik nu best de cochin weg? Zou dit gedrag weer verminderen? Ik heb echt geen zin om kuikens kwijt te geraken maar weet niet goed wat gedaan ermee...

HELP!!

Pearlsofpassion
Berichten: 4370
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Moederkloek pikt naar kuikens van 4,5 weken oud

Berichtdoor Pearlsofpassion » 25 jul 2021 22:30

Dat is wel een normale leeftijd waarop de kuikens 'gespeend' worden. Dat is bij mij toch ook rond die leeftijd.

Filomene
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 sep 2015 18:35
Land: Belgie
M/V: V

Re: Moederkloek pikt naar kuikens van 4,5 weken oud

Berichtdoor Filomene » 25 jul 2021 22:40

Dus je bedoelt dat het normaal is dat mijn cochin ernaar pikt? Ik heb ze voorlopig apart gezet aangezien ze echt wel heftig pikte en ze achtervolgde tot in het hok. Of is het beter van alles te laten begaan? Ik was nu van plan de cochin even vrij in de tuin te laten, rond de kuikens maar achter de draad en ze tijdelijk 's nachts in het tuinhuis te laten slapen (veilig voor roofdieren) tot de kuikens groter zijn zodat ik ze binnen een maand naar hun eigen hele grote (125m2 ongeveer) stukje land kan laten gaan. Daar hebben ze veel meer ruimte, maar er zitten ratten dus dat durf ik nu nog niet met de kleine kuikentjes. Lijkt dat een plan?

Pearlsofpassion
Berichten: 4370
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Moederkloek pikt naar kuikens van 4,5 weken oud

Berichtdoor Pearlsofpassion » 25 jul 2021 23:22

Ja, das prima hoor. Je hoeft ze niet bij elkaar te laten zitten.

Filomene
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 sep 2015 18:35
Land: Belgie
M/V: V

Re: Moederkloek pikt naar kuikens van 4,5 weken oud

Berichtdoor Filomene » 25 jul 2021 23:29

Rond welke leeftijd zet ik dan best de kuikens terug bij de mama's? Zodat ze stevig genoeg zijn om zich niet zomaar te laten doodpikken door de mama's, niet meer door roofvogels of ratten gevangen te worden maar dat ze toch zelf ook nog niet agressief gaan doen tegen de mama's?

Pearlsofpassion
Berichten: 4370
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Moederkloek pikt naar kuikens van 4,5 weken oud

Berichtdoor Pearlsofpassion » 26 jul 2021 19:55

Kunnen ze elkaar zien door de draad nu?
Dan kan het binnen een week of 2 alweer. Beetje kijken naar hoe ze zich gedragen. Als iedereen rustig is mag je ze gerust onder toezicht al wat bij elkaar laten. En zien hoe dat loopt.


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten