hardnekkig broedse kip

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
kipje78
Berichten: 10
Lid geworden op: 31 jul 2021 09:35
Land: Europa
M/V: V

hardnekkig broedse kip

Berichtdoor kipje78 » 07 aug 2021 10:11

Hallo,

Wij hebben twee cochin krieltjes en twee zwarte legkippen. Een haan hebben we niet. Beide cochin en één zwarte legkip werden rond 20 juli broeds. Ik volgde de suggesties om ze broeds af te maken.

Constant van nest weg jagen hielp na 2 dagen voor de zwarte legkip.

De cochins daarentegen ... deurtje hok overdag dicht laten, onderdompelen in koud water hielp allemaal niet. Na 5 dagen stak ik beide in een afzonderlijk ijzeren vat (zo van die oude olievaten, zonder deksel en al lang geen olie meer) zonder bodembedekking, dus rechtstreeks op koude staal. Ik dacht, ijzer is koud, afzondering zou kunnen helpen, geen deksel, regen, etc.

Een van beide cochins was binnen 24 uur broeds af, en terug in de ren en hok. Dat was snel en efficient.

De andere ... die gaat van kwaad naar erger. Hartbrekend ! Geen deksel op de ton, dus als het fel onweer/wolkbreukt is die gewoon doornat (er zitten gaten in de ton, water loopt weg, maar toch). Die heeft water en voer in de ton, maar eet niet en drinkt (bijna) niet. Die blijft zitten met pluimen opgezet, duidelijk kwaad en protesterend van zodra ik ze pak en verplaats in de ton om toch maar een ander stukje koud staal onder de buik te hebben.

Da's dus al 17 dagen dat die bijna niet drinkt en voor zover ik kan opmaken niks eet.

Hoe red ik dat beestje?

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11768
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: hardnekkig broedse kip

Berichtdoor jantien » 07 aug 2021 12:35

Jemig wat dieronvriendelijk die ton :crazyeyes:
Stop dat dier gewoon in een bench of konijnenkooi of zoiets en zet het in ieder geval droog!
Geen bodembedekking en ook niet donker zetten.
Sommigen zijn met paar dagen broedsaf, anderen kunnen er inderdaad weken over doen.
Dat zul je moeten accepteren.
Ik heb hier net eindelijk een muskuseend broedsaf gekregen die bijna 5!! maanden super broeds is geweest.
Volhouden dus, denk aan het dier.
Maar wel diervriendelijk… ;)

Pearlsofpassion
Berichten: 4352
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: hardnekkig broedse kip

Berichtdoor Pearlsofpassion » 07 aug 2021 15:14

Kippen kunnen er wel niet tegen om zo gehouden te worden in de regen hoor. Straks gaat ze dood. :shock:
Ik weet niet welke instructies jij gelezen hebt, maar dat heb ik hier op het forum nog nooit gelezen.

Volgend jaar bij er andere ook niet meer proberen hoor. Ookal leek het nu goed te werken.
Zorg idd dat je een bench hebt of dat je er op tijd bij bent voor je Cochins. Geen tijd verliezen met van het nest jagen, dat werkt toch niet (die legkip zou wss vanzelf ook wel gestopt zijn). Gewoon meteen afzonderen, dan is 1 dagje vaak al genoeg, als je op tijd bent. Eens ze niet op stok maar op het nest slapen weet je dat het eraan komt en zet je ze best om te beginnen al terug op stok eens het goed donker is.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19167
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: hardnekkig broedse kip

Berichtdoor Isabel » 07 aug 2021 17:28

Laat ze lekker broeds zijn, zo doe ik het altijd. Zorg er voor dat ze wel eten en drinken en kijk regelmatig of ze geen veer- of bloedluis hebben.

Scheelt jou veel energie en frustratie ennneee... het hoort gewoon bij de natuur hè!? :-D

frankip
Berichten: 2947
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: hardnekkig broedse kip

Berichtdoor frankip » 08 aug 2021 16:23

Isabel schreef:Laat ze lekker broeds zijn, zo doe ik het altijd. Zorg er voor dat ze wel eten en drinken en kijk regelmatig of ze geen veer- of bloedluis hebben.

Scheelt jou veel energie en frustratie ennneee... het hoort gewoon bij de natuur hè!? :-D

Ben ik niet helemaal met je eens Isabel. De kippen zijn doorgefokt, en echt niet meer zoals de voorouder van de kip was. In de natuur komt t bijna niet voor dat een kip op onbevruchte eieren broedt, er is altijd wel een haan voor handen. Gaat zo`n legsel om een of andere reden verloren, doet de kip misschien nog een nieuwe poging. Maar de doorgefokte kippen broeden veel meer, hebben vaak geen haan,En zitten maar een beetje dom te broeden. Natuurlijk is zoals jij t doet ook goed, de kip blijft gezond en krijgt water en voeding, maar t zou ongetwijfeld beter zijn als ze niet broeds was. De manier zoals kipje 78 doet is ronduit verwerpelijk, en ik hoop niet dat ze deze tips van dit kippenforum heeft. Gewoon kip in bench ,op gaasbodem, paar cm van de grond af, water , voeding en beschutting. Dan ben je er in een paar dagen vanaf.

Pearlsofpassion
Berichten: 4352
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: hardnekkig broedse kip

Berichtdoor Pearlsofpassion » 08 aug 2021 16:38

Ik denk wel dat het broeden er nergens in gefokt wordt, eerder eruit gefokt. Bij de legrassen dan. Wilde vogels broeden toch ook en bij de natuurlijkere kruising kipjes die ergens een nest onder een struik maken zie je toch ook dat die vlot broeden.
Maar normaal broedt een kip, krijgt ze kuikens en is daar weer een paar maand mee zoet voor ze weer gaat leggen en het misschien (als ze jong is) nog een 2e keer doet. Maar dat is dan wel het maximum.

Wat mij vooral tegenhoudt is dat broeden normaal stopt doordat er kuikens uitkomen. Dat kan dan niet.
Er is geen garantie dat de kip er na 3 weken mee stopt, het kan ook maanden duren. En het is nutteloos. Het is toch een serieuze inspanning en aanslag op het lichaam, voor niets... En een kip leeft al maar 5 jaar gemiddeld, dat zijn 260 weken, dan is 3 weken een behoorlijk deel daarvan. Dat dan maal zoveel keer... En altijd net in het mooiste deel van het jaar. Wanneer het het leukst is om buiten rond te struinen en van het zonnetje te genieten.
Dus ik maak ze ook liever broeds af.
Maar ik begrijp ook waarom Isabel het niet doet.

Ieder zijn voorkeur.

kipje78
Berichten: 10
Lid geworden op: 31 jul 2021 09:35
Land: Europa
M/V: V

Re: hardnekkig broedse kip

Berichtdoor kipje78 » 09 aug 2021 16:51

Bedankt voor de reacties, kip uit ton en, meteen terug op nest andere kippen ervan jagen. Wat een temperament.
We gaan een afzonderlijke ren en hok maken, broedeireen vinden, en ze erop zetten.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5576
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: hardnekkig broedse kip

Berichtdoor tuff cookie » 09 aug 2021 17:35

En goed te eten geven.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19167
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: hardnekkig broedse kip

Berichtdoor Isabel » 09 aug 2021 18:17

En regelmatig checken op veer-en bloedluis. :-D

frankip
Berichten: 2947
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: hardnekkig broedse kip

Berichtdoor frankip » 09 aug 2021 19:21

Waarom broedeieren zo laat in t seizoen ? Je kunt ze echt simpel broedsaf maken. Gewoon even investeren in de juiste spullen. Ga je in t vervolg elke keer dat ze broeds is kuikens laten komen ? wat ga je met de kuikens, en vooral hanen doen? Al over nagedacht? En kinderboerderij of asiel is geen optie voor hanen. Gratis af te halen op marktplaats ook niet. Dus hou er rekening mee dat je ze zelf moet laten slachten /doden. Want er zit niemand op hanen te wachten. Sukses en wijsheid gewenst.


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google, Orpingtonmama en 5 gasten