Waarom broedse hennen broedsaf maken?

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
joenka
Land: Nederland
M/V: V

Waarom broedse hennen broedsaf maken?

Berichtdoor joenka » 26 aug 2021 10:51

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier op het forum en heb al veel gelezen, maar wat ikzelf nog niet tegen ben gekomen is waarom het erg zou zijn om je hennen gewoon broeds te laten zijn?

Moet je ze echt broeds-af maken ten alle tijden dan? Ik vind sommige broeds-af makende rituelen zo dieronvriendelijk als ik het soms lees hier op het forum, lijkt me zo zielig. Daarom vroeg ik het mij ook af of het echt moet? (ik hoef geen nageslacht en doe het ook niet voor de eieren, die lust ik toch niet, ik heb de 2 hennetjes gewoon voor het plezier) Ik denk zo bij mijzelf (zover ik er verstand van heb) laat ze lekker hun natuurinstinct volgen en zichzelf zijn. Of zit ik totaal fout?

Mijn 2 krielkip zijdehoender hennetjes zijn pas 10 weken oud, dus die doen dit nog niet. Al las ik wel dat zij heel erg vaak broeds zullen worden als ze ouder zijn.

Ik hoor graag jullie meningen, alvast hartelijk dank.

Pearlsofpassion
Land: Belgie

Re: Waarom broedse hennen broedsaf maken?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 26 aug 2021 11:53

Niet iedereen doet het. Het is een vrije keuze.
En zolang je kippen zich niet doodbroeden en er binnen een maand weer even mee stoppen is het prima.

Ik doe het zelf wel, omdat ik vind dat als je ze laat broeden, ze de mooiste tijden van hun leven 'verbroeden'. Als ze jongvolwassen zijn in de lente en zomer. Dus de mooie tijden. In de herfst en winter zijn ze dan wel weer actief. Ik vind dat zonde.
Net als dat het gewoon voor niets is dat ze broeden (er geen kuikens van komen) en het toch veel vergt qua energie en weerstand.
Voor jou ook, als je ze voor de gezelligheid hebt. Als je ze laat broeden, ga je ze een groot deel van de lente en zomer niet zien.... Doorgaans, en hopelijk gaan ze samen broeden, anders zijn ze ook nog eens eenzaam aangezien je er maar 2 hebt.

Ik heb wel geen zijdehoenders. Die zijn iets lastiger broedsaf te maken. De methode in de bench is het diervriendelijkst.
Ik heb cochin krielen. Die worden ook wel eens broeds, maar iets minder vaak. En als ik merk dat er eentje overdag op het nest begint te plakken, haal ik ze er meteen af en zet haar een dagje in een klein rennetje. Door de stress en de wind onder haar kont is ze dan meteen broedsaf. Dat is tot nu toe altijd gelukt.
Ze 's avonds van het nest afhalen en op stok zetten kan je iets meer tijd kopen. Moet je het wel in de pikkedonker doen anders kruipen ze terug. En het werkt enkel als ze de hele nacht op stok blijven. En dat werkt natuurlijk niet bij kippen die niet op stok slapen.

Hilda
Land:

Re: Waarom broedse hennen broedsaf maken?

Berichtdoor Hilda » 30 aug 2021 07:57

Ik vind een kip laten broeden terwijl er geen kuikens komen niet fijn voor een kip. Sommige vinden het tegennatuurlijk wanneer je een kip broedsafmaakt, ik vind het tegennatuurlijk wanneer je een kip laat broeden maar wel de eieren weghaalt. Laat je zo'n beestje misschien wel een maand op het nest zitten terwijl je ze in een dag of 2,3 broedsaf kan maken, zeker wanneer je ze bij de eerste tekenen al apart zet in een bench of zo.

Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”