Broeds; ei weghalen?

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
Skelter
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 apr 2021 22:48
Land: Nederland
M/V: V

Broeds; ei weghalen?

Berichtdoor Skelter » 06 okt 2021 09:06

De titel zegt het al; ik heb een broedse hen en ze zit nu op 1 ei te broeden. Ik lees dat dit in deze periode vh jaar helemaal niet zo gunstig is (kou, kloek die binnenblijft). Bovendien als het ei al bevrucht zou zijn; de haan is een week geleden verhuisd naar een andere toom.
Al met al, alles bijelkaar opgeteld denk ik dat het beste is het ei weg te halen? Ze is overigens heel beschermend, zonder werkhandschoenen kom ik niet eens bij het ei denk ik!

Bedankt!

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11777
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Broeds; ei weghalen?

Berichtdoor jantien » 06 okt 2021 10:56

Ei inderdaad weghalen en broeds afmaken als ze toch broeds blijft.
Kip van bovenaf rondom vleugels pakken en er gebeurd niets, jij bent de baas he ;)

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Broeds; ei weghalen?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 06 okt 2021 11:06

Ik doe het ook met handschoenen. Ik kan er nl niet langs bovenaf of achteraan bij. ;)
Maar haal haar dan idd meteen van het nest weg. Zolang ze daar blijft zitten broedt ze toch door.
Best eerst even lezen hoe je broeds af maakt. Zowiezo een paar dagen ergens anders huisvesten dan nu. Heb je een bench of iets dat daarvoor kan dienen?
Met dit koude en natte weer zou het geen groot probleem mogen vormen haar broeds af te krijgen. Eerder opletten dat ze geen kou vat dus niet te veel in de wind oid laten staan.

Gebruikersavatar
Skelter
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 apr 2021 22:48
Land: Nederland
M/V: V

Re: Broeds; ei weghalen?

Berichtdoor Skelter » 06 okt 2021 11:41

Het is gelukt. Het voelt een beetje dubbel, maar het is eerder een nadeel dan een voordeel om het zijn gang te laten gaan.
Ze ging met de andere dames mee aan de wandel, maar liep vrij snel daarna hard te kakelen bij de buitenren.
Ik heb het leghok afgesloten, laat ik even een uurtje zo.
De andere dames hebben hun eitjes al gelegd vandaag.

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Broeds; ei weghalen?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 06 okt 2021 13:35

Op een uurtje gaat ze niet broeds af zijn hoor.
Tegen morgen heel misschien, als je haar tem vannacht dan ook verhindert van terug op het nest te gaan slapen en haar dwingt weer op stok te slapen. Maar het kan goed zijn dat er meer ingrijpen nodig is.
Elke keer ze terug kan gaan zitten, begin je terug van nul.

Gebruikersavatar
Skelter
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 apr 2021 22:48
Land: Nederland
M/V: V

Re: Broeds; ei weghalen?

Berichtdoor Skelter » 06 okt 2021 17:08

Nee, dat weet ik, heb ondertussen de hondenbench geactiveerd (met voer en water). Daar zit ze in, nu nog op het gras en strakjes verplaats ik haar in de bench naar het schuurtje.
Doe ik het zo goed of moet ze echt helemaal afgezonderd worden? En hoe lang moet ik dit doen?

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Broeds; ei weghalen?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 06 okt 2021 17:58

Nee dit is prima hoor.
En hoe lang dat weet ik niet. Als je tijd hebt om haar goed in de gaten te houden (toch minstens een uur zou ik zeggen), zou je't vanaf morgen kunnen uittesten. Als ze terug op het nest wil gaan zitten meteen afbreken en toch nog minstens een dag langer in de bench. Normaal zou het n'a 3 dagen wel over moeten zijn. Als ze al goed broeds zijn laat je ze er misschien beter meteen 3 dagen in zitten.

Gebruikersavatar
Skelter
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 apr 2021 22:48
Land: Nederland
M/V: V

Re: Broeds; ei weghalen?

Berichtdoor Skelter » 06 okt 2021 18:30

Ah prima, ik heb tijd om het in de gaten te houden, dat komt wel goed.
Vanmiddag maakte ik het hok schoon en toen vloog ze langs mij het hok weer in (ik hing lekker oncomfortabel voorover in de kleine deuropening zeg maar) :lol:


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten