Barnevelders zijn gestopt met leggen

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Rosco91
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 okt 2020 21:14
Land: Nederland
M/V: M

Barnevelders zijn gestopt met leggen

Berichtdoor Rosco91 » 21 nov 2021 15:09

Goedendag!

Wij zijn op zoek naar jullie kennis! Wij hebben 4 Barnevelders. Deze mooie kippen hebben wij vanaf vorig jaar oktober. Twee kippen waren toen anderhalf jaar oud, de andere twee waren ongeveer een half jaar oud. In het najaar hebben we een handvol eieren gekregen, en in het voorjaar begonnen ze iets fanatieker te leggen. Tot afgelopen augustus hebben we 289 eieren gekregen, meestal één a twee per dag. Een enkele dag 3 eieren.

Sinds half augustus helaas geen eieren meer. De kippen zijn eerst in de rui geweest, maar zien er nu weer prima uit, echter nog steeds geen eieren. Klopt het dat ze pas in het voorjaar weer gaan leggen? Of kan de leeftijd van de oudere kippen meespelen? Of zijn er andere redenen waarom ze niet / weinig eieren leggen?

Pearlsofpassion
Berichten: 4306
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Barnevelders zijn gestopt met leggen

Berichtdoor Pearlsofpassion » 21 nov 2021 18:14

Barnevelders zijn als ik het goed heb geen winterleggers. Het eerste jaar leggen de meeste hennen (ook van andere rassen) wel door, dus zal je vorig jaar wel van je jonge dieren eitjes gehad hebben in de winter.
Maar vanaf het 2e jaar is het afwachten, soms wel soms niet, soms een handvol verspreid, hangt ook een beetje af van of ze al volledig door de rui zijn en terug beginnen leggen voor de winter intreedt. Als ze nu nog niet leggen, kan het dus goed zijn dat het weinig of geen eitjes worden dit jaar.

Ik heb ook 3 hennen van dit jaar, 25 weken of meer oud, maar ook nog steeds niets.. Ik begin te vrezen dat het wel eens tot het voorjaar kan duren voor die eerste eitjes erdoor komen. Ik hoop van niet, ik koop niet graag eitjes in de winkel. Maar ja, je hebt het niet in de hand he.


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BroX en 6 gasten