Kip legt alleen dubbel dooier eieren

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Razocha
Berichten: 19
Lid geworden op: 24 apr 2016 08:45
Land: nederland
M/V: M

Kip legt alleen dubbel dooier eieren

Berichtdoor Razocha » 25 nov 2021 08:17

Even een vraagje, ik heb een Hubbard hen van deze zomer die legt nu een poosje, maar het zijn allemaal dubbel dooiers.
Super om op te eten natuurlijk, maar wil met haar fokken.

Gaat dit ooit over? iemand ervaring?

Pearlsofpassion
Berichten: 4352
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kip legt alleen dubbel dooier eieren

Berichtdoor Pearlsofpassion » 25 nov 2021 14:10

Ik weet dat het minder wordt met ouder worden, maar ik heb nog nooit gehoord van een kip die enkel dubbeldooiers legt...

Het klinkt wel als een overactief legaparaat, dus of het dan verstandig is om ermee te fokken.... :?

Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kip legt alleen dubbel dooier eieren

Berichtdoor moriarty » 27 nov 2021 09:34

Er zijn voldoende fokkers die fokken op dubbele dooier eieren. Maar een dubbel dooier gaat niet uitkomen is mij bezworen door zo'n fokker. Dus wat ze doen, ze fokken met de zussen, die gewone dooiers leggen omdat die door de genetische afwijking een grotere kans hebben op nakomelingen met dubbele dooiers. Maar uit een bevrucht dubbele dooier ei komt geen tweeling. Is mij verteld.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5576
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kip legt alleen dubbel dooier eieren

Berichtdoor tuff cookie » 27 nov 2021 10:51

Af gezien van dat van het feit dat ze ooit misschien een gewoon ei legt zou ik niet met deze kip fokken. Een kip die zoveel dooiers achter elkaar loslaat kan nooit alle "ingrediënten" die nodig zijn voor een gezond kuiken op tijd binnen krijgen.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kip legt alleen dubbel dooier eieren

Berichtdoor danielb » 27 nov 2021 16:53

Razocha schreef:Even een vraagje, ik heb een Hubbard hen van deze zomer die legt nu een poosje, maar het zijn allemaal dubbel dooiers.
Super om op te eten natuurlijk, maar wil met haar fokken.

Gaat dit ooit over? iemand ervaring?


hoe lang legt ze al?

Pearlsofpassion
Berichten: 4352
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kip legt alleen dubbel dooier eieren

Berichtdoor Pearlsofpassion » 27 nov 2021 16:56

Je hoort toch ook soms kipjes die ipv normaal elke dag een ei te leggen, er nog wat winddooiers tussen leggen. Dus amper schaal en 3 of 4 per dag.
Dat is een probleem, echt niet aangenaam voor kip noch eigenaar.
Fokken op dit soort 'afwijkingen' als dubbeldooiers werkt dat volgens mij in de hand. Los van het feit dat dubbeldooiers leggen nu niet bepaald een pretje is voor een kip en die leggen vaak al zo'n grote eieren. Prolapses en vastzittende eieren zullen dan ook wel vaker voorkomen. Ik vind het echt gemeen om daarop te fokken. :puppydogeyes:

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kip legt alleen dubbel dooier eieren

Berichtdoor danielb » 27 nov 2021 17:08

dubbeldooier eieren leggen hoeft geen probleem te zijn voor een hen hoor.
als een grote hen van 4 kg steeds dubbeldooiers legt van bijvoorbeeld 100 gram,dan is dat in verhouding nog altijd geen heel groot ei tenopzichte van een hennetje dat maar 1200 gram weegt en eieren legt van 40 gram met maar 1 dooier.

Pearlsofpassion
Berichten: 4352
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kip legt alleen dubbel dooier eieren

Berichtdoor Pearlsofpassion » 27 nov 2021 17:17

Ik weet het niet hoor. Zo'n vleeskip van 4 kg is niet zoveel groter (en lengte dan) dan een magere hybride van 2kg. Er hangt gewoon veel meer vet en vlees aan. Ik heb zelf een australorp van 3,5 a 4 kg en die is niet zo dik als een echte vleeskip en dus wss wel wat groter. Zelfs voor haar is zo'n 100gr ei echt een heel groot ei. Normaal legt ze 70gr en dat vind ik ook al erg behoorlijk.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kip legt alleen dubbel dooier eieren

Berichtdoor danielb » 27 nov 2021 21:15

en als de hennen van jongs af aan dubbeldooiers leggen,dan is dat lichaam dat ook gewoon.
en jonge kippen leggen in het begin wel eens meer dubbeldooiers...
bij mijn zijdehoenders bijvoorbeeld,heb ik dat dan nog nooit voor gehad.
in het begin zijn de dubbeldooiers ook niet zo groot,dan als ze dat leggen op de leeftijd van 2 jaar bijvoorbeeld.

en wat betreft het uitbroeden van dubbeldooiers...
daar moet je niet aan beginnen.
zul je moeten wachten dat ze met regelmaat gewone eieren gaat leggen.

Pearlsofpassion
Berichten: 4352
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kip legt alleen dubbel dooier eieren

Berichtdoor Pearlsofpassion » 28 nov 2021 07:22

Als je ziet dat vastzittende eieren en prolapsen ook bij legkippen die gewone eieren leggen wel eens voorkomen, blijf ik erbij dat dubbeldooiers niet iets is dat je er bewust in moet fokken..
Bij zijdehoenders ga je dat idd niet voorhebben. Die kan je bezwaarlijk hevige leggers noemen. :mrgreen:


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense en 5 gasten