Slechts 1 kuiken, wat nu?

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Sofa
Berichten: 225
Lid geworden op: 25 aug 2020 20:02
Land: Spanje
M/V: V

Slechts 1 kuiken, wat nu?

Berichtdoor Sofa » 30 nov 2021 21:30

Hallo Belgen en Nederlanders!

Een van mijn hanen heeft de beschikking over 4 dames en ik heb de eieren van de afgelopen 12 dagen in de broedmachine geplaatst.

Dat waren er maar 7 (in dat tijdsbestek van 12 dagen) want de vleeshennen leggen niet veel eieren en deze tijd van het jaar natuurlijk ook minder.

Gisteren hadden ze uit moeten komen maar nee, niets! Zojuist, (dus ruim een dag 'te laat') is er dan toch eentje uitgekomen. Ik zie geen enkele beweging in de overige 6 eieren en ik hoor ook niets. De kans is dus heel groot dat het bij één kuiken blijft.

Warm houden/eten/drinken zal wel lukken maar slechts 1 kuiken lijkt mij vreselijk voor het beestje.

Wat nu?

Iemand daar ervaring mee?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Slechts 1 kuiken, wat nu?

Berichtdoor tuff cookie » 01 dec 2021 14:58

Ja, dat heb ik ook wel eens gehad. Toen heb ik als de bliksem marktplaats afgestruind en ergens 2 pasgeboren kuikens als gezelschap gehaald. 1 kuiken kan inderdaad niet. Hopelijk komt er nog een ei uit bij je.
Waren de eieren wel bevrucht ?

Sofa
Berichten: 225
Lid geworden op: 25 aug 2020 20:02
Land: Spanje
M/V: V

Re: Slechts 1 kuiken, wat nu?

Berichtdoor Sofa » 01 dec 2021 18:16

Geen idee, veel eieren hebben zo'n dikke schaal dat je niets ziet. Zelfs niet met het felste lampje. Ik kijk er niet eens meer naar.

De beste eieren gaan in een doos, rond de 10 graden en normaal doe ik er 20 in de machine. Zo'n 70% komt dan uit.

Van deze 7 hadden er dus toch zeker 4 uit moeten komen.

Inmiddels zitten we op dag 23 dus het blijft bij deze ene. Zojuist uit de machine gehaald, hij/zij is nu 24 uur oud en zit nu op mijn buik onder mijn shirt.

Heb hem/haar eerst nog even in een voerbakje gezet en wat water proberen te geven maar daarvoor was weinig belangstelling. Ik neem aan dat als ze/hij héél veel honger krijgt het wel zal lukken.

Ik denk dat ik het beestje vannacht maar terugzet in de machine, daar is het tenminste 37 graden en morgen op zoek naar meer kuikens.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Slechts 1 kuiken, wat nu?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 01 dec 2021 18:25

Hoe oud zijn de jongste andere kuikens die je nu hebt?

frankip
Berichten: 2905
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Slechts 1 kuiken, wat nu?

Berichtdoor frankip » 01 dec 2021 18:40

Duw hem heel even met de snavel in het water, dan snappen ze t snel.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Slechts 1 kuiken, wat nu?

Berichtdoor danielb » 01 dec 2021 18:56

tja...
7 eieren in een periode dat de hanen minder treden en nog eens de eieren in een broedmachine worden gelegd,dan kan de uitkomst heel hard tegen vallen.
ga je nog een nieuwe broedronde doen of al met 1 bezig?
dan kun je wachten tot de volgende kuikens er zijn.
vooral omdat het dan oudere kuiken maar alleen is;
of ja haalt extra kuikens bij.

Sofa
Berichten: 225
Lid geworden op: 25 aug 2020 20:02
Land: Spanje
M/V: V

Re: Slechts 1 kuiken, wat nu?

Berichtdoor Sofa » 01 dec 2021 19:08

De andere kuikens zijn nu 3 maanden. Volwassen qua afmeting.

Een andere ronde is pas mogelijk als ik voldoende eieren heb. Ik heb 4 vleeshennen maar die leggen slecht (in tegenstelling tot de legkippen die ik heb) en nu, in deze tijd van het jaar, nog slechter. Hooguit 2 eieren per hen in de week dus ik kan pas gaan broeden over 2 weken. En 'hooguit' is echt hooguit. En als de eieren te oud worden komen ze zo wie zo niet uit.

Van die 4 is er een een plofkip of zo. Erg dik. Ik geloof dat ze blij is op de deze wereld te zijn maar ik heb d'r nog nooit een ei zien leggen. (jaar oud inmiddels) Ben dus eigenlijk afhankelijk van slechts 3 hennen.

Ik heb wat klodders voer met water vermengd op mijn buik gelegd en dat is opgepikt.

Het gepiep is een stuk minder geworden nu ze hier onder mijn shirt zit. Volgens mij heeft ze het wel naar d'r zin.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Slechts 1 kuiken, wat nu?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 01 dec 2021 19:30

Ja, maar zo leert ze geen kips natuurlijk. Soortgenoten bij het opgroeien zijn toch wel erg belangrijk om later in een groep te kunnen functioneren. En gewoon voor het mentaal welzijn.

Jammer dat je andere kuikens al zo oud zijn. Dan is 2 of 3 extra kuikentjes bij halen vast wel het verstandigst.

Sofa
Berichten: 225
Lid geworden op: 25 aug 2020 20:02
Land: Spanje
M/V: V

Re: Slechts 1 kuiken, wat nu?

Berichtdoor Sofa » 01 dec 2021 19:47

Nee, zo leert ze geen kips maar wie weet leert ze zo Nederlands?

Ik kan d'r nu ook niks aan doen, 1 op de 7 is wel heel beroerd, absoluut niet verwacht. De eieren zijn koel bewaard en zagen er prima uit.

Heb zojuist op de Spaanse versie van 'Marktplaats' gekeken maar nada de nada. December is niet de tijd voor kuikens!

Sofa
Berichten: 225
Lid geworden op: 25 aug 2020 20:02
Land: Spanje
M/V: V

Re: Slechts 1 kuiken, wat nu?

Berichtdoor Sofa » 01 dec 2021 20:08

Wat betaal je eigenlijk voor kuikens in NL en BE voor 'gewone' leg- en vleeskuikens bij particulier en bedrijf?

Hier kosten vleeskuikens 88 cent en legkuikens (alle rassen) € 1,87. De handel daarin zit in het zuid-westen (dus niet in Alicante) en verzendkosten zijn € 28.


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten