Wat te doen met 1 ei…

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
Juli
Berichten: 37
Lid geworden op: 16 okt 2016 19:16
Land: Nederland
M/V: V

Wat te doen met 1 ei…

Berichtdoor Juli » 15 jan 2022 15:45

Hallo,
Ik had 20 eieren in de broedmachine liggen hiervan is er helaas maar 1 over (rest was niet bevrucht of een paar niet meer levensvatbaar).
Nu is 1 kuiken niks.
Nu heb ik ook een jonge broedse kipje van ongeveer 9 mnd en lijkt het me verstandig om het ei of kuiken daar onder te stoppen.
Hoe kan ik dat het beste aanpakken? Ei onder kip en daar uitlaten komen, zo ja wanneer kan ik dat het beste doen? Het ei moet nog 5 dagen en kip is nog nooit eerder broers geweest.
Of uitlaten komen in de broedmachine en kuiken er savonds onder stoppen?
Ik hoor graag jullie tips,

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Wat te doen met 1 ei…

Berichtdoor tuff cookie » 15 jan 2022 18:04

Als het kipje echt goed zit op het nest zou ik het ei er nu al onder stoppen. Zit het kipje op dit moment op eieren ? Als je haar eitjes geeft dan wordt ze gestimuleerd om op het nest te blijven. Als het ei uitkomt dan wel de andere eitjes verwijderen omdat het kipje waarschijnlijk blijft doorbroeden.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Wat te doen met 1 ei…

Berichtdoor Pearlsofpassion » 15 jan 2022 18:25

Laten uitkomen onder de kip. Zowiezo. Best ten laatste op.dag 18 eronder, want daarna blijf je er beter af.. Maar dan moet ze idd wel stevig zitten. Ze mag wel eventjes eraf om te eten en poepen, maar geen halve dag.

Geen andere bevruchte eieren eronder leggen, maar best wel wat andere eitjes. 1 eitje zet niet echt aan tot broeden en koelt te snel af.

Je kan de andere eieren weghalen als het kuiken uitkomt, maar normaal gaat ze ook vanzelf na een dag of maximaal 2 na uitkomst op wandel en laat de eieren achter. Dan kan je ze weghalen.. Ik heb ook ooit bang geweest van niet, dat ze ging blijven zitten. Dat was ook een kipje van nog geen jaar. En ik vond het zo lang duren. Maar nee hoor, na een paar dagen ging ze toch op pad. Alledrie de kuikens toen kerngezond. Dus laat maar gaan. Het kuiken zegt zelf wel tegen mams dat het echt honger krijgt en mams weet instinctief wat doen. Als je toch bang bent dat ze te lang blijft zitten, zet dan wat voer en water binnen pikafstand van het nest. Dan komt het zeker goed. Het is echt best haar niet van het nest af te jagen, maar met rust te laten.

Wel zou ik hen al tijdens het broeden als dat kan, apart zetten van je andere kippen. Zodat ze elkaar nog kunnen zien he, maar zodat ze de eerste 3 weken met rust gelaten worden.
En daarmee bedoel ik, de andere kippen weghouden, niet het nest verplaatsen want dan loop je't risico dat ze stopt met broeden als ze nog niet stevig genoeg zit. Als dat niet kan, dan zodra ze op stap gaan.

Gebruikersavatar
Juli
Berichten: 37
Lid geworden op: 16 okt 2016 19:16
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wat te doen met 1 ei…

Berichtdoor Juli » 15 jan 2022 18:34

Ze zit al meer als een week best goed. Omdat ze net begonnen te leggen en dat werkelijk overal deden, had ik een paar kunsteieren in het nest gelegd. Die liggen er nu nog onder.
Beste dan dag 16-17 eronder stoppen??

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Wat te doen met 1 ei…

Berichtdoor Pearlsofpassion » 15 jan 2022 19:07

Zo snel mogelijk dan. Een kip doet het zowiezo beter dan een machine. En je zit al op dag 16 als ik het goed begrijp? De dag van inleggen als dag 0 geteld?

En ik zou er wel echte eitjes bij onder leggen. Want kunsteieren worden geloof ik nooit zo warm of houden geen warmte vast. En in deze tijd van het jaar, is dat wel belangrijk. Dat het eitje ook warmte van de andere eieren krijgt, 1 eitje alleen koelt meteen af.

Dat doet me eraan denken, misschien moet je wel extra maatregelen nemen ivm warmte als het kuiken er is. Tis nog wat te vroeg op het seizoen. Ik zou al eens nadenken wat je kan doen als het nog heel erg koud wordt buiten. Dan zou ik hen wss niet zomaar buiten laten zitten. Maar dat hangt van de omstandigheden bij jou thuis af.
En zowiezo een heel dikke laag strooisel in het nest en het hok. Zodat het niet naar onderen toe afkoelt.

Gebruikersavatar
Juli
Berichten: 37
Lid geworden op: 16 okt 2016 19:16
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wat te doen met 1 ei…

Berichtdoor Juli » 27 jan 2022 12:27

Even een update:
Ik heb het ei er op dag 18 onder het kipje gelegd, zodat ik zeker wist dat ze broed genoeg was.
Ei is netjes uitgekomen en kuikentje loop nu gezellig met adoptiemoeder tussen de andere kippen :-D
Leuk om te zien dat zo'n jong kipje gewoon snapt wat de bedoeling is!!

Missie geslaagd!
Bedankt voor de tips :duimop:

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Wat te doen met 1 ei…

Berichtdoor tuff cookie » 27 jan 2022 12:45

Erg leuk om te horen :-D

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wat te doen met 1 ei…

Berichtdoor Isabel » 27 jan 2022 16:03

:duimop:

Gebruikersavatar
Juli
Berichten: 37
Lid geworden op: 16 okt 2016 19:16
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wat te doen met 1 ei…

Berichtdoor Juli » 28 jan 2022 15:24

Die kloek is nu regelmatig aan de wandel en gaat ook uit het hok met het kuiken.
Alleen het kuiken kan er niet terug in... De moeder gaat wel weer terug naar het kuiken (vooralsnog) maar is toch best koud/nat en zou dus liever hebben dat ze binnen blijven of zelf naar binnen kunnen.

Mijn kippenhok staat op poten en heeft een soort bordesje zo'n 35 cm van de grond. Hierdoor hebben ze onder het hok heel veel droge knusse extra ruimte. De kippen springen/fladderen meestal naar boven.
Er is een loopplank, niet steil maar daardoor wel wat langer, met kunstgras erop voor de anti slip. Maar het kuiken (en vorige kuikens) snappen niet hoe ze er op moeten, dit moet ik ze dus leren en dus niet echt handig.

Hoe gaat dat bij jullie? Kun ik iets maken wat wel begrepen wordt door kuikens? Of is dat teveel gevraagd?
Snappen ze bv een bredere plank wel?

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Wat te doen met 1 ei…

Berichtdoor Pearlsofpassion » 28 jan 2022 16:12

Ik weet niet of het mogelijk is met wat bakstenen oid (moet wel stevig zijn zonder kieren waar pootjes tussen kunnen), een trap te bouwen?
Naar mijn ervaring snappen ze dat wel.
Mijn favoriete broednest is ook dik 20cm hoog en dan stapel ik klinkers ervoor in een trapje. Elke trede is dan dus zo'n 6 of 7 cm hoog schat ik. Dat is voor dwerghoenderkuikens, en geeft geen probleem. Breed genoeg zodat ze er niet langs de zijkant afvallen. Best de loopplank er dan ook weghalen zodat de kloek ook de trap neemt.


Binnen blijven is geen optie voor een kuiken en ook niet gezond. Maar ze moeten idd binnen kunnen. Tis normaal al te koud buiten voor een kuiken deze tijd van het jaar. Zonder moeder, of als de moeder het koud krijgt, zou het snel verloren zijn.


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast