2 hennen naast elkaar broeden, 3 vraagjes (nieuw hier:))

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Nikki2222
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 jun 2022 20:17
Land: Nederland
M/V: V

2 hennen naast elkaar broeden, 3 vraagjes (nieuw hier:))

Berichtdoor Nikki2222 » 12 jun 2022 23:49

Dag allemaal :-D

Wat fijn dat ik dit forum heb gevonden! Ik ben sinds een aantal maanden trotse eigenaar van 2 cochin krielen, Teddy en Tokkie. Teddy is al erg lang broeds (minstens 6 weken) en Tokkie is er sinds 2 weken bij gaan zitten. Erg ongezellig voor ons ;) Omdat wij deze hennen toch kuikens gunnen (en wij vinden dit stiekem ook veel te leuk) hebben wij bevruchte eieren gekocht en ze onder de hennen gestopt. Zoals ik nu kon zien zijn er minstens 3 van de 4 eieren bevrucht (we zitten op dag 7), super dus! Maar komt het goed als ze beiden moeder worden, ze zitten nu beiden op 2, of gaan ze elkaars kuikens ‘afpakken’. Ik weet even niet hoe ik het anders moet noemen. We hebben de eitjes tegelijk neergelegd dus wat dat betreft zouden ze tegelijk moeten gaan.

Ook is 1 eitje een aantal uren (hoe lang weet ik niet precies) niet verwarmd geweest onder de kloek. Wij hebben dit eitje er weer onder geschoven en sindsdien zitten ze er weer op. Kan het dan zijn dat als hier een kuiken in zit, dat deze later uit zou kunnen komen?

En nog een laatste vraag, 3 eieren zijn bevrucht, de 4e twijfel ik over. Ik zie hier overduidelijk een zwart vlekje middenin het ei alleen de aderen zie ik niet (of niet duidelijk). Zou dit dan wellicht niet goed kunnen zijn?

Hopelijk is het niet irritant dat ik 3 vragen heb, ik denk ik probeer het gewoon. Heb al erg veel gelezen maar soms kom ik er niet helemaal uit.

Alvast bedankt!

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: 2 hennen naast elkaar broeden, 3 vraagjes (nieuw hier:))

Berichtdoor danielb » 16 jun 2022 23:58

1 : waarschijnlijk zullen beide hennen de kuikens bemoederen,want ze dulden elkaar ook op het nest.
2 : het eitje dat tijdelijk niet onder de hennen heeft gelegen kan oftewel nog redelijk samen uitkomen,maar kan ook een dag later zijn of helemaal niet en is afhankelijk van hoelang het ei er niet onder lag.
3 : of ei nummer 4 goed is of niet is moeilijk te beoordelen zonder fotos.

Dropje4
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 jun 2022 12:00
Land: Nederland
M/V: M

Re: 2 hennen naast elkaar broeden, 3 vraagjes (nieuw hier:))

Berichtdoor Dropje4 » 24 jun 2022 11:47

Bij ons ook twee hennen in 1 nestje gefrommeld op 3 eieren.

Helaas is er maar uit 1 een uberschattig fluffie kuikentje gekomen. Die niet echt onderscheid lijkt te maken tussen haar twee moeders. De ene keer frommelt ze zich onder de 1 en de andere keer onder de ander.

Nikki2222
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 jun 2022 20:17
Land: Nederland
M/V: V

Re: 2 hennen naast elkaar broeden, 3 vraagjes (nieuw hier:))

Berichtdoor Nikki2222 » 24 jun 2022 19:06

Bedankt voor de reacties! Wat jammer dat er maar 1 kuikentje uit is gekomen. Vandaag is bij ons dag 19. Beide hennen zitten nog vrolijk naast elkaar, gaat echt gemoedelijk. Erg benieuwd of er een kuikentje gaat komen:)


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 1 gast