Wyandotte kuikens; haan of hen

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Mootje80
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 jul 2022 21:35
Land: Nederland
M/V: V

Wyandotte kuikens; haan of hen

Berichtdoor Mootje80 » 18 jul 2022 08:29

Ik heb 8 buffzwartcolumbia kriel kuikens van 6 weken oud. 4 zitten buiten uit natuurbroed en 4 zitten binnen vanuit de broedmachine. Ik zie van een aantal duidelijk dat het een haantje is en van sommige een hen, maar over t algemeen is de twijfel groot. Misschien kunnen jullie t zien?

Nu wil ik de kuikens graag (zsm) samenvoegen. Het is nu een prima temperatuur voor de kuikens die van binnen komen, om naar buiten te gaan. De kloek is helaas vorige week overleden :( Ik heb nog 1 volwassen hen. Deze zit naast de kuikens buiten. Mijn idee was om alles tegelijk samen te voegen in het gehele buitenverblijf. Alle kuikens en de ene volwassen kip. Is dit slim? Of pak ik t zo verkeerd aan.
De kuikens uit de broedmachine zijn wel een stuk groter. Ik gok doordat zij later gaan slapen en dus meer eten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Loki laning
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 jun 2022 19:42
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wyandotte kuikens; haan of hen

Berichtdoor Loki laning » 18 jul 2022 16:09

Denk dat er 3 haantjes in zitten de genen met kamertje en lelletjes over het samen voegen vind ik zelf ook heel lastig als de kloek over leden is worden de kuikens niet beschermt door de moeder dus maakt het het wel makkelijker en zou u denk ik ze wel samen kunnen voegen let er wel er kan gepikt worden en er kan een beetje gejaagd worden door de oudere kip maar dit is normaal ze moeten de nieuwe pik orde uit vinden echter als de kuikens zo gepest worden dat ze gaan bloeden of hun voeding niet binnen krijgen er uit halen ook al is het er maar 1 zet er dan 1 bij anders is hij of zij alleen en daar houden kippen niet van hoop dat dit helpt :duimop: zet hem op

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Wyandotte kuikens; haan of hen

Berichtdoor Pearlsofpassion » 18 jul 2022 17:23

Ik denk 1 haan, 2 twijfel (denk haan) , 3 hen, 4 hen, 5 haan
En de laatste 3 twijfelachtig. Als ik moet gokken zeg ik 6 haan en 7 en 8 hen.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik wyandotte's vaak moeilijk vind.

Ik denk dat de kuikens nog wat jong zijn en dat er dus veel door de volwassen hen gepikt zal worden. Ze zijn wel met velen, dat helpt. Dat kan vaak niet veel kwaad en gaat met een paar weken meestal beter. Maar als je een rustige introductie wil, laat je hen beter nog even naast elkaar wonen.

Wat ik zou doen (indien mogelijk) is alle kuikens waar nu de ene hen zit zetten, en die hen waar de kuikens buiten zitten. Zo een week of 2 laten en dan de volwassen hen bij de kuikens zetten.

Hoe dan ook zoveel mogelijk ruimte geven als je hen samen laat.

De kuikens buiten lijken trouwens net een tikje beter in de veren te zitten. Vaak gaan kuikens die af en toe wat kou hebben meer investeren in veren en iets minder in groei ten opzichte van kuikens die het altijd warm hebben.
Hennenkuikens doen dat ook altijd iets meer dan haantjes.


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten