Kippen tegen de kuikens

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
Skelter
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 apr 2021 22:48
Land: Nederland
M/V: V

Kippen tegen de kuikens

Berichtdoor Skelter » 08 sep 2022 12:52

Het gaat erg goed met onze brahma's (qua groei en gezondheid), nu 13 weken. Ze worden enigzins gedoogd door de kippen, maar in het hok (buitenren) worden ze vaak verdreven naar de meest ongezellige hoekjes. Kunnen ze niet verder en kip wil dat wel, dan wordt er wel even gepikt. Het hoort er misschien een beetje bij, maar ik hoop toch echt dat het gauw is afgelopen.
1 kip heb ik apart gezet, want die liet de kuikens vanochtend echt nergens meer bij (eten, water, stok om op te zitten).
Hoe lang gaat zoiets nog duren? Ik vind het zo sneu voor de kuikens. Kan ik nog iets doen?

Gebruikersavatar
Skelter
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 apr 2021 22:48
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippen tegen de kuikens

Berichtdoor Skelter » 08 sep 2022 12:56

En meteen ook een tweede vraag: we moeten een groter nachthok voor ze maken, de kuikens passen er niet bij en slapen nu apart. We willen 1 groot nachthok maken met twee delen: een lager deel met lange zitstok en een hoger deel met lange zitstok. Ik dacht dan kunnen de brahma's onder en de Sussex boven.
Maar ik vraag me nu af of dit wel gaat werken? Is het misschien verstandiger om een tweede nachthok voor alleen de brahma's te gaan maken?

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kippen tegen de kuikens

Berichtdoor Pearlsofpassion » 08 sep 2022 15:11

Vaak kruipen ze achteraf toch allemaal in hetzelfde hok. Nu willen ze apart blijven omdat ze nog jong zijn en niet helemaal geaccepteerd.
Maar aangezien het 2 groepjes zijn en ook nog van verschillend ras weet ik niet of ze snel bij elkaar gaan willen. Dat kan ik zo niet zeggen.
Die 2 stokken, dan gaan ze allemaal op de hoogste willen en opdelen qua ras zal zeker niet lukken. Maar dat hoeft misschien ook niet. Het kan dat het gekibbel heeft elke avond, het kan ook prima goed gaan na een tijdje.
Wel opletten dat ze onderste kippen niet echt onder de bovenste zitten, zodat de mest niet op hen valt he. Met een plank ertussen denk ik niet dat er ook maar 1 kip onderaan wil gaan zitten. Maar ik kan le vergissen.

Dat pikken zal altijd wel wat blijven. Maar het gaat redelijk snel acceptabel zijn normaal.. Erna vnl tijdens het eten en af en toe eens tussendoor. Maar tussen een pittiger ras als Sussex en de goedaardige Brahma heb je dit soort meningsverschillen altijd. Zeker als de Sussex ouder zijn.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22926
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Kippen tegen de kuikens

Berichtdoor Kip La La » 08 sep 2022 15:13

Ik vind het zelf altijd wel fijn om een extra nachthok te hebben.
Dan kunnen degenen die niet (helemaal) geaccepteerd worden toch rustig slapen.

Gebruikersavatar
Skelter
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 apr 2021 22:48
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippen tegen de kuikens

Berichtdoor Skelter » 08 sep 2022 15:39

Pearlsofpassion schreef:Vaak kruipen ze achteraf toch allemaal in hetzelfde hok. Nu willen ze apart blijven omdat ze nog jong zijn en niet helemaal geaccepteerd.
Maar aangezien het 2 groepjes zijn en ook nog van verschillend ras weet ik niet of ze snel bij elkaar gaan willen. Dat kan ik zo niet zeggen.
Die 2 stokken, dan gaan ze allemaal op de hoogste willen en opdelen qua ras zal zeker niet lukken. Maar dat hoeft misschien ook niet. Het kan dat het gekibbel heeft elke avond, het kan ook prima goed gaan na een tijdje.
Wel opletten dat ze onderste kippen niet echt onder de bovenste zitten, zodat de mest niet op hen valt he. Met een plank ertussen denk ik niet dat er ook maar 1 kip onderaan wil gaan zitten. Maar ik kan le vergissen.

Dat pikken zal altijd wel wat blijven. Maar het gaat redelijk snel acceptabel zijn normaal.. Erna vnl tijdens het eten en af en toe eens tussendoor. Maar tussen een pittiger ras als Sussex en de goedaardige Brahma heb je dit soort meningsverschillen altijd. Zeker als de Sussex ouder zijn.



We hadden het nachthok getekend met een plank ertussen. Maar dat zal mss niet werken dus begrijp ik. Dan toch beter allemaal op 1 hoogte maar dan wordt het tegenover elkaar. Terug naar de tekentafel..

De Brahma's slapen nu in twee legkasten aan elkaar gekoppeld, op de grond. Wel ruim voor ze, voor nu, moet voor de winter anders.

Gebruikersavatar
Skelter
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 apr 2021 22:48
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippen tegen de kuikens

Berichtdoor Skelter » 18 sep 2022 17:45

Nog even een kort vervolg. Uiteindelijk hebben we er een nachthok bijgemaakt. Een eigen entree voor Brahma's. Al zou het me niet verbazen dat de oudere sussex kippen in het nieuwe hok gaan zitten.. zo zijn die troelas dan weer.
Vanavond de eerste nacht. De Brahma's gaan dus voor het eerst echt op stok in een volwaardig nachthok. Ik zal ze wel even moeten begeleiden, ik weet hoe ze zijn. Die snappen er natuurlijk niets van vanavond.

(op de foto's zit het dakje er nog niet op maar inmiddels wel)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22926
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Kippen tegen de kuikens

Berichtdoor Kip La La » 18 sep 2022 18:11

Mooi zeg!

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippen tegen de kuikens

Berichtdoor Isabel » 18 sep 2022 19:03

Ben benieuwd hoe het gaat. :-)

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kippen tegen de kuikens

Berichtdoor tuff cookie » 18 sep 2022 19:05

Dat ziet er leuk uit, 2 nachthokken naast elkaar :-)
En mooi gedaan :duimop:

Gebruikersavatar
Skelter
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 apr 2021 22:48
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippen tegen de kuikens

Berichtdoor Skelter » 19 sep 2022 21:24

Gister de kuikens in het nieuwe nachthok gezet.
Vanochtend kwamen we er achter dat het veel te donker is. Haha. Het andere nachthok had een raampje, maar het nieuwe hok staat er tegen aan + geen raam. Om 8 uur was er nog geen kip te bekennen.
Vandaag een raampje er in gemaakt èn de kuikens gingen zelf al netjes via de loopplank het hok in! Slimme kipjes :-D

Afbeelding


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten