SPOED: 1 kuiken in BM uitgekomen, na 36u de rest nog niet??

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
JoyCiej007
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jun 2021 16:28
Land: Nederland
M/V: V

SPOED: 1 kuiken in BM uitgekomen, na 36u de rest nog niet??

Berichtdoor JoyCiej007 » 15 okt 2022 19:34

Hallo medekippenhouders/broeders, ik heb een dringende vraag. Het is mijn eerste keer broeden met de broedmachine, een HDD 24. Ik heb me maanden ingelezen, alles bestudeerd etc.
Van de 11 eieren is er nu reeds 1 kuiken uitgekomen, dat was op vr. 14-10 om 01.30u. Nog niet volledig eruit, maar ei in 2en en kontje zat nog even "vast" aan de onderkant.
Duurde vrij lang voor hij opgedroogd was. De rest v/d eitjes leek en lijk nu nog, ook heel ietsjes aangepikt. Kuiken (door neefje en nichtje tot "Boefje" gedoopt) is al snel een levendig kuiken; heeft inmiddels al 3x gepoept, klautert en hupselt lekker rond, door de bak en over de andere eitjes, pikt die ook regelmatig zachtjes aan en gaat er tegenaan slapen/rusten. Uiteraard heb ik de BM tijdens het hele proces, en nu nog, gesloten gehouden.

Maar, wat nu?! Boefje is nu zo'n 40 uur oud, en de andere eitjes lijken niet veel vorderingen te maken. Iemand tips?? Ik begin 'm nu toch wel een beetje te knijpen en me echt zorgen te maken.

Verdere info:
De inleg vd eieren, uiteraard allemaal tegelijk, was op woe. 21-9 om 17.00 uur.
Dus verwachtte uitkomst woe. 12-10/do. 13-10.
Luchtvochtigheid verhoogd, op dag 18 de laatste schouwing gedaan, de draairekken verwijderd, keukenpapier op de bodem/rooster, eitjes plat op hun zij gelegd. Dag 19 heb ik ze vluchtig nog even wat beter gelegd.
Luchtvochtigheid zit nu steeds tussen de 65-70.

Wie kan me helpen, wat is handig/verstandig mbt Boefje en mbt de overige 10 eitjes? Hoop dat hij z.s.m. nieuwe vriendjes en vriendinnetjes krijgt; nu kan ik hem beter "Remy" noemen.... :(

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: SPOED: 1 kuiken in BM uitgekomen, na 36u de rest nog niet??

Berichtdoor danielb » 15 okt 2022 23:47

ik zou het kuiken er toch al uithalen.
de andere eieren besproeien met lauw water.
en afwachten maar...

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: SPOED: 1 kuiken in BM uitgekomen, na 36u de rest nog niet??

Berichtdoor danielb » 15 okt 2022 23:51

een uitgekomen kuiken zeker niet langer dan 72 uren in broedmachine laten zitten.
zelf heb ik nog nooit zo lang een kuiken in broedmachine laten zitten....
maximum is denk ik een 2 dagen... (48 uren...)


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten