Kuikens naar buiten?

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
colindavh
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 okt 2022 10:09
Land: Nederland
M/V: V

Kuikens naar buiten?

Berichtdoor colindavh » 18 nov 2022 23:59

Hi,

mijn zijdethoen kuikens van 7/8 weken die zitten nu onder onze veranda in een kas (tijdelijk) geen luchtvochtigheid we hebben het raampje eruit gehaald en de warmtelamp erin. Geen wind etc.

Maar nu gaat het aankomende nacht vriezen en twijfel of ze naar de schuur moeten...? En ze gaan niet onder de lamp liggen met kou? Is dit normaal? Ze liggen op een hoopje tegen mekaar.. hoop dat jullie mij kunnen adviseren...

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kuikens naar buiten?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 19 nov 2022 07:23

Hoe hoog hangt die warmtelamp? Misschien hangt ze te laag en is het dan te warm eronder, maar vinden ze een beetje extra warmte van een hogere lamp wel fijn.

Heb je er een thermometer in hangen?
Bij voorkeur eentje die digitaal is en de laagst gemeten temperatuur onthoudt?
Ik heb geen idee hoe goed of slecht zo'n kas isoleert... Waarom geen goed hok? Desnoods in de kas...
Denk je dat de schuur warmer is?

Ook niet onbelangrijk, hoe lang zitten ze daar al?
Zitten ze goed in de veren?

colindavh
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 okt 2022 10:09
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kuikens naar buiten?

Berichtdoor colindavh » 19 nov 2022 09:23

De lamp hangt niet te hoog naar mijn idee.. maar zal het eens hoger hangen.. ik heb 'gewoon' in de kas een thermometer hangen.. ze piepen niet hard etc heb niet het idee dat ze het te koud hebben.. maar aangezien die vorst nachten die gaan komen, ze zitten al wel in dik vacht!!
Ze zitten hier namelijk tijdelijk in omdat ik ze eerst binnen had maar mijn man kon er niet tegen, en in de schuur is hey dag en nacht donker vandaar hebben we deze oplossing even gedaan, het hok komt deze week binnen (we zijn alles aam net klaar maken) en dan is het denk ik nog te vroeg om ze in dat hok te doen? Die staat dan echt buiten... ze zitten hier nu ruim een week...

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kuikens naar buiten?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 19 nov 2022 10:59

Ik zou ze de volgende nachten dan wel zo warm mogelijk zetten. Een week buiten is nog niet lang. Warmtelamp hoog hangen.
Ik weet niet of de schuur dan warmer is dan de kas (dat zou ik gevoelsmatig wel denken) en of het dan evt een optie is om hen daar enkel 's nachts onder te brengen.
Zeker op de plaats waar ze slapen een dikke laag strooisel voorzien. Ik zou daarvoor zelfs stro durven gebruiken, met deze temperatuur krijg je toch geen bloedluis..


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten