Dag 23

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Kuifzijdehoen
Berichten: 182
Lid geworden op: 25 jun 2017 13:34
Land: Nederland
M/V: V

Re: Dag 23

Berichtdoor Kuifzijdehoen » 01 jun 2023 19:16

Ik ga een foto posten, als je er niet tegen kan niet kijken.

Helaas geen leven meer. De helft is maar uitgekomen. De rest lijkt wel volgroeid, is er zo te zien wat er mis is gegaan? Dan kan ik daarvan leren. En waren zijn bij 2 van de eieren de 'vliezen' witter?





Afbeelding

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Dag 23

Berichtdoor tuff cookie » 01 jun 2023 20:18

Hoogst waarschijnlijk was de werkelijke broedtemperatuur net te laag. Dan vertraagd de ontwikkeling waardoor de kuikens later klaar zijn dan normaal. Als het te lang duurt voor de kuikens klaar zijn om uit te komen is de voeding op in de dooier, hebben geen kracht meer en gaan dood.
De kuikens met witte vliezen, verdroogde vliezen, kan gekomen zijn door dat ze aangepikt waren waardoor ze konden uitdrogen.
Het beste kun je de broedruimte met een koorts thermometer controleren. Hopelijk kun je de temperatuur van de broedmachine verstellen.

Kuifzijdehoen
Berichten: 182
Lid geworden op: 25 jun 2017 13:34
Land: Nederland
M/V: V

Re: Dag 23

Berichtdoor Kuifzijdehoen » 01 jun 2023 20:20

Ja dat kan ik zeker! Maar opzich zou rcom een betrouwbaar merk moeten zijn toch? Kan ik hem dan de volgende keer beter 0,2 graden warmer instellen bijvoorbeeld? De rest had geen problemen met uitkomen.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Dag 23

Berichtdoor tuff cookie » 01 jun 2023 20:31

Zelf heb ik R-com 20 maar ik heb toch de temperatuur moeten controleren. Het zijn zeker geweldige broedmachines maar van de fabriek uit klopt het niet altijd wat de display aangeeft.
Ik zou niet zomaar op goed geluk de temperatuur wat hoger zetten maar echt controleren.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Dag 23

Berichtdoor Pearlsofpassion » 01 jun 2023 20:59

Ik heb dit ook al wel eens onder de kloek geweten.. Kuikens kunnen niet aanpikken.
Ik weet niet welk ras de kuikens waren en van waar je broedeieren komen, maar het is vb ook geweten dat het kuikens met 2 genen voor korte poten (dus vb chabo x chabo en beide kortbenig) kuikens geeft die wel volgroeien maar niet uitkomen. Ze raken niet uit het ei.
Zo zijn er vast nog aandoeningen of tekorten bij de moeders die dit soort van effecten kan geven.
Ik ben het er nu wel mee eens dat het er te veel zijn om het op stom ongeluk te steken.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Dag 23

Berichtdoor tuff cookie » 01 jun 2023 21:08

Ik denk dat de eieren die niet zijn uitgekomen wat langer bewaard zijn geweest voor ze bebroed werden waardoor ze het net niet gehaald hebben.

Kuifzijdehoen
Berichten: 182
Lid geworden op: 25 jun 2017 13:34
Land: Nederland
M/V: V

Re: Dag 23

Berichtdoor Kuifzijdehoen » 01 jun 2023 21:32

Het ging om usa zijdehoender eieren (best wel dure). En mij was toen beloofd dat ze maandag verstuurd zouden worden. Dinsdag en woensdag ben ik namelijk vrij. Alleen toenn kreeg ik excuses, was niet gelukt, z'n werk liep uit. Hij heeft toen nieuwe eieren geraapt en die de week erop verzonden. Dat is natuurlijk op goed vertrouwen gegaan. Stel dat hij toch de eieren van een week daarvoor heeft verstuurd, zou dat dan de reden kunnen zijn? En hoe kan het dan dat ze we volgroeien, maar niet uitkomen?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Dag 23

Berichtdoor tuff cookie » 01 jun 2023 21:50

Weten kun je het nooit precies, het blijft altijd gissen.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Dag 23

Berichtdoor Pearlsofpassion » 01 jun 2023 23:09

Volgens mij ontwikkelen te oude eieren gewoon niet.
Dat was bij mij toch zo. Die bleven gewoon leeg.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Dag 23

Berichtdoor tuff cookie » 02 jun 2023 06:18

Ja, dat klopt, iets minder oude eieren ontwikkelen wel maar hebben een langzame start en als de temperatuur dan ook nog te laag is kan het te lang duren.


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten