Hoe voorkom ik dat iemand mijn eieren uitbroedt?

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
Jerintho
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 mar 2023 15:50
Land: Hongarije
M/V: V

Re: Hoe voorkom ik dat iemand mijn eieren uitbroedt?

Berichtdoor Jerintho » 25 mar 2024 16:42

Dank jullie voor het meedenken :duimop:
Ik heb inderdaad wel ideeën opgedaan.
Vooral "verkeerd bewaren" vind ik een super idee! :gluiplach:
En als er dan toch nog een kuikentje uit geboren wordt... Nou ja, dat het lang en gelukkig mag leven :-D

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11784
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Hoe voorkom ik dat iemand mijn eieren uitbroedt?

Berichtdoor jantien » 25 mar 2024 18:54

Staar je niet blind op ‘verkeerd’ bewaren..
Wel jammer dat je niet verder ingaat op het hoe en waarom en hoezo…behalve dan dat je niet wilt dat jouw eieren worden gebruikt om uit te laten broeden door een ander :denk:

Gebruikersavatar
Jerintho
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 mar 2023 15:50
Land: Hongarije
M/V: V

Re: Hoe voorkom ik dat iemand mijn eieren uitbroedt?

Berichtdoor Jerintho » 27 mar 2024 22:22

Waarom ik het niet wil, is omdat ik voor een fatsoenlijk broedei tussen de €1,- en de €5,- euro betaal per stuk.
Ik heb kleurleggers en verkoop mijn eieren als consumptie eieren met een "bijzondere kleur". :mrgreen:
De eieren worden voor +/- €3,- per 10 verkocht.
Ik heb het idee dat één van mijn grotere klanten mijn idee van verkoop van bijzondere eitjes over wil nemen... En dat hij daar een begin mee wil maken door de door mij aangeleverde eieren uit te broeden. :cry:
Maar omdat hij een van de grotere afnemers is, wil ik hem ook niet kwijt.

Maar ik heb de oplossing bedacht. :gulzig:
Ik breng één keer per week de eieren rond. Ik zal zijn eieren rechtop bewaren en net voor levering wassen.
Zonder de bescherm laag en verkeerd bewaard, lijkt het mij sterk dat er nog een kuikentje uit komt. :mrnono:

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Hoe voorkom ik dat iemand mijn eieren uitbroedt?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 27 mar 2024 22:30

Maar een ei wassen zorgt ook dat het minder veilig is om (rauw) te eten! Zeker als je het dan nog bewaart. Ale, of je klanten.
Geen idee of daarmee de uitkomst kleiner wordt als er geen ziektekiemen zijn. En als die er wel zijn wordt er misschien iemand van je klanten ziek.

Kosten eieren uit de winkel momenteel al niet 60ct/stuk?
Je zou ook gewoon je prijs kunnen opdrijven naar 70 ct of zo.. als dat hetgene is dat je dwars zit.
En hoe dan ook zijn jouw eieren niet de zorgvuldig geselecteerde en bewaarde broedeieren waar je mee vergelijkt en dus ook niet zoveel waard.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Hoe voorkom ik dat iemand mijn eieren uitbroedt?

Berichtdoor danielb » 27 mar 2024 23:44

eieren voor consumptie ga je inderdaad niet wassen,tenzij je ze voor jezelf oud.

ik denk dat je te veel nadenkt.
als je blij bent dat er eieren van u gekocht worden,dan moet je niet te veel nadenken ;)
misschien eventueel over de prijs als je ze altijd zeer snel verkocht hebt :gulzig:

een fatsoenlijk broedei kan wel wat geld kosten ja,maar dan gaat dat over zuivere raskippen.(tentoonstellingswaardige ouderdieren)
als bij u alles door elkaar loopt,dan gaat er niet veel raszuiver uitkomen denk ik dan....

ik vraag mij ook af,hoe bijzonder de kleuren van de eieren zijn????

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11784
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Hoe voorkom ik dat iemand mijn eieren uitbroedt?

Berichtdoor jantien » 28 mar 2024 10:26

Kleurleggers een ras?
Eieren wassen voor verkoop?
5 euro voor een broedei?
Ik vind dit toch wel een erge onzinverhaal hoor!
Of je bent nog erg jong, of je verzint maar wat. Ik kan het iig allemaal niet geloven wat je schrijft :crazyeyes: :crazyeyes: en als het toch waar is, vind ik je maar een zielig persoon :duimneer:

frankip
Berichten: 2968
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Hoe voorkom ik dat iemand mijn eieren uitbroedt?

Berichtdoor frankip » 28 mar 2024 18:53

Mijn gedacht

MilMol
Berichten: 138
Lid geworden op: 26 apr 2019 17:54
Land: Hongarije
M/V: V

Re: Hoe voorkom ik dat iemand mijn eieren uitbroedt?

Berichtdoor MilMol » 29 mar 2024 10:06

Pearlsofpassion schreef:Maar een ei wassen zorgt ook dat het minder veilig is om (rauw) te eten! Zeker als je het dan nog bewaart. Ale, of je klanten.
Geen idee of daarmee de uitkomst kleiner wordt als er geen ziektekiemen zijn. En als die er wel zijn wordt er misschien iemand van je klanten ziek.

Kosten eieren uit de winkel momenteel al niet 60ct/stuk?
Je zou ook gewoon je prijs kunnen opdrijven naar 70 ct of zo.. als dat hetgene is dat je dwars zit.
En hoe dan ook zijn jouw eieren niet de zorgvuldig geselecteerde en bewaarde broedeieren waar je mee vergelijkt en dus ook niet zoveel waard.


Ik zie “Hongarije” als woonland staan. Je raakt hier echt geen ei kwijt als je die voor omgerekend € 0,60 gaat verkopen, tenzij aan hier woonachtige West-Europeanen en heel rijke Hongaren. Ik weet niet waar in Hongarije TS woont, maar zeker buiten Budapest is het gemiddeld maandloon omgerekend ca. € 700,-. Dat ga je echt niet uitgeven aan een ei, hoe mooi gekleurd deze ook is.

MilMol
Berichten: 138
Lid geworden op: 26 apr 2019 17:54
Land: Hongarije
M/V: V

Re: Hoe voorkom ik dat iemand mijn eieren uitbroedt?

Berichtdoor MilMol » 29 mar 2024 11:19

Wat ik eigenlijk nog het minst ethisch vind aan je voorgenomen handelwijze is dat je van plan bent om iemand potentieel eieren te verkopen die verhoogd vatbaar zijn voor ziekmakende micro-organismen. En hoewel je daarmee hoopt te bereiken dat er geen eieren uitgebroed kunnen worden -mocht deze klant dit al van plan zijn- kun je ook de mensen die deze eieren gaan consumeren ziek maken. Denk je dat je dan nog een ei zult verkopen in de toekomst? Nieuws gaat snel hier in Hongarije: er wordt hier nog dagelijks gezellig aan het hek gekletst en nieuwtjes uitgewisseld. Dan heb je wellicht voorkomen dat die klant jouw eieren gaat uitbroeden, maar je hebt ook je reputatie om zeep geholpen. En dat nog los van mogelijke strafrechtelijke consequenties.

En dat allemaal omdat je “het idee hebt” dat deze man met jouw eieren wil gaan broeden. Je weet het dus niet eens zeker. Ga je die klant ook vertellen dat hij zijn eieren anders moet bewaren en sneller moet consumeren omdat je ze gewassen hebt en rechtop hebt bewaard?

Volgens mij wordt het tijd dat iemand je eens wakker schudt. Als je wilt voorkomen dat die man met jouw idee aan de haal gaat, verkoop hem dan geen eieren meer en neem je verlies. Dan ben je pas een vent m/v. En probeer eens eerlijk tegen hem te zijn in plaats van zo achterbaks en in mijn ogen risicovol te gaan handelen.

Je mag dan zelf vinden dat je een goed idee hebt, maar zoals de Hongaren zeggen: nem kolbászból van a kerítés.

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Hoe voorkom ik dat iemand mijn eieren uitbroedt?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 29 mar 2024 12:18

MilMol schreef:
Pearlsofpassion schreef:Maar een ei wassen zorgt ook dat het minder veilig is om (rauw) te eten! Zeker als je het dan nog bewaart. Ale, of je klanten.
Geen idee of daarmee de uitkomst kleiner wordt als er geen ziektekiemen zijn. En als die er wel zijn wordt er misschien iemand van je klanten ziek.

Kosten eieren uit de winkel momenteel al niet 60ct/stuk?
Je zou ook gewoon je prijs kunnen opdrijven naar 70 ct of zo.. als dat hetgene is dat je dwars zit.
En hoe dan ook zijn jouw eieren niet de zorgvuldig geselecteerde en bewaarde broedeieren waar je mee vergelijkt en dus ook niet zoveel waard.


Ik zie “Hongarije” als woonland staan. Je raakt hier echt geen ei kwijt als je die voor omgerekend € 0,60 gaat verkopen, tenzij aan hier woonachtige West-Europeanen en heel rijke Hongaren. Ik weet niet waar in Hongarije TS woont, maar zeker buiten Budapest is het gemiddeld maandloon omgerekend ca. € 700,-. Dat ga je echt niet uitgeven aan een ei, hoe mooi gekleurd deze ook is.


Had ik uiteraard niet gezien.


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast