Broedtijd voorbij

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Billie+
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 mar 2024 16:16
Land: Xxxxxx
M/V: V

Broedtijd voorbij

Berichtdoor Billie+ » 13 apr 2024 19:21

Eén van onze zijdehoen hennen is 3 weken geleden begonnen met broeden op 5 "bevruchte" eieren.
We hebben 2 keer geschouwd en 3 eieren zag je een overduidelijke groei.
De laatste schouw was de binnenkant volledig gevuld op de luchtbel na.
2 eieren bleven leeg dus hebben we verwijderd.
Ze broedt netjes en verlaat het nest alleen 's ochtends een paar minuten voor een snelle hap en slok.
MAAR, we zijn nu dag 22 voorbij en gaan dag 23 in en er gebeurt nog niets met de eieren.
Ik lees overal dat er vrij strikt op dag 21 de eerste scheurtjes te zien moeten zijn maar niets dus.
Kan het ook langer duren en zoja hoe lang moeten we dan wachten?

Pearlsofpassion
Berichten: 4382
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Broedtijd voorbij

Berichtdoor Pearlsofpassion » 14 apr 2024 13:52

Ja, het kan ook langer duren. En de dag dat ze eronder gaan is dag 0, niet dag 1. Zelfs dan kan het dag 23, 24 of heel uitzonderlijk zelfs 25 pas gebeuren.
Laat haar maar gewoon gerust en wacht nog even af. Ze gaat vanzelf op stap als het tijd is en dat is vaak ook pas een of 2 dagen later dan ze uitkomen en je ziet niet altijd voorheen dat er al wat uit is. Als jij komt kijken houden ze zich vaak net stil.

Billie+
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 mar 2024 16:16
Land: Xxxxxx
M/V: V

Re: Broedtijd voorbij

Berichtdoor Billie+ » 16 apr 2024 09:43

Met de dag 0 berekening uit het antwoord, zitten we nu op dag 24 en jawel 1 kuikentje is vannacht uitgekomen.
1 ander ei is nog wat zacht geluid in te horen dus wie weet.
Derde ei is volledig stil.
Heb dus eigenlijk geen hoop meer voor die andere 2 maar we laten alles nog maar even liggen.
Ik lees dat uitzonderlijk dag 25 ook nog kan.
Wanneer besluit je dat het niets meer wordt?

Pearlsofpassion
Berichten: 4382
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Broedtijd voorbij

Berichtdoor Pearlsofpassion » 16 apr 2024 12:21

Als de moeder op wandel gaat.
Je laat haar dat zelf kiezen! Heel belangrijk. Ik moet me ook elke keer vreselijk beheersen maar je moet haar echt gewoon zelf laten doen..
In.tussentijd ook niet eraf halen oid!

Billie+
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 mar 2024 16:16
Land: Xxxxxx
M/V: V

Re: Broedtijd voorbij

Berichtdoor Billie+ » 17 apr 2024 19:38

Dag 25 loopt op z'n einde en kuiken 2 heeft het licht gezien.
Wat verder lezend over dit onderwerp kwam ik er achter dat het helemaal niet zo bijzonder is bij een natuurlijke broed.
De 21 dagen is voor broedmachines met altijd ideale omstandigheden.
Dat is een broedse hen niet, want die verlaat het nest af en toe en ligt niet altijd goed op alle eieren.
Ook is de buitentemperatuur en luchtvochtigheid per dag verschillend.
Dus 24 á 25 dagen is dan eigenlijk normaal.
Nu is er dus nog 1 ei die nog niet aangepikt is.
Ik had gelezen over de watertest dus heb ik deze gedaan en daaruit bleek dat het ei wel levensvatbaar is (klein puntje boven water, rest onder).
Heb het ei dus maar teruggelegd en vraag me af of het mogelijk is dat het ei later "gestart" is dan de andere eieren, want in het begin lag onze hen niet zo goed op alle eieren.
Tenslotte vond ik het ook al veel dat 2 van de 5 eieren helemaal niets deden.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5592
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Broedtijd voorbij

Berichtdoor tuff cookie » 17 apr 2024 20:03

Dan maar hopen dat het kuiken niet verdronken is tijdens de watertest. Ademen gaat door de schaal.

Billie+
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 mar 2024 16:16
Land: Xxxxxx
M/V: V

Re: Broedtijd voorbij

Berichtdoor Billie+ » 17 apr 2024 20:12

Daar is de luchtbel in het ei voor (waardoor die dus alleen dat stukje drijft) en niemand zegt dat je bij zo'n test een ei minuten lang in het water laat.
Je hebt het dan letterlijk over 1 á 2 seconden.
Dus graag geen onzin schrijven op een informatief forum zodat anderen ook iets hebben aan de informatie.
Wat wel nuttige info kan zijn is dat het water uiteraard iets van 30 á 35 graden moet zijn om geen koude-shock te veroorzaken.
Je kan hierover meerdere filmpjes vinden op youtube waar je dan ook kan zien dat de 'viable eggs' nog uitkomen.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5592
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Broedtijd voorbij

Berichtdoor tuff cookie » 17 apr 2024 20:59

Die water test kun je alleen doen als de aderen al dicht gedrukt zijn door het kuiken en het kuiken dus via de longen ademt in de luchtkamer. Want als dat niet het geval is dan ademt het nog door aderen die tegen de schaal liggen.

Billie+
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 mar 2024 16:16
Land: Xxxxxx
M/V: V

Re: Broedtijd voorbij

Berichtdoor Billie+ » 17 apr 2024 21:10

Of dan die 1 á 2 seconden iets zullen uitmaken waag ik te betwijfelen MAAR je doet uiteraard geen watertest vóór dag 23.
Dan is dat ook helemaal niet nodig.
Het is alleen nuttig als de reguliere broedtijd voorbij is (onderwerp van dit topic) om te zien of er eieren zijn die zeker niets meer zullen opleveren (meer dan 40% boven water of volledig zinken) en dus beter weggehaald kunnen worden.

frankip
Berichten: 2969
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Broedtijd voorbij

Berichtdoor frankip » 18 apr 2024 06:28

Billie+ schreef:Daar is de luchtbel in het ei voor (waardoor die dus alleen dat stukje drijft) en niemand zegt dat je bij zo'n test een ei minuten lang in het water laat.
Je hebt het dan letterlijk over 1 á 2 seconden.
Dus graag geen onzin schrijven op een informatief forum zodat anderen ook iets hebben aan de informatie.
Wat wel nuttige info kan zijn is dat het water uiteraard iets van 30 á 35 graden moet zijn om geen koude-shock te veroorzaken.
Je kan hierover meerdere filmpjes vinden op youtube waar je dan ook kan zien dat de 'viable eggs' nog uitkomen.

Afgezien van of het wel of niet kwaad kan , om de watertest te doen , zou het prettig zijn , om als nieuw lid wat meer respect te hebben voor andere , zeer kundige , en gewaardeerde leden. Niet alles wat je op youtube ziet is waarheid. Deze leden hebben vaak tientallen jaren praktijkervaring.


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense en 16 gasten