Kuikens overtijd..HELPPP

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
StarX
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 apr 2024 12:34
Land: Nederland
M/V: V

Kuikens overtijd..HELPPP

Berichtdoor StarX » 01 mei 2024 16:23

Hey medekippenliefhebbers!

Ik heb nu mijn eerste broed in de broedmachine en het is dag 21 en er is geen schaaltje aangepikt of gepiep..gisteren was er in een eitje beweging aanwezig. De broedmachine staat op 37,8 graden Celcius. Ik heb de dag van de eieren inleggen geteld als dag 0. Het zijn 10 brahma eieren. Moet ik me zorgen maken of een actie ondernemen, want help gestresste kippenmama hier!! :crazyeyes:

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 23128
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Kuikens overtijd..HELPPP

Berichtdoor Kip La La » 01 mei 2024 17:03

Ik zet het bericht dat je in een ander topic (van iemand anders) had geplaatst ook even hier:

Hey medekippenliefhebbers!

Ik ben bezig met mijn allereerste broed in de broedmachine. Het is voor mij dag 21 en de laatste keer schouwen was op dag 14. Alles leefde toen nog.
Er was gisteren 1 ei van de 10 heen en weer aan het bewegen, maar vandaag ligt alles stil en er is geen gepiep aanwezig. 1 ei leek vorige week al aangepikt en was zwaarder dan de anderen, maar die is nooit uitgekomen, dus denk dat ie dood is… het keren is gestopt op dag 17. De temperatuur van de broedmachine staat op 37,8 graden Celcius. Moet ik me zorgen maken of een actie ondernemen?
Alvast bedankt voor jullie reacties!

StarX

MilMol
Berichten: 149
Lid geworden op: 26 apr 2019 17:54
Land: Hongarije
M/V: V

Re: Kuikens overtijd..HELPPP

Berichtdoor MilMol » 01 mei 2024 17:49

Wat is de vochtigheidsgraad?
Als je nog beweging hebt gezien lijkt het me nog mogelijk dat ze uitkomen hoor. Meestal is het horen van gepiep uit de eieren het eerste teken dat ze op uitkomen staan.

Kun je het deksel snel oplichten en het dode kuiken eruit halen? Met die temperatuur en in een vochtige omgeving zal het snel ontbinden en een grote bron van bacteriën worden voor eventueel nog uit te komen eieren.

StarX
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 apr 2024 12:34
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kuikens overtijd..HELPPP

Berichtdoor StarX » 01 mei 2024 17:54

MilMol schreef:Wat is de vochtigheidsgraad?
Als je nog beweging hebt gezien lijkt het me nog mogelijk dat ze uitkomen hoor. Meestal is het horen van gepiep uit de eieren het eerste teken dat ze op uitkomen staan.


Hey! Het is dus een beginners - broedmachine met een automatische vochtigheidsgraad. Er zit een grote bak onderin met banen erin 6 volgens mij, en afhankelijk van hoeverre het ei is hoe meer banen je er van moet vullen. Alle banen zitten tot de rand vol. Ik snap dat deze uitleg onduidelijk is, dus heb ik hier de link van waar ik hem heb gekocht:
https://www.broedservice.nl/product/nie ... izEALw_wcB

Nog bedankt voor uw reactie!

MilMol
Berichten: 149
Lid geworden op: 26 apr 2019 17:54
Land: Hongarije
M/V: V

Re: Kuikens overtijd..HELPPP

Berichtdoor MilMol » 01 mei 2024 18:11

Heb je de eieren ingelegd terwijl de broedmachine al op temperatuur was, of heb je deze tegelijkertijd met het inleggen aangezet? Dat kan namelijk ook nog een dagje schelen.

StarX
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 apr 2024 12:34
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kuikens overtijd..HELPPP

Berichtdoor StarX » 01 mei 2024 18:15

Ik heb hem volgens mij tegelijkertijd met het inleggen aangezet, ik wist niet dat dat een dagje zou kunnen schelen, ik heb wel gehoord dat grote hoenders er wat langer over kunnen doen, weet zelf niet of dit klopt. :gulzig:

MilMol
Berichten: 149
Lid geworden op: 26 apr 2019 17:54
Land: Hongarije
M/V: V

Re: Kuikens overtijd..HELPPP

Berichtdoor MilMol » 01 mei 2024 18:38

Er zijn verschillende meningen over.
Volgens mij is de meest geadviseerde methode om de eieren in de broedmachine te leggen, ze 24 uur te laten rusten en dan de broedmachine aan te zetten. Dat is dan dag nul.

Ik hoop dat je binnenkort gepiep zult horen en er kuikens uit hun ei zullen kruipen. Maar haal het dode kuiken weg alsjeblieft. Bron van infectie voor de andere kuikens.

StarX
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 apr 2024 12:34
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kuikens overtijd..HELPPP

Berichtdoor StarX » 01 mei 2024 18:53

Ik zal het waarschijnlijk dode beestje nog even schouwen (zodat het 100% zeker is. Ben nu 95% door het barstje en het gewicht) en als het dood is zal ik het direct wegdoen. Ik zal u morgen nog even op de hoogte houden van ze!

MilMol
Berichten: 149
Lid geworden op: 26 apr 2019 17:54
Land: Hongarije
M/V: V

Re: Kuikens overtijd..HELPPP

Berichtdoor MilMol » 01 mei 2024 20:01

We tutoyeren elkaar hier, dus je hoeft geen “u” te zeggen hoor. :-)
Ik ben de komende drie dagen veel onderweg, dus als ik niet (snel) reageer dan is dat de reden.
Succes!

StarX
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 apr 2024 12:34
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kuikens overtijd..HELPPP

Berichtdoor StarX » 02 mei 2024 19:15

MilMol schreef:We tutoyeren elkaar hier, dus je hoeft geen “u” te zeggen hoor. :-)
Ik ben de komende drie dagen veel onderweg, dus als ik niet (snel) reageer dan is dat de reden.
Succes!

Dag 22 hier en er is nog niks gebeurd…maak me wel een beetje zorgen nu.. :puppydogeyes:


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten