hoog nachthok met een kloek met kuikens

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
ARD1966
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 apr 2022 21:22
Land: Nederland
M/V: M

hoog nachthok met een kloek met kuikens

Berichtdoor ARD1966 » 23 mei 2024 11:12

MIjn zijdehoentje heeft 4 eitjes uitgebroed. Alleen..het nachthok, waarin de de eitjes heeft uitgebroed is 60 cm boven de grond, dus de kippen moeten met een ladder (plank met daarop kleine latjes) naar boven. Voorlopig heb ik de opening, waardoor de kippen binnenkomen, verkleind door een plankje te plaatsen, waar de kuikentjes niet overheen kunnen. De overige hennen kunnen daardoor wel binnen hun ei leggen, maar de kuikens kunnen niet naar buiten. De andere hennen en de haan reageren goed op de kuikens.
Het mooiste zou zijn als ik het hele nest kan verplaatsen naar een ander hok, waardoor ze niet via een ladder omhoog hoeven. Maar dat heb ik niet, ondanks dat ik marktplaats afgestruind heb.
Zou ik de oplossing die ik nu heb kunnen volhouden tot de kippen een aantal weken oud zijn en wel in staat zijn een laddertje op te lopen? Of zou ik overdag de kloek met kuikens op de grond buiten zetten en ze s avonds weer handmatig het nachthok inzetten? Andere tips?

Pearlsofpassion
Berichten: 4472
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: hoog nachthok met een kloek met kuikens

Berichtdoor Pearlsofpassion » 23 mei 2024 12:46

Kan je niet zorgen dat ze wel binnen en buiten kunnen?
Brede trap met treden bouwen?

Je had hier ook beter op voorhand over nagedacht en haar meteen op de grond laten broeden he.
Kuikens horen meteen met de kloek op stap te kunnen. Hen dagen of zelfs weken in een hok opsluiten vind ik zeer ongezond voor hun ontwikkeling.

Nu weet je trouwens ook niet hoe lang de moeder wil moederen. Zeker onder stress van opsluiting zou ze vroeger kunnen stoppen. Ik heb een hen gehad die er steeds met 3 weken al mee ophield. En dan kunnen kuikens in een hok zelfs nergens heen als ze gepikt worden.

ARD1966
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 apr 2022 21:22
Land: Nederland
M/V: M

Re: hoog nachthok met een kloek met kuikens

Berichtdoor ARD1966 » 23 mei 2024 14:40

Dank je voor je reactie. Het nachthok is best groot (anderhalve m2) , dus moeder is het nachthok met de kuikens vandaag voor het eerst aan het verkennen. Ik zag haar vandaag voor het eerst echt aan de andere kant van het hok. De afgelopen dagen is ze niet verder dan 30 cm uit het nest geweest.
En je hebt gelijk: daar had ik eerder een oplossing voor moeten hebben. Ik had echter niet gedacht dat de eitjes uitzouden komen, omdat ik ze een aantal keren koud heb gevonden. Maar omdat deze hen niet broeds af wilde gaan heb ik het een kans gegeven. De eieren zijn pas dagen na de utigerekende dag uitgekomen.
Inmiddels heb ik van een kippenhouder uit de buurt het advies gekregen een kist om te bouwen tot tijdelijk hok en dat buiten (beschut) neer te zetten en het nest daarheen over te plaatsen

Pearlsofpassion
Berichten: 4472
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: hoog nachthok met een kloek met kuikens

Berichtdoor Pearlsofpassion » 23 mei 2024 16:43

Ja, dat begrijp ik dan wel. Dat je niet verwacht had dat er nog iets van zou komen.
Ik weet niet of je de hen nu nog kan herplaatsen. Als AZ terug kan naar het hok, zal ze dat normaal proberen en dan zullen de kuikens niet mee kunnen. Dat komt niet goed.
Maar als je kan zorgen dat ze naar het hok niet kan, zal ze wss de meest geschikte plek zoeken waar ze wel bij kan om met haar kuikens te slapen.
Let erop dat deze ook roofdierproof is.
Nu, je kan ook kijken en helpen, want jonge kuikens moeten doorgaans nog vroeg naar bed van moeders..

Ik maak altijd een strap met treden van zo'n 6 a 7 cm en dat lukt prima. Maar ik moet niet zo hoor raken. Hooguit 15cm of zo. Bij zo'n hoogte als bij jou zou ik er dan ook wanden langs zetten zodat ze er niet af kunnen vallen.

ARD1966
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 apr 2022 21:22
Land: Nederland
M/V: M

Re: hoog nachthok met een kloek met kuikens

Berichtdoor ARD1966 » 24 mei 2024 15:20

morgen krijgen ze alsnog een hok laag op de grond met een omheininkje, zodat ze voorlopig niet terug kunnen naar hun oude hok. Fingers crossed


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten