Seksen van kuikens

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Doffer
Berichten: 85
Lid geworden op: 18 dec 2005 17:39
Land:
M/V: V
Locatie: Oss

Berichtdoor Doffer » 25 dec 2005 16:03

Hoi Bram en andere

Een hele interesante site is dat. Koste wat tijd om er doorheen te worstelen maar ben weer wat wijzer geworden.

Dan nog een vraag die bij me opkwam. De hen bepaalt het geslacht van de kuikens. Wanneer licht dit geslacht vast in het ei ?
Of beter gezegt hoeveel dagen voordat het ei gelegt wordt komen de geslachts gromozonen in het ei terecht :?:

Gebruikersavatar
bram
Berichten: 1035
Lid geworden op: 04 nov 2002 21:43
Land:
M/V: V
Locatie: vriezenveen/wageningen

Berichtdoor bram » 26 dec 2005 14:53

Doffer schreef:Dan nog een vraag die bij me opkwam. De hen bepaalt het geslacht van de kuikens. Wanneer licht dit geslacht vast in het ei ?
Of beter gezegt hoeveel dagen voordat het ei gelegt wordt komen de geslachts gromozonen in het ei terecht :?:


Dat is zodra de eicel gevormd is (na bevruchting -of niet, bij afwezigheid van een haan- wordt om deze eicel/kiem het verdere ei gevormd), als ik me niet vergis heeft een hen bij haar geboorte al een bepaald aantal premature eicellen, dus zal het geslacht van evt. nakomelingen dan al bepaald zijn.

Doffer
Berichten: 85
Lid geworden op: 18 dec 2005 17:39
Land:
M/V: V
Locatie: Oss

Berichtdoor Doffer » 26 dec 2005 15:47

Dus alle eicellen zijn bij geboorte aanwezig ?
Het kan maar mij lijkt het onwaarschijnlijk. (Hanen hebben al hun zaadcellen ook niet klaar bij de geboorte.)

Robert
Berichten: 6102
Lid geworden op: 18 jun 2005 20:42
Land:
M/V: M

Berichtdoor Robert » 26 dec 2005 16:53

Doffer schreef:Dus alle eicellen zijn bij geboorte aanwezig ?
Het kan maar mij lijkt het onwaarschijnlijk. (Hanen hebben al hun zaadcellen ook niet klaar bij de geboorte.)


Ook bij de mens zijn eicellen in de eierstokken aanwezig. Die zich later zullen zullen ontwikkelen en dus bevrucht kunnen worden. In de eierstokken bevinden zich dus de eicellen, maar er zijn in het begin te veel chromosomen, dus moet er meiose plaatsvinden.(meiose= 2 keer een celdeling.) Daar ontstaat 1 eicel, met 23 chromosomen (mens heeft dus 23 chromosomen, ik weet niet hoeveel bij een kip.) en er ontstaan 3, de zogenoemde, poollichaampjes. De poollichaampjes hebben na de meiose geen enkele functie en sterven af. De eicel zal via de eileider naar de baarmoeder.. enz. enz.

Bij zaadcellen is dit anders, daar hebben ze 1 moedercel en d.m.v meiose zullen er 4 haploide cellen ontstaan. Deze haploide cellen zullen later zaadcellen worden.

Ik hoop dat je dit antwoord verwachte en dat dit een beetje duidelijk was. ;)

Doffer
Berichten: 85
Lid geworden op: 18 dec 2005 17:39
Land:
M/V: V
Locatie: Oss

Berichtdoor Doffer » 26 dec 2005 17:29

Hoi Rudolf

Bedankt voor je antwoord. Weet je toevallig ook hoeveel eerder die meiose gebeurd voordat het ei gelegt wordt ?

Dan nog een vraag voor je (bram verwees naar jou dat jij het waarschijnlijk wel zou weten):

Hierboven staat bij groep 1 dat je wel witte wyandotte hennen kunt gebruiken om tegen een buff haan te zetten.
Maar dan komen er dus niet 100% scheikuikens uit :?:

Gebruikersavatar
Thomas
Berichten: 1250
Lid geworden op: 06 apr 2005 21:27
Land:
M/V: V
Locatie: diepenbeek

Berichtdoor Thomas » 26 dec 2005 17:40

Dus als je fokzuivere koekoek hebt zijn de henne kuikens donkerder en de hanekuikens lichter.Kan je dat op de eerste dag dan al zien
:-)

Vergeten groenten
Berichten: 2444
Lid geworden op: 06 apr 2005 16:34
Land:
M/V: V
Contacteer:

Berichtdoor Vergeten groenten » 26 dec 2005 17:44

hoy,
ik fok izegemse(of toch bijna)maar hier en daar weet ik zo al iets.
Mechelse zijn wel wat anders van opbouw maar tch niet veel van kleur.
De hanen zijn automatisch lichter van kleur en de hennen donkerder.
Een echte echte kenner kan al van de eerste dag zeggen wat wat is maar dan is dat soms ook nog misleidend.
Eenmaal de kuikens in de veren komen kan je al iets zien.
de lichte haantjes,en de donkere hennen.
En natuurlijk kan je dat ook afleiden naar het gedrag.
Maar als het over kleur gaat is de koekoekskleur(vindt ik toch)
redelijk makkelijk om ze te seksen.
Dan wel op kleur.
grt angelo ;) :-D

Gebruikersavatar
bram
Berichten: 1035
Lid geworden op: 04 nov 2002 21:43
Land:
M/V: V
Locatie: vriezenveen/wageningen

Berichtdoor bram » 26 dec 2005 19:06

Alle eicellen zijn aanwezig bij de geboorte, alleen niet in dezelfde hoedanigheid als ze later bevrucht worden...dat had ik er even bij moeten zetten, sorry.

Wat je vraag over buffxwit betreft doffer, hiervoor moet je Ruben hebben...bijna de goede ;)

Koekoekkleurige kuikens schijnen vanaf dag één duidelijk vershcil te laten zien tussen hanen en hennen, een beetje ervaring is daarbij natuurlijk makkelijk.

Robert
Berichten: 6102
Lid geworden op: 18 jun 2005 20:42
Land:
M/V: M

Berichtdoor Robert » 26 dec 2005 19:15

Doffer schreef:Hoi Rudolf

Bedankt voor je antwoord. Weet je toevallig ook hoeveel eerder die meiose gebeurd voordat het ei gelegt wordt ?


Dat weet ik niet zo goed. Omdat de informatie die ik net gaf meer op de mens is gebaseerd.

Bij de mens komt om de 28 dagen een eicel vrij, bij een kip moet dit bijna elke dag! (denk hierbij aan legkippen). Dus dan zal de eisprong erg snel moeten gaan, dus binnen 24 uur steeds. Maar het tijdverschil zou ik echt niet weten, dan moet je een kippenexpert hebben. ;)

Omdat de zaadcellen van de haan meestal wat langer in leven blijven, ongeveer 3 dagen. Worden er meer eieren bevrucht, waardoor de kans op nageslacht groter word.

johny
Berichten: 1538
Lid geworden op: 14 sep 2003 16:33
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: brugge

Berichtdoor johny » 26 dec 2005 19:32

Rudolf schreef:
Doffer schreef:Dus alle eicellen zijn bij geboorte aanwezig ?
Het kan maar mij lijkt het onwaarschijnlijk. (Hanen hebben al hun zaadcellen ook niet klaar bij de geboorte.)


Ook bij de mens zijn eicellen in de eierstokken aanwezig. Die zich later zullen zullen ontwikkelen en dus bevrucht kunnen worden. In de eierstokken bevinden zich dus de eicellen, maar er zijn in het begin te veel chromosomen, dus moet er meiose plaatsvinden.(meiose= 2 keer een celdeling.) Daar ontstaat 1 eicel, met 23 chromosomen (mens heeft dus 23 chromosomen, ik weet niet hoeveel bij een kip.) en er ontstaan 3, de zogenoemde, poollichaampjes. De poollichaampjes hebben na de meiose geen enkele functie en sterven af. De eicel zal via de eileider naar de baarmoeder.. enz. enz.

Bij zaadcellen is dit anders, daar hebben ze 1 moedercel en d.m.v meiose zullen er 4 haploide cellen ontstaan. Deze haploide cellen zullen later zaadcellen worden.

Ik hoop dat je dit antwoord verwachte en dat dit een beetje duidelijk was. ;)


Er zitten enkele foutjes in je uitkeg , maar het is ook zo'n ingewikkelde kwestie hè die meiose en mitose. Ten eerste heeft een mens 46 chromatiden die net voor de mitose 46 chromosomen worden. Een chromosoom bestaat dan uit 2 gelijke chromatiden. Bij mitose (celverdubbeling) worden die over twee cellen verdeedl en krijg je in elke cel 46 chromatiden terug.
Om te beginnen moet je ook weten dat er dus telkens twee homogene chromosomen bestaan, deze hebben dezelfde vorm, maar een verschillende inhoud. Deze zoeken mekaar op en verstrengelen en wisselen informatie met elkaar uit. Zo krijg je 46 chromosomen met telkens 2 VERSCHILLENDE chromatiden. De chromosomparen blijven met elkaar verstrengeld. En uiteindelijk over twee cellen (elk 23 chromosomen) verdeeld ,de ene krijgt bijna geen cytoplasma en vormt eerste poollichaampje en gaat verloren (amen). De andere maakt nog een deling door waarbij de 23 chromosomen verdeeld worden over weeral twee cellen. Weer hetzelfde principe, de ene krijgt bijna alle cyoplasma, de andere bijna niks. Vormt het tweede poollichaampje en gat weeral verloren (nog es amen). De andere cel is dan de eicel met 23 chromatiden. En de zaadcel van de man bevat er ook 23 enzo heb je weer een diploide cel met 46 chromatiden die dan mitose delingen ondergaan om te vermeerderen.


Niet dat je hierdoor veel wijzer bent, maar ik kan zo'n fouten toch niet laten staan hè ;) .

Omdat de zaadcellen van de haan meestal wat langer in leven blijven, ongeveer 3 dagen. Worden er meer eieren bevrucht, waardoor de kans op nageslacht groter word.


De zaadcellen van een haan kunnen veel langer overleven. Ik dacht zelfs tot 12 dagen... Das wel handig om te weten. Want dus zelfs tot 12 dagen na het weghalen van de haan kan je nog bevruchte eitjes rapen :-D .


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten