Betonplex kippenhok vraagje

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Barend_
Land: Nederland
M/V: M

Betonplex kippenhok vraagje

Berichtdoor Barend_ » 19 mar 2020 20:07

Hoi allen,

Ik ben een betonplex kippenhok aan het maken. Ik ben er nog niet uit hoe ik goed de pianoscharnier en de spansluitingen voor de naar beneden wegklapbare voorzijde aan de betonplex kan bevestigen. Hebben jullie tips? Gewoon lijmen? Bout en moer? Kleine zelftappers?

Bijgevoegd de bouwtekeningen (nachthok 3 cochin kriel).

https://www.dropbox.com/s/pgt36w1kcs1wd ... 7.png?dl=0
https://www.dropbox.com/s/3k44o47o9sary ... 0.png?dl=0
https://www.dropbox.com/s/pz8qtwj75qht8 ... 4.png?dl=0
https://www.dropbox.com/s/h1ewxh97ft4jv ... 0.png?dl=0

Barend_

Re: Betonplex kippenhok vraagje

Berichtdoor Barend_ » 19 mar 2020 20:13

Ter verduidelijking: ik moet dus een pianoscharnier en een sluiting op 18mm betonplex monteren. En ik weet niet of een schroefje van 15mm in betonplex wel gaat werken. Het zou wel het makkelijkste zijn (al dan niet met een streep montagekit).

NB: het dakje wordt schuin maar dat lukt zo snel niet in de software. Op de wegklapbare voorzijde komt de Omlet automatische deur. Binnen het legnest, stok en voer.

tuff cookie
Land: nederland
M/V: V

Berichtdoor tuff cookie » 19 mar 2020 21:24

Met de bouw tekeningen krijg ik geen beeld, misschien een foto van waar in het betonplex je het scharnier wil plaatsen. Aan de zijkant van het betonplex ? 15mm schroefjes lijkt mij ook niet sterk, betonplex is best wel zwaar. Kun je eventueel een paar gewone scharnieren plaatsen of is daar geen ruimte voor.

tuff cookie

Berichtdoor tuff cookie » 19 mar 2020 21:26

Zou montagekit wel houden op betonplex ?

Pearlsofpassion
Land: Belgie

Berichtdoor Pearlsofpassion » 20 mar 2020 07:29

Het houdt wel, maar is niet sterk genoeg is mijn ervaring. Omdat de betonplex zo zwaar is. En ik heb alleen nog maar op de ruwe zijkanten gekit, niet op de gladde kant.

Joog

Berichtdoor Joog » 20 mar 2020 07:57

pianoschanier werkt wel, waarom 15mm schroeven? Kunt net zo goed bv 40mm schroeven gebruiken. Neem dunne schroeven, en het gaat prima in betonplex.

Joog

Berichtdoor Joog » 20 mar 2020 07:58

Kunt ook andere schanieren gebruiken, ik schroef de schroeven er gewoon doorheen, en het teveel schroef haal ik weg. De meeste schroeven hoef je alleen iets op en neer te buigen (met tang vast pakken, en met hulp van tang heen en weer buigen), en ze breken af bij de plaat.

Barend_

Berichtdoor Barend_ » 20 mar 2020 20:30

Joog schreef:pianoschanier werkt wel, waarom 15mm schroeven? Kunt net zo goed bv 40mm schroeven gebruiken. Neem dunne schroeven, en het gaat prima in betonplex.

Het betonplex is 18mm dik. De scharnier gaat niet op de kopse maar op een vlakke kant. Dan steekt er 22mm schroef uit...

tuff cookie

Berichtdoor tuff cookie » 20 mar 2020 20:54

In geval het door 18mm plaat moet kun je dunne boutjes met verzonken kop met moertjes en een sluitplaatje gebruiken. Bestaan in verschillende lengtes. Is wel meer werk maar dan wordt het sterk genoeg.

Joog

Berichtdoor Joog » 21 mar 2020 07:59

Met een vlechttang die uitsteeksels (uiteinde vd schroef) vast pakken, en dan op en neer buigen. Breken bijna altijd mooi af dicht bij de plaat. Makkelijkst is dan als je niet te kleine schroeven gebruikt. Probeer maar eens op proef stuk betonplex.. Eventueel scherpe uitsteksel (nog enkele mm schroef) kun je weg vijlen/slijpen als je er last van hebt.

Terug naar “Huisvesting”