Planten voor kippenren

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
TessaB
Land: 198752
M/V: V

Planten voor kippenren

Berichtdoor TessaB » 31 aug 2020 00:05

Hey allen,

ik wil binnenkort een soort ingesloten kippenren maken. We merken dat de kippen gewoon in de regen blijven lopen (ja, zelfs wanneer het giet!). Ze kunnen perfect onder struiken/de haag gaan schuilen, maar dat doen ze dus niet. Wel komen ze dan soms op het terras zitten, tot grote ergernis van mijn moeder (die de kakjes echt niet kan uitstaan).

Ik weet dat kippen goed zelf kunnen bepalen wat ze nodig hebben, maar ik ben er toch over aan het nadenken om een soort ingesloten kippenren te maken. Een plek waar ze relatief droog/uit de wind zitten, die ook nog eens gezellig ingericht is.

Nu heb ik het grootste deel van het plan reeds af. Wat nog ontbreekt? Planten! Ik heb al veel op internet gezocht en op dit forum, maar er zijn zo veel meningen, dat ik de weg even kwijt ben. Ik zoek voornamelijk:

1) klimplanten: niet giftig, iets waar ze van mogen eten.
2) Struik: tussen 1 en 1,5 m hoog, niet giftig, liefst geen besjes maar is geen ramp als die het wel heeft
3) kruiden: die goed zijn voor de kippen en die we dus steeds ter beschikking stellen
4) Bloemen: om het wat op te fleuren, niet giftig, liefst bloemen waar ze van afblijven (al weet ik dat dat veel gevraagd is).

Wie ervaringen/tips wil delen, altijd welkom! Mijn kipjes zullen jullie dankbaar zijn.
Alvast bedankt!

moriarty
Land: Nederland
M/V: M

Re: Planten voor kippenren

Berichtdoor moriarty » 31 aug 2020 00:16

We hebben citroenmelisse, rozemarijn en tijm neergezet. Ze eten er af en toe van, maar niet genoeg om de planten kwaad te doen, en we hebben verse kruiden in de tuin :-)

Isabel

Berichtdoor Isabel » 31 aug 2020 04:49

Is het de bedoeling dat de kippen dan voortaan in de ren blijven of mogen ze nog vrij rondlopen?
Als ze constant in de ren zitten, loop je namelijk kans dat de planten eerder worden gesloopt. :mrgreen:

Pearlsofpassion
Land: Belgie

Berichtdoor Pearlsofpassion » 31 aug 2020 08:23

Ik had dezelfde kruiden in gedachten. Munt kan ook nog. Als je het het eerste jaar beschermt zodat de wortels goed kunnen pakken, krijgen ze het wss nooit meer weg.
Oregano is gezond voor kippen (anti-coccidicum) maar zullen ze wss zo niet eten. Maar het is wel handig om te hebben staan. Kan je af en toe een handje cutteren en door hun eten doen als preventiemiddel.

Verder ken ik enkel bessenstruiken. Omdat ik dat net een voordeel vind dat de kippen ervan kunnen eten. Hazelaar is misschien een optie, maar wordt hoger en klimt een beetje maar niet zonder hulp.
Maar kijk anders eens wat je leuke struiken vind. Het meeste zullen wel kunnen.

Als je kamille zaait, heb je wat bloemen. Ze eten ervan, maar niet overdreven, dus blijft er vast wel wat over. Als je er niets aan doet zaait het zichzelf ieder jaar weer uit.
Verder goudsbloem vb, of een stukje bijenbloemenweide inzaaien? Wat vind je mooi? Tulpen oid zou ik niet doen voor kippen.

Oh en zonnebloemen, maar die moet je elk jaar opnieuw zaaien, en beschermen tot ze een kleine meter hoog zijn (gaat snel hoor)..
Voordeel is dat je die in allerlei groottes en hoogtes kan vinden en dat de zonnebloempitten in het najaar (of winter als je ze oogst) door de kippen kunnen gegeten worden.

Je kan ook nog boerenkool zetten. Vinden vele kippen erg lekker, groeit door in de winter en wordt een metertje hoog, afhankelijk van hoe oud hij wordt.
En snijbiet vinden ze hier erg lekker. Groeit elk jaar opnieuw als je de wortels laat zitten. Zou hier wel niet overleven in de ren, maar ernaast zodat ze door de draad kunnen eten vinden ze het super. Die met de rode nerven (rubarb) is ook nog erg mooi om zien.

VogelChrista

Berichtdoor VogelChrista » 31 aug 2020 09:42

Kijk ook eens eerder in deze rubriek: er zijn de afgelopen maanden diverse vergelijkbare vragen gesteld, dus mss kom je daar ook nog op ideeën ;-)

TessaB
Land: 198752

Berichtdoor TessaB » 31 aug 2020 10:50

Super, hier kan ik zeker al iets mee!

@isabel: het is de bedoeling dat ze gewoon nog in de grote tuin kunnen. Dat zijn ze nu gewend en ik zou het erg vinden moesten ze vanaf nu in een ren moeten leven. Het is vooral de bedoeling dat ze er in kunnen als het regent of erg waait. Ook als het bv heeft gesneeuwd kunnen we hen daar in zetten.

Als ik de kruiden die jullie aanraden plant, mogen ze er toch zo veel van eten als ze willen, hé ? Of moet ik dat beperken?

Kasuari
Land: Belgium
M/V: M

Berichtdoor Kasuari » 13 sep 2020 20:34

Mijn Poule de Bresse zijn dol op de vitaminerijke bessen van appelbes struiken Aronia melanocarpa. De afmetingen van deze struik zijn zeker goed voor je projectje.

Terug naar “Huisvesting”