welk strooisel gebruiken?

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: welk strooisel gebruiken?

Berichtdoor jantien » 26 okt 2010 17:08

Heb jij dan water of iets in het hok staan?
Zoals je wellicht weet heb ik diverse hokken, maar in geen enkel hok problemen met vochtig zaagsel.

Marti
Berichten: 7330
Lid geworden op: 22 jan 2006 14:47
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Nijmegen

Re: welk strooisel gebruiken?

Berichtdoor Marti » 26 okt 2010 17:39

Nee, alleen het luxe graan staat binnen, water en gewoon graan allemaal buiten. Het is verder ook nergens vochtig of schimmelig of iets, alleen dat zaagsel bevroor (en dan zit er volgens mij toch echt vocht in, anders krijg je niet zo'n 'koek').

Misschien slepen ze gewoon veel sneeuw mee naar binnen, dat blijft ws. beter in/aan zaagsel zitten dan aan stro? :frons:

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: welk strooisel gebruiken?

Berichtdoor jantien » 26 okt 2010 19:22

Brahma's slepen door hun pootbevedering natuurlijk wel wat meer sneeuw = vocht mee naar binnen maar alleen bij de ingangen van de hokken is het dan wat zompig.
Rest van de hokken zijn gewoon kurkdroog hier (tenzij die zeikgeiten natuurlijk weer.... ;) )
Nee ik heb er echt geen enkel probleem mee, het hele jaar door niet.

marnavik
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 jul 2010 18:38
Land:
M/V: V

Re: welk strooisel gebruiken?

Berichtdoor marnavik » 29 okt 2010 15:53

Bedankt voor alle reakties,
Ik ben stro met houtmot gaan combineren..... Doordat het mot best veel vocht opneemt blijft het hok een stuk schoner.
De water en voerbakken op een verhoging, anders zitten ze vrijwel direct vol mot..
In de leghokken heb ik altijd een dikke laag vers stro

Om nog even terug te komen op het wel of niet naar buiten doen van mijn kippen bij regen....... zijdehoenders hebben geen waterdicht verenpakje ( een soort harige veertjes) waardoor ze bij nat weer tot op de huid natregenen. Daar worden ze nu niet bepaald mooier en gezonder op......( net verzopen katjes )
De brahma's kunnen daar natuurlijk wel tegen maar door het vele behang aan de poten worden ze dan enorm smerig
Gelukkig is het hok erg groot ( deel van een geisoleerde schuur) , 30 m2 vloer oppervlak maar dan ook nog een een meter of 5 de hoogte in met allerlei verhogingen etc.

Ik ben al wel bezig om de buitenren deels te overkappen zodat ze altijd een droog plekje hebben.

Marti
Berichten: 7330
Lid geworden op: 22 jan 2006 14:47
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Nijmegen

Re: welk strooisel gebruiken?

Berichtdoor Marti » 18 mei 2021 13:36

marnavik schreef:zijdehoenders hebben geen waterdicht verenpakje ( een soort harige veertjes) waardoor ze bij nat weer tot op de huid natregenen.


Da's voor het eerst dat ik dat hoor; zie ook regelmatig zijdehoentjes in de regen wandelen en die zien er niet 'natter' uit dan andere kippen.

marnavik schreef:De brahma's kunnen daar natuurlijk wel tegen maar door het vele behang aan de poten worden ze dan enorm smerig


Ja, da's hier natuurlijk ook, maar het hoeft niet zo lang droog te zijn voor ze zichzelf weer fatsoeneren. Ik heb nog nooit een kip hoeven wassen, en ik heb er 2 witte tussen zitten :mrgreen:

marnavik schreef:Ik ben al wel bezig om de buitenren deels te overkappen zodat ze altijd een droog plekje hebben.


Goed dat je de dieren de keuze geeft! En niet schrikken als ze toch lekker door de regen willen badapen, ze worden er echt niet ziek van en bepalen zelf wel wanneer het een beetje teveel van het goede wordt voor ze. En ze zullen zich ook wel weer op orde maken als het droog is ;)

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22925
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: welk strooisel gebruiken?

Berichtdoor Kip La La » 18 mei 2021 14:08

Topic stamt uit 2010.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten