Zand in overdekte ren?

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
KimW
Land: Belgie
M/V: V

Zand in overdekte ren?

Berichtdoor KimW » 13 okt 2021 18:38

Ik kreeg van verschillende mensen de raad om zand in mijn overdekte ren te leggen omdat onze grond erg drassig is. Maar nu vraag ik me af: hebben ze dan wel genoeg te scharrelen? Misschien een domme vraag maar nog steeds een beginneling

tuff cookie
Land: nederland

Re: Zand in overdekte ren?

Berichtdoor tuff cookie » 13 okt 2021 19:44

Ik heb ook zand in de ren en eronder dikke tegels, 2 lagen dik, tegen ratten in de ren. Voor de kippen goed want ze moeten niet in het nat lopen. Bij ons ook moerassige grond, veengrond. Je kunt op de tegels natuurlijk van alles gooien wat je wilt. Maar het kan ook anders, gewoon ophogen met grond. Op den duur zal het wel weer wat zakken maar dan vul je het weer bij. Veel te scharrelen zullen ze niet hebben want er groeit niks in een ren. In de ochtend zijn er meestal wel insecten in de ren gekomen dus die kunnen ze vinden. Met zand in de ren wordt het geen smeerboel. Aan het eind van de dag gooi ik wat graan in de ren dan kunnen ze naar hartelust scharrelen.

KimW
Land: Belgie

Berichtdoor KimW » 13 okt 2021 20:15

Moeten er tegels onder? Kun je dat zand niet gewoon op de grond strooien? En wat betekent ophogen precies want heb dat hier al dikwijls gelezen maar begrijp niet echt wat ermee bedoeld wordt?

tuff cookie
Land: nederland

Berichtdoor tuff cookie » 13 okt 2021 21:46

Nee, tegels eronder moet niet, het is een keus wat je zelf wilt. Je bent daardoor van de kledder en nattigheid af. Maar als je grond in de ren gooit kom je ook hoger en daardoor geen natte grond meer. Het is niet zo dat er maar één oplossing goed is er zijn allerlei manieren om van de nattigheid af te komen. De keus is aan jou.
En zand kun je gewoon op de grond gooien.

Terug naar “Huisvesting”