Nylon draden spannen ter bescherming tegen roofvogels

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Sabine369
Land: Nederland
M/V: V

Nylon draden spannen ter bescherming tegen roofvogels

Berichtdoor Sabine369 » 12 sep 2023 09:32

Hallo, heeft iemand ervaring met het spannen van nylon draden om kippen tegen roofvogels te beschermen? Op welke afstand zouden die draden gespannen moeten worden?

Helaas zijn mijn lieve haantje en 1 hen gepakt door een roofvogel. In 2 weken tijd. Nu heb ik nog 1 kippetje over. Ik ben al opzoek naar gezelschap voor haar. Natuurlijk wil ik graag meer doen om de kippen te beschermen. Mijn tuin is best wel dicht begroeid met veel struiken en bomen, dus eigenlijk is het best raar dat ze gepakt zijn. Ik zag een grote bruine vogel wegvliegen van 1 gedode kip. Helaas weet ik niet welke roofvogel het was.

Alle tips zijn welkom. Dank alvast.

baklap
M/V: M

Re: Nylon draden spannen ter bescherming tegen roofvogels

Berichtdoor baklap » 12 sep 2023 12:07

In dit topic staan ook een aantal tips: https://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewt ... 1&start=10

Pearlsofpassion
Land: Belgie

Berichtdoor Pearlsofpassion » 12 sep 2023 12:53

Ik heb een tijdje draden gespannen gehad. Maar het waren geen nylon draden en dus hebben ze niet lang gehouden.
Het werkte wel vrij goed. Tegen de kraaien en kauwen moest het erg dicht bij elkaar maar tegen roofvogels zal dat minder nauw steken denk ik omdat die normaal een duikvlucht inzetten en dan niet zo door een gat kunnen glippen.

Kip La La
Moderator

Berichtdoor Kip La La » 12 sep 2023 15:36

Ik weet niet in wat voor gebied je zit?
Tussen huizenrijen, in een weiland of in het bos wellicht?
Ik weet wel dat in het bos het enige wat helpt een net is.
Vergis je niet; grote roofvogels als een havikvrouwtje zijn fantastische vliegers en glijden als een mes door de boter tussen de bomen door, het is hun gebied.

Pearlsofpassion
Land: Belgie

Berichtdoor Pearlsofpassion » 12 sep 2023 16:36

Men raadt wel nylondraden aan omdat die nauwelijks zichtbaar zijn en ze dus niet er tussen kunnen mikken in hun vlucht.. Ze komen dan aangedoken en zien pas op het laatste moment plots en soms wel, soms niet, dat er iets voor hangt en moeten hun duik dan afbreken. Ze schrikken daar ongetwijfeld van. Het idee is dan dat het een onzeker gevoel of zelfs angst geeft en ze gaan de plaats dan gaan mijden.
Ik heb gelukkig nog niet gehoord dat ze er in knallen. Roofvogels hebben ook fantastische ogen natuurlijk.

Sabine369

Berichtdoor Sabine369 » 14 sep 2023 09:15

Bedankt voor jullie reacties. Heb ook het topic over roofvogels gelezen. De palen om de draden aan op te hangen zijn besteld. Het wordt zeker geen visdraad, omdat ik ook de roofvogels geen letsel wil bezorgen. Ik heb wit nylon draad. Helemaal uitsluiten dat er iets gebeurt kun je nooit, maar ik ga wel mijn best doen.

Sabine369

Berichtdoor Sabine369 » 14 sep 2023 09:16

Kip La La schreef:Ik weet niet in wat voor gebied je zit?
Tussen huizenrijen, in een weiland of in het bos wellicht?
Ik weet wel dat in het bos het enige wat helpt een net is.
Vergis je niet; grote roofvogels als een havikvrouwtje zijn fantastische vliegers en glijden als een mes door de boter tussen de bomen door, het is hun gebied.

Ik woon tussen de weilanden. Open gebied dus.

Terug naar “Huisvesting”