Kippen gaan (nog) niet vanzelf naar buiten

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
nickdd
Berichten: 35
Lid geworden op: 02 mei 2021 09:11
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kippen gaan (nog) niet vanzelf naar buiten

Berichtdoor nickdd » 22 mei 2024 13:11

tuff cookie schreef:De naden in het hok zou je in kunnen smeren met een papje van diatomeeën aarde, poeder aanmaken met water.
Als het opgedroogd is dan werkt het ontvettend op bloedluizen (als ze eroverheen lopen) waardoor ze dood gaan.


Dit weekend ga ik het hok wat verder afwerken en ook wat diatomeeën kopen en zien wat het geeft.
Ik twijfel ook nog of ik het dak en de wanden ga isoleren: heb namelijk nog PIR en XPS isolatieplaten over en vervolgens zou ik met een dunne triplex plaat nog een binnenwand kunnen maken, dan heb ik toch al minder naden.
Naden aan de raamopeningen heb ik sowieso altijd.

nickdd
Berichten: 35
Lid geworden op: 02 mei 2021 09:11
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kippen gaan (nog) niet vanzelf naar buiten

Berichtdoor nickdd » 22 mei 2024 13:14

Pearlsofpassion schreef:Als je de ramen aan beide zijden open laat staan, krijg je geen tocht. Enkel kan de wind er doorheen, dat wel.
Ik zou ze op de dominante windrichting wel dicht laten. Maar verder is hoe meer verluchting, hoe beter.


Ik heb het voordeel dat er rondom rond ook redelijk wat grote bomen en struiken staan en het hok dus relatief goed beschermd staat qua wind.

En verder zal ik het aantal kippen verhogen: wil zeker een aantal grote Brahma's en de Wyandotte groothoenders vind ik ook heel mooi. Dan zijn ze met meer en kunnen ze wat dichter bij elkaar kruipen als er teveel tocht zou zijn :-)

En met de luchtkwaliteitssensoren zal ik het wel wat monitoren ook. Weer wat overkill, maar ja ik amuseer er me wel mee :-)

nickdd
Berichten: 35
Lid geworden op: 02 mei 2021 09:11
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kippen gaan (nog) niet vanzelf naar buiten

Berichtdoor nickdd » 22 mei 2024 13:20

Kip La La schreef:Wat fijn dat er al verbetering valt te melden.
Wat een ongelooflijk mooi nachthok zeg, ik kan me voorstellen dat ze niet zo’n haast hadden om naar buiten te gaan.
(Ik vind zelf een, al is het maar klein, rennetje erbuiten een must.
Voor als er een zieke is of als je ze even op moet pakken oid.)
Complimenten voor al het vo(o)rwerk wat je hebt gedaan en het prachtige hok!


Bedankt. Een (overdekte) ren is hier in België denk ik ook een verplichting voor als ophokplicht is als er vogelgriep is. Ik wil de omgeving echter wat natuurlijk houden en van mij mogen de kippen later vrij rondscharrelen overal in de tuin.
Het is dus even zoeken hoe ik dit estetisch kan oplossen. Qua afzonderlijk ren kan ik het verwaarloosde tennisplein er achter gebruiken of een deel ervan. Dit zou ik dan relatief makkelijk nog kunnen overspannen met een net.

Om ooit zieke kippen apart te houden kan ik daar dan ook een klein apart hok in voorzien.
Misschien iets voor deze zomer :-)

Pearlsofpassion
Berichten: 4471
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kippen gaan (nog) niet vanzelf naar buiten

Berichtdoor Pearlsofpassion » 22 mei 2024 16:39

nickdd schreef:
tuff cookie schreef:De naden in het hok zou je in kunnen smeren met een papje van diatomeeën aarde, poeder aanmaken met water.
Als het opgedroogd is dan werkt het ontvettend op bloedluizen (als ze eroverheen lopen) waardoor ze dood gaan.


Dit weekend ga ik het hok wat verder afwerken en ook wat diatomeeën kopen en zien wat het geeft.
Ik twijfel ook nog of ik het dak en de wanden ga isoleren: heb namelijk nog PIR en XPS isolatieplaten over en vervolgens zou ik met een dunne triplex plaat nog een binnenwand kunnen maken, dan heb ik toch al minder naden.
Naden aan de raamopeningen heb ik sowieso altijd.


Dat wordt net afgeraden.
Een dubbelwandig hok is ook fantastisch voor bloedluis, en dan kan je er niet meer bij als ze tussen de wanden in zitten.
Plus dat isoleren compleet nutteloos is voor het soort kippen dat jij wil houden. Hier staat er zelfs geen deur in het hok, en dan nog houden ze het tot -10 wel uit hoor. Ze kruipen idd dicht op elkaar.

nickdd
Berichten: 35
Lid geworden op: 02 mei 2021 09:11
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kippen gaan (nog) niet vanzelf naar buiten

Berichtdoor nickdd » 22 mei 2024 17:19

Ja dat heeft me ook wel wat tegengehouden en het gaat inderdaad niet echt nodig zijn.
Ik kan me de moeite besparen. Gewoon regelmatig het hok eens inspecteren en wat aan de slag gaan met diatomeeënaarde en een andere manier om mijn legstokken te bevestigen dus.

Bedankt voor de tips.

frankip
Berichten: 3029
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Kippen gaan (nog) niet vanzelf naar buiten

Berichtdoor frankip » 22 mei 2024 19:40

Ben zeker met al het werk en liefde wat je er nu al ingestopt hebt , dat het helemaal goed gaat komen. Ik wens je heel veel plezier ermee. Ik hoop dat je op zo`n prachtruimte , ook een pracht haan er bij gaat zetten ?

nickdd
Berichten: 35
Lid geworden op: 02 mei 2021 09:11
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kippen gaan (nog) niet vanzelf naar buiten

Berichtdoor nickdd » 22 mei 2024 21:46

frankip schreef:Ben zeker met al het werk en liefde wat je er nu al ingestopt hebt , dat het helemaal goed gaat komen. Ik wens je heel veel plezier ermee. Ik hoop dat je op zo`n prachtruimte , ook een pracht haan er bij gaat zetten ?


Dank je. Ik wil zeker en vast een haan (en stiekem misschien wel 2 :gulzig: ).
Het moeten wel lieve en rustige hanen zijn en als ik voldoende kippen heb en ze jong genoeg en tegelijkertijd plaats hoop ik dat het goed gaat.

Een grote Brahma haan en/of een Orpington haan. Of zelfs misschien Amrock.
#keuzestress
Ik hou 2dehands.be in de gaten en half juni mag ik even naar een lokale kweker van Brahma en Cochin (groothoender) gaan kijken, dan zouden ze weg mogen.
Qua hebben staan Brahma, Wyandotte en Orpington ook op de wishlist. Kiezen is een beetje verliezen :-)

PS: de grijze kip is dag 2 op rij vanzelf de ladder op gegaan en op stok gegaan. Die doet het dus al goed.
De 2 vorwerks een half uur later ook zelf de trap op gegaan en 10 volle minuten zitten wriemelen in de ingang maar durfden precies niet op de stok te vliegen (zaten elkaar ook wat te hinderen).
Dan hebben ze zich omgedraaid en lagen dan met het lijf binnen en de kop naar buiten. Heb ze dus nog eens op stok gezet, maar ze zijn al verder gekomen :-)

Afbeelding

Pearlsofpassion
Berichten: 4471
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kippen gaan (nog) niet vanzelf naar buiten

Berichtdoor Pearlsofpassion » 23 mei 2024 12:42

Brahma hanen zijn super lief en fijne dieren.
Wel zwaar natuurlijk. Gaat dat gaan voor je Vorwerk hennen? :?
Cochins zijn even zwaar en Wyandottes bijna.

Brahma hanen hebben ook wel de naam erg tolerant te zijn naar elkaar toe. Die zijn wel vaker met meerdere hanen bij elkaar te houden.

Hoe dan ook zou ik altijd voor broertjes gaan als je er 2 wil houden. Dat geeft verruit de beste kans op succes. Dat hoeven genetisch geen broers te zijn natuurlijk, zolang ze maar van kuiken af samen opgegroeid zijn. De fokker kan je normaal ook wel vertellen welke rustig zijn en het goed met elkaar kunnen vinden.

Bij 2 hanen moeten minstens 8 a 10 hennen. Meer mag altijd.

nickdd
Berichten: 35
Lid geworden op: 02 mei 2021 09:11
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kippen gaan (nog) niet vanzelf naar buiten

Berichtdoor nickdd » 24 mei 2024 11:53

Brahma hanen zijn super lief en fijne dieren.
Wel zwaar natuurlijk. Gaat dat gaan voor je Vorwerk
Goede tip! Had ik nog niet bij stilgestaan dat als ze samen als kuiken opgegroeid zijn ze misschien toleranter zijn.
Zo 2 grote Brahma hanen van elk een andere kleurslag zie ik zeker zitten. Ik neem best geen risico's om 2 rassen van hanen te mengen.

De vorwerks zouden ook wel 2 a 2.5 kg moeten worden voor de hennen, al zien ze er nu echt nog heel klein uit tov die bleu-de-landes.
Dacht dat ze allemaal 20 a 22 weken zouden moeten zijn maar die bleu-de-landes kip is zeker 2 keer zo groot nu.
Ach ja, de vorwerks zullen iets levendiger zijn en moeten dan maar snel wegvliegen als ze de hanen ziet komen. Als ze slim zijn vliegen ze even in een boom waar die dikke Brahma niet aan kan :-)


Deze ochtend al een kleine stress:
- De bleu de landes was direct buiten gegaan, maar een half uur later vond ik ze niet meer. Maar vandaag is ze niet actief aan het scharrelen en heeft ze zich ergens ingenesteld onder de haag. Ik heb een half uur moeten zoeken.

- 1 van de vorwerks had bloed aan de teen. De andere vorwerk zat er vervolgens constant naar te pikken en vond het lekker precies. Had ook bloed aan haar bek. Toch bleven ze samen die vorwerks.
Isobetadine aan gedaan en nu zitten ze beide ook rustig onder de haag genesteld.

Heb ze pas om 8u30 buiten gelaten vandaag, zou het kunnen zijn dat ze zich verveelden en zo beginnen pikken zijn naar elkaar? Eten en water stonden wel in het nachthok.
Of gewoon pech?

Het zijn jonge dieren en hebben geen rolmodel, vraag me af waarom ze dus nu alle 3 niet actief zijn. Het regent (nog) niet maar het is geen zomerse dag. Misschien voelen ze dat ook aan?

Heb de indruk dat die bleu-de-landes sociaal contact mist. Is een andere soort en wat groter dan de andere twee en loopt vaker apart.

Shanna Bartels
Berichten: 1488
Lid geworden op: 21 jun 2022 13:21
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: NH
Contacteer:

Re: Kippen gaan (nog) niet vanzelf naar buiten

Berichtdoor Shanna Bartels » 24 mei 2024 15:48

Prachtig hok en omgeving voor ze, ten eerste! :duimop:

Ze zullen idd allrs nog wat eng vinden en met zoveel oppervlakte zich veiliger voelen onder een haag. Dit zal langzamerhand wel overgaan in scharrelen op verschillende plekken. Alles is nieuw voor ze.

Ze pikken idd naar bloed heb ik gelezen. Zal wel ophouden als de teen is genezen.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 18 gasten