Kippen gaan (nog) niet vanzelf naar buiten

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5706
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kippen gaan (nog) niet vanzelf naar buiten

Berichtdoor tuff cookie » 24 mei 2024 17:08

Ik denk ook wel dat de bleu de lande graag "herkenbaar" gezelschap wil :gulzig:

nickdd
Berichten: 35
Lid geworden op: 02 mei 2021 09:11
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kippen gaan (nog) niet vanzelf naar buiten

Berichtdoor nickdd » 24 mei 2024 17:25

Shanna Bartels schreef:Prachtig hok en omgeving voor ze, ten eerste! :duimop:

Ze zullen idd allrs nog wat eng vinden en met zoveel oppervlakte zich veiliger voelen onder een haag. Dit zal langzamerhand wel overgaan in scharrelen op verschillende plekken. Alles is nieuw voor ze.

Ze pikken idd naar bloed heb ik gelezen. Zal wel ophouden als de teen is genezen.


Bedankt.

Vreemde dag dus vandaag: ik was thuis en af en toe eens gaan kijken: heb ze amper zien scharrelen en telkens lagen ze ergens te slapen.
Het regent nu en de 2 vorwerks zitten onder de haag. De bleu-de-landes in het droog zand onder hok. Ze lijkt ook diep te slapen: kop in de eigen vleugels en hoort of ziet me zelfs niet.

Pootje van die ene vorwerk zie ik niet direct iets meer aan, zal vanavond eens kijken als ze op stok gaat.

Hopelijk toch geen ziekte waardoor ze nu te vermoeid zijn.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5706
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kippen gaan (nog) niet vanzelf naar buiten

Berichtdoor tuff cookie » 24 mei 2024 18:15

De hele dag onder de heg zitten zou een oorzaak kunnen hebben. Omdat het nog jonge dieren zijn hebben ze misschien nog geen weerstand tegen worminfectie. Is maar een ingeving hoor. Mocht je het zelf ook niet helemaal vertrouwen dan kun je de mest laten controleren.

Pearlsofpassion
Berichten: 4472
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kippen gaan (nog) niet vanzelf naar buiten

Berichtdoor Pearlsofpassion » 25 mei 2024 06:49

Er kan 's nachts helemaal niets in het hok komen he?
Lijkt me of er iets hen wakker heeft gehouden?

Misschien is een wildcamera of een webcam toch geen verkeerd idee bij jou...

Qua hanen, samen opgroeien maakt echt super veel verschil. Vader en zoon vb, heeft niet hetzelfde effect.

Ik vind hennen van 2,5 kg toch echt licht voor een brahma haan. Die weegt vlot meer dan het dubbele. En het is natuurlijk niet de bedoeling dat de hennen zich niet laten treden. Dat is onderdeel van de natuurlijke dynamiek tussen hennen en hanen en zorgt dat de hennen bij hem blijven en hij ze kan beschermen.
Misschien toch een wat lichter ras nemen?

nickdd
Berichten: 35
Lid geworden op: 02 mei 2021 09:11
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kippen gaan (nog) niet vanzelf naar buiten

Berichtdoor nickdd » 25 mei 2024 12:18

Ik heb een camera in het hok hangen die 24/7 opneemt. Zeker nu in het begin check ik dan altijd wat ze doen.
Sinds dag 2 gaat de bleu-de-landes vanzelf op stok.
Gisteren: 20u45 op stok. Rond 1u is ze even wakker geweest en heeft ze zich gewoon 180° gedraaid op de stok en verder geslapen. om 2u15 dan terug 180° gedraaid en om 4u nog eens. Wel steeds blijven zitten en direct doorslapen.

Beeldje van deze ochtend:
Afbeelding

Om 7u20 is ze dan in wakker geworden en van stok gegaan om dan heel rustig wat rond te scharrelen in het hok.
Afbeelding

Ze is pas om 10u naar buitengegaan. Het regent wel veel vandaag, maar dan kunnen ze perfect in het zandbad onder het hok zitten. De vorwerks zijn actiever maar de bleu-de-landes zat ook daar terug te slapen met "kop in de veren".

Afbeelding

Verder zie ik er niets speciaals aan: ze niest niet, ontlasting lijkt normaal.
Misschien gaat ze binnenkort aan de leg en kost het allemaal wat meer energie en slaapt ze daarom liever?

De grote rassen trekken me echt wel aan. Ik kan ook nog bekijken of ik deze dan op termijn apart hou.
Ik wil uiteraard niet dat ze afzien.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11857
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Kippen gaan (nog) niet vanzelf naar buiten

Berichtdoor jantien » 25 mei 2024 19:06

Heb je al eens bij mijn foto’s gekeken van door de jaren heen?
Daar vele brahma’s en vele hanen die altijd weer bij elkaar opgroeiden en waarbij het in 99% van de gevallen helemaal goed ging :duimop:

nickdd
Berichten: 35
Lid geworden op: 02 mei 2021 09:11
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kippen gaan (nog) niet vanzelf naar buiten

Berichtdoor nickdd » 25 mei 2024 21:27

jantien schreef:Heb je al eens bij mijn foto’s gekeken van door de jaren heen?
Daar vele brahma’s en vele hanen die altijd weer bij elkaar opgroeiden en waarbij het in 99% van de gevallen helemaal goed ging :duimop:


Mooie foto's!

Ik ben deze namiddag nog 3 extra kippen gaan halen want ik dacht dat de bleu de landes misschien gewoon te eenzaam was.
De 2 vorwerks zijn constant in elkaars buurt en scharrelen naar hartelust.
Ook vandaag was de bleu de landes amper actief: ze staat of ligt overal te slapen en scharrelt/eet minimaal. Ik zie wel geen snot, ze niest niet en ik zie niet meteen afwijkende stoelgang.
Maar zondert zich dus vaak wat meer af.

Ik zie ze ook niet in haar verenkleed pikken of gepest worden.

Deze namiddag dus 2 brahma's gaan halen: een blauwe (grijs dus) en een lichtbruine (buff met wat blauw aan). Ik heb nog geen foto's. Ze zouden ongeveer 6 maand oud zijn (geen idee of dat klopt - ongeveer even groot als mijn bleu-de-landes van 20-22 weken).
Had ook de bedoeling nog een extra bleu de landes mee te nemen uit de groep waar de mijne van kwam, maar die waren helaas allemaal weg.
Heb dan ook maar een lichtbruine legkip mee die heel rustig is.

Eens aangekomen heb ik de 3 nieuwe in het hok gezet en er een dik uur later de bleu-de-landes bijgezet.
Toen werd die precies wat wakker en wilde zich toch wel manifesteren tov de nieuwkomers: ze toonde even wie baas is door (heel licht) te pikken op het hoofd van de nieuwe kippen en haar zelf wat groter te maken.
Amusant om te zien, gelukkig was het zeker niet agressief maar gewoon even laten zien dat zij er al een week zit :-)

Daarna is ze vrijwel direct op stok gegaan om alweer te slapen.

De vorwerks gingen ook vanzelf weer vlot naar binnen en naar hun plekje op de stok. De nieuwkomers heb ik er handmatig opgezet: de 2 brahma's die uit hetzelfde hok kwamen hebben zich ook vrij rustig genesteld.
Enkel de nieuwe bruine legkip staat nog steeds recht op de stok en weet precies niet goed wat ze wil en waar ze wil liggen.
Benieuwd wat het vannacht en morgen geeft. Ik hoop dat mijn bleu de landes ook weer wat actiever wordt en zich sociaal opstelt.

Ik vind het dus zeer plezant om naar te kijken.

Kan niet wachten om er nog wat extra Brahma's bij te halen en misschien ook wel wyandotte en orpington.
Kan echter enkel maar kuikens vinden op 2dehands. Alert staat ingesteld en ik hou het in de gaten :-)

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11857
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Kippen gaan (nog) niet vanzelf naar buiten

Berichtdoor jantien » 25 mei 2024 21:35

Het klinkt mij toch niet goed in de oren dat de blue de landes zoveel ‘rust’.
Die zou juist hartstikke levendig moeten zijn de hele dag door.
Ik kan ook niet de foto’s zien…

Pearlsofpassion
Berichten: 4472
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kippen gaan (nog) niet vanzelf naar buiten

Berichtdoor Pearlsofpassion » 25 mei 2024 21:39

Ik heb ook geen goed buikgevoel. :?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5706
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kippen gaan (nog) niet vanzelf naar buiten

Berichtdoor tuff cookie » 25 mei 2024 22:20

Ik denk toch dat ze zich alleen voelt zoals Nickdd ook zegt. Waarschijnlijk is ze enkel met Bleu de lande soortgenoten opgegroeid. De Vorwerkjes hebben elkaar. Misschien kun je nog ergens een Bleu de lande kip vinden.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten