welk strooisel gebruiken?

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
marnavik
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 jul 2010 18:38
Land:
M/V: V

welk strooisel gebruiken?

Berichtdoor marnavik » 24 okt 2010 18:58

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over het beste strooisel voor mijn kippenhok.
Ik heb een ruim binnenhok van 30 m2 en ca. 40 zijdehoenders en brahma's ( overdag kunnen de dieren naar buiten om te scharrelen, maar niet als het regent.)
Momenteel gebruik ik stro maar dit bevalt niet zo goed:

Nadelen:
Wordt erg snel vies ( ik maak het hok 2x in de maand helemaal schoon en tussentijds ververs ik waar het vies is)
Het gaat dus ook snel stinken want het neemt weinig vocht op
De kipjes kunnen er niet echt lekker in scharrelen, dat doen ze eigenlijk alleen aktief als het hok net ververst is.....
Geeft veel afval

Voordeel:
Goedkoop, ik heb 3 balen in de maand nodig a 3.50 euro per stuk.


I zoek dus een ander strooisel en heb al wat namen voorbij zien komen:
aubiose, vlas, houtmot, houtkrullen etc etc
Wat is nou een goed strooisel dat mijn kippen komende winter warm en droog houd en tevens redelijk betaalbaar is???
Wat kost het per baal ?
Hoeveel heb ik hier van nodig voor een hok van 30 m2
Hoe vaak verversen met mijn 40 kukkels?

ALvast bedankt....!

Gebruikersavatar
SnowFlowSnappy
Berichten: 3488
Lid geworden op: 19 jun 2010 15:32
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Lelystad

Re: welk strooisel gebruiken?

Berichtdoor SnowFlowSnappy » 24 okt 2010 18:59

tja.. ik heb houtvezel maar ik weet niet of dat handig is, ik maak elke week het hok schoon

Marti
Berichten: 7330
Lid geworden op: 22 jan 2006 14:47
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Nijmegen

Re: welk strooisel gebruiken?

Berichtdoor Marti » 24 okt 2010 19:08

marnavik schreef:( overdag kunnen de dieren naar buiten om te scharrelen, maar niet als het regent.)


Waarom niet? Is helemaal niet slecht voor ze - sterker nog, het schijnt juist goed te zijn voor het verenpakje als ze ook door de regen banjeren :)

marnavik schreef:Momenteel gebruik ik stro maar dit bevalt niet zo goed:


Ik heb 8 Brahma's die in de schuur slapen (6m2, we delen de ruimte eerlijk :)), daarin staan nog eens hokken die ze kunnen gebruiken. In de nachthokken gebruik ik stro, dat bevalt mij het beste. Zomers leg ik er zaagsel onder, in de winter stop ik daarmee omdat zaagsel snel vochtig wordt.

Op de grond van de schuur zelf leg ik zomers niks; nu het koud en nat is leg ik daar een stel oude dozen op de grond. Karton isoleert best goed, is gratis aan te komen en makkelijk schoon te vegen :)

Veel goedkoper dan stro wordt lastig, en met zoveel dieren zul je gewoon vaak schoon moeten maken, anders wordt het een smeerboel. Zéker als ze regelmatig in het hok moeten blijven - met 40 kippen op 30m2 is dat binnen een dag al niet meer schoon te noemen, lijkt me.

Mijn allereerste maatregel zou zijn dat alle kippen 's ochtends het hok uit gaan en pas 's avonds er weer in :gulzig:

Als er écht veel sneeuw valt willen ze ook wel eens een dagje binnen blijven; met (vorig jaar) 5 dieren op 6m2 moest ik dan meteen alles schoonmaken. Met nog minder ruimte per dier wil ik er niet eens aan denken :mrnono:
Als ze het vertikken om naar buiten te gaan veeg ik het terras wat schoon, dan komen ze wel. En daarna banjeren ze de hele tuin door, hoe dik de sneeuwlaag ook is :shock:

Gebruikersavatar
harm NL kippie
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 mei 2007 19:17
Land:
M/V: V
Locatie: blitterswijck

Re: welk strooisel gebruiken?

Berichtdoor harm NL kippie » 24 okt 2010 20:17

Ik gebruikte eerst echt zaagsel wat ze ook bij de varkens en op veewagens gebruike omda ik daar makkelijk en goedkoop aan kan komen.. Nu heb ik voor het eerst vlasstro gebuikt in een hok dat over was van de tentoonstelling. Ik ben er tot nu toe erg tevrede over !

S6 met de zoektocht

Gebruikersavatar
Lieve
Berichten: 13755
Lid geworden op: 01 okt 2002 21:59
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: welk strooisel gebruiken?

Berichtdoor Lieve » 25 okt 2010 08:11

Vlaslemen zijn denk ik ideaal. (die gebruiken ze ook in paardenstallen)

CET
Berichten: 273
Lid geworden op: 16 okt 2009 09:12
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland

Re: welk strooisel gebruiken?

Berichtdoor CET » 25 okt 2010 08:19

Ik gebruik vlas voor mijn binnenhok (en voor mijn paardenstal), maar een pak vlas kost hier rond de € 7,- en je hebt er waarschijnlijk 3 nodig om je hok te vullen. Het voordeel is dat het alles veel minder stinkt. Het nadeel kan zijn dat ze de voer en waterbakken begraven onder het vlas (dus op een verhoging plaatsen). Ik heb mijn voer dan ook in het overdekt gedeelte van mijn ren staan en het water is het niet overdekte gedeelte.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11794
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: welk strooisel gebruiken?

Berichtdoor jantien » 26 okt 2010 14:53

Ik gebruik stofvrij zaagsel en ben daar zeer tevreden over.
Heb ook geen problemen dat het zaagsel vochtig zou worden :mrnono:

Marti
Berichten: 7330
Lid geworden op: 22 jan 2006 14:47
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Nijmegen

Re: welk strooisel gebruiken?

Berichtdoor Marti » 26 okt 2010 15:02

jantien schreef:Ik gebruik stofvrij zaagsel en ben daar zeer tevreden over.


Wat is dat precies? Ik ken alleen het reguliere zaagsel, dat is ook alles wat ik tot nu toe in de winkel hier zag liggen (wellicht niet goed gekeken, zal er eens op letten).

Hier wel de ervaring dat het zaagsel vochtig wordt in de winter, dan laat ik het achterwege en geef alleen een dikke laag stro. Misschien toch een ander soort zaagsel?

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11794
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: welk strooisel gebruiken?

Berichtdoor jantien » 26 okt 2010 15:17

Het is gewoon zaagsel maar dan zonder die smerige stof.
Ik koop dat altijd bij de welkoop maar dat zal vast de enige winkel niet zijn die het verkoopt.
Is ook niets duurder dan zaagsel met stof.
Ik gebruik al zaagsel vanaf het begin (In het begin dan mét stof) en heb nooit problemen gehad met dat het zaagsel vochtig werd. Ja, als er zonodig weer eens een geit in moest piesen ;)
Het vochtig worden heeft er dan meer te maken dat het hok te vochtig is en dan wordt alle grondbedekking vochtig en zal er beter geventileerd moeten worden.

Marti
Berichten: 7330
Lid geworden op: 22 jan 2006 14:47
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Nijmegen

Re: welk strooisel gebruiken?

Berichtdoor Marti » 26 okt 2010 15:26

Ik zal er eens naar vragen, misschien heb ik het gewoon niet gezien.

Aan ventilatie kan ik niet meer doen; deuren en ventilatie openingen staan altijd open ;) Heb er ook alleen last van in de winter, het zaagsel is dan redelijk snel bevroren (als een klont, zeg maar). Met alleen stro nergens last van en ook geen vocht.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten