Op welke manier kan men planten beschermen

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Op welke manier kan men planten beschermen

Berichtdoor gonda » 29 mar 2011 13:59

Aangezien mijn ko shamo's het onkruid uit mijn bloementuin wieden, en aangezien ik heel graag bloemen zie, en heel graag het een met het ander wilde combineren, heb ik een oplossing bedacht, waardoor je wel je nieuwe planten, of zaailingen die gaan uitkomen, of andere winterharde planten kunt beschermen.

Het is eigenlijk heel eenvoudig:
Men neemt een stuk afspanningsdraad, voor de nederlanders heeft dit een andere naam...maar de foto zal verduidelijken. Men maakt er een ring van, naargelang de grootte van de onderkant van de plant.
De hoogte is afhankelijk van wat men wil beschermen: sommige beschermingsringen laat ik het ganse jaar staan, omdat ze tevens als steun dienen voor de opgroeiende plant.

Dit zijn jonge buxussen die verleden jaar aangepland zijn, het is de bedoeling enerzijds om de wortels te beschermen, en anderzijds wordt het plantje ook beschermt tegen mijn olifantspoten. ;)

Afbeelding

De steun of bescherming omgekeerd:

Afbeelding

Hier komt een astilbe uit, ik weet dat ze de bladeren heel graag lusten, maar ik zie ook de astilbe graag, vandaar zijn bescherming
Afbeelding



In de schaduw van een Yucca, waar de Lychnis calcedonia uitgekomen is, wordt de Lychnis beschermt, enerzijds omdat ik niet wil dat ze hier een put graven, en anderzijds kunnen de stengels van de Lychnis een steun gebruiken in de zomer, de stengels groeien door de bescherming heen, zodat deze niet meer zichtbaar is in de zomer

Afbeelding

En waar mogen ze dan wel een put graven: naast een groep van hosta's... lekker toch in het zonnetje, die bescherming blijft ook staan om de weelderige bladeren iets samen te houden, en binnenkort als de hosta's groot genoeg zijn, dan is zelfs hun put niet meer zichtbaar..

Afbeelding

En op deze manier beschadigen de kippen niets, noch de wortels noch de planten zelf, het is alsof die ring een barrière vormt die hen verhindert door de openingen te gaan van die beschermingsring.
Af en toe vergeet ik, of laat ik opzettelijk de poort open naar het achtergedeelte, waar de brandganzen en de groothoenders zitten, dus af en toe komen de brandganzen ook door de bloementuin. Men zou nu wel denken dat die het een en ander vernielen, want ze doen niets liever dan hun territorium dan uit te breiden, en jagen de ko shamo's zeer snel naar het binnenpleintje (begin van de bloementuin) toe. En ook zij palaveren dan langs de bloemen en hun beschermingsringen.
Succes ermee.
Laatst gewijzigd door gonda op 14 nov 2011 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Pukkie
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 jul 2008 21:35
Land: nl
M/V: V

Re: Op welke manier kan men planten beschermen

Berichtdoor Pukkie » 29 mar 2011 15:50

Haha slim bedacht ;)

Zelf heb ik het ook zo, alleen dan hoger van ik heb hier zo'n slim dametje die zich erin propt en het dan alsnog uitgraaft :mrnono:

Gebruikersavatar
brenda17
Berichten: 7330
Lid geworden op: 25 jul 2009 13:11
Land: Limburg
M/V: V

Re: Op welke manier kan men planten beschermen

Berichtdoor brenda17 » 29 mar 2011 15:56

Dit hebben we ook om de bomen heen staan voor de geiten. Alleen dan in een groter formaat natuurlijk.

Gebruikersavatar
judith77
Berichten: 351
Lid geworden op: 22 feb 2011 19:49
Land: nl
M/V: V

Re: Op welke manier kan men planten beschermen

Berichtdoor judith77 » 29 mar 2011 16:53

Topidee, mijn wederhelft is je dankbaar!! Die was ook al bezig met wat dingen om zijn planten te beschermen tegen de pikgrage kipjes van mij! ;)

Gebruikersavatar
Penne
Berichten: 814
Lid geworden op: 05 jan 2009 10:47
Land: Belgium
M/V: M
Locatie: Pajottenland

Re: Op welke manier kan men planten beschermen

Berichtdoor Penne » 29 mar 2011 17:04

ontopic: Hier staan er ook een paar zo van de grote versie =)

offtopic: Ik wist niet dat de ko's zichzelf begraven... :gutgut:

PS: die bonte... zo mooi!

Joeri...
Berichten: 1778
Lid geworden op: 11 aug 2009 00:00
Land: be
M/V: M

Re: Op welke manier kan men planten beschermen

Berichtdoor Joeri... » 29 mar 2011 17:11

Ja Kevin die vechten constant. Loopgraven zijn dan ook aangewezen ;-)

Lotus
Berichten: 534
Lid geworden op: 15 mei 2010 22:14
Land: Nederland
M/V: V

Re: Op welke manier kan men planten beschermen

Berichtdoor Lotus » 29 mar 2011 17:21

:gutgut: loopgraven :gutgut:
Leuke woordspeling!

Ik bedacht me dat de gaten te groot zouden zijn en de kips er alsnog doorheen zouden gaan om je planten te slopen,
erg prettig te lezen dat ze dat niet doen.
Ik had ook zoiets, alleen dan om mijn vlinderplant tegen mijn honden te beschermen,
heeft niet geholpen helaas, ze trokken het gaas gewoon stuk :shock:

Ik plaats kratjes over mijn planten of zet het gebied er voor af met wat kratten zodat de planten even tijd krijgen op adem te komen.
Ook leg ik van die lava-rotsen neer om te voorkomen dat ze ernstig graven of tekeer gaan.
Uiteraard puur en alleen om mijn planten even tijd te geven bij te komen,
als alles weer bijgekomen is krijgt ze haar favoriete stofplek weer terug :gulzig:

gerda haubourdyn
Berichten: 1697
Lid geworden op: 07 mar 2011 22:02
Land:
M/V: V

Re: Op welke manier kan men planten beschermen

Berichtdoor gerda haubourdyn » 04 apr 2011 17:36

Mijn zijdehoentjes lopen altijd in de tuin maar ik merk niks aan de planten.Ze springen zelfs op de grote bloempotten, maar ook daar hebben ze alleen oog voor een insect dat hun aandacht trok.
Ze scharrelen in de schors en tussen de taxushagen, maar aan de plant zelf komen ze niet.
Is er dan verschil in gedrag van kippen?

Gebruikersavatar
Chantal
Berichten: 6985
Lid geworden op: 12 mar 2007 14:19
Land: BELGIE
M/V: V
Locatie: BELGIE

Re: Op welke manier kan men planten beschermen

Berichtdoor Chantal » 04 apr 2011 18:31

Je ziet ze zo denken "al dat groen lekkers waar we niet bij kunnen" :gutgut: haha, maar het is wel een zeer goed idee Gonda. Zo heb ik het ook al gedaan als ik de jonge plantjes in de lente wil beschermen voor beetgrage kippensnaveltjes. Je mag dan wel geen slim kuifhoentje hebben die over die draad springt om het groen op te peuzelen... en er achteraf niet meer uit kan :roll: zo trof ik vorig jaar een verschrikte Hortense toen ik terug kwam van mijn werk :gutgut: voordeel is wel dat ze dat maar één keer probeerde... ze was flink geschrokken :mrnono:

Gebruikersavatar
Lieve
Berichten: 13755
Lid geworden op: 01 okt 2002 21:59
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Op welke manier kan men planten beschermen

Berichtdoor Lieve » 05 apr 2011 09:15

Opschietend groen en wortels van jonge planten beschermen is onontbeerlijk als er kippen lopen. Dat heb je goed opgelost Gonda. Ik vind die groene draad ook nog wel erg meevallen kwa zicht: van ver valt dat echt niet op.

Hier staan ze in de kippenren rond de pruimeboompjes en appelaar (2 jaar geleden geplant). Als ik ze wegneem gaan de kippen echt rondom de boompjes scharrelen en komen deze in een put te staan met de bovenste wortels bloot.
Put weer opgevuld en draadje rondgezet.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten