turf als bodembedekking ?

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 23081
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: turf als bodembedekking ?

Berichtdoor Kip La La » 12 okt 2021 19:20

Normaliter liever geen oude topics omhoog halen maar deze vraag is interessant genoeg met de antwoorden om te laten staan denk ik. :duimop:

KimW
Berichten: 74
Lid geworden op: 09 jun 2021 15:59
Land: Belgie
M/V: V

Re: turf als bodembedekking ?

Berichtdoor KimW » 12 okt 2021 19:30

Oei sorry, wist ik niet… maar ben wel benieuwd naar de antwoorden dus dank je wel

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5621
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: turf als bodembedekking ?

Berichtdoor tuff cookie » 12 okt 2021 21:32

Vroeger had ik ook turf als bodem bedekker in het hok. De poep wordt erg goed omgezet door de turf, maar de turf stuift enorm door het scharrelen (droge turf in binnenhok) waardoor alles zwart werd van het turfstof.
Bloedluis heb ik toen ook gehad, een enorme plaag. Dus daar hoef je het niet om te doen. Tegenwoordig word je er ook op aangekeken door turfafgravingen.
Roofmijten tegen bloedluizen hebben bij deze temperaturen geen zin meer, te koud nu. Bovendien peperduur en ik heb er nooit iets van gemerkt.
Diatomeeënaarde dat werkt goed, in het nachthok.

KimW
Berichten: 74
Lid geworden op: 09 jun 2021 15:59
Land: Belgie
M/V: V

Re: turf als bodembedekking ?

Berichtdoor KimW » 12 okt 2021 22:17

Wat raad jij dan aan in het nachthok? Ik heb nu een laag turf liggen met daarbovenop vlas. Hok is ingesmeerd met diatomeeenaarde en er liggen ook tabakstelen in

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5621
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: turf als bodembedekking ?

Berichtdoor tuff cookie » 13 okt 2021 06:02

Ik zou het gewoon laten liggen, werkt prima. Als je het na een tijd wil verschonen dan kun je altijd nog iets anders overwegen. Zelf gebruik ik gehakseld koolzaad stro, maar vlas kan ook hoor. Als je de diatom in het hok hebt dan zal je geen bloedluis meer krijgen. Het beste is om dat het hele jaar door in het hok te houden.
Tabakstelen helpen niet tegen bloedluis maar kun je ook gewoon laten liggen.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten