is dit een goed hok?

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Fleur en Floor
Land: nederland
M/V: V

is dit een goed hok?

Berichtdoor Fleur en Floor » 31 jan 2015 11:28

Hallo,

Wij willen dit hok aanschaffen, maar hebben geen idee of het een beetje een goed hok is. Er zullen twee krieltjes in gaan wonen. Als ze wat gewend zijn willen wij ze los in de tuin laten lopen. deze is ongeveer 86 m2.

http://www.kippenhuis.nl/kippenhok/kipp ... t-ren-eggy

Trea
Gebanned
Land: Nederland

Re: is dit een goed hok?

Berichtdoor Trea » 31 jan 2015 12:06

Hoi. Fleur en Floor, welkom op dit forum.

Als je een beetje gaat grasduinen op dit forum vind je een hoop kritiek over kant en klaar hokken. De grootste kritiek is de levensduur / lekkages. En dat de rennetjes veel en veel te klein zijn om je kippen daar de hele dag in op te sluiten. Maar prima als ze elke dag de tuin in kunnen.

Ik heb geen ervaring met deze maar er staat niet eens bij wat voor materiaal er is gebruikt. Op het plaatje lijkt het een plastic hok maar er staat dat het is gebeitst dus het zal wel van hout zijn. Waar is het dak van gemaakt? Hoe waterdicht is de aansluiting bij het legnest? De zit stok zit waarschijnlijk te laag.
Is die uitneembaar?

Ik zou het hok dat ik wil kopen graag in het echt willen zien. Dan kun je ook goed zien hoe stevig het is, of de bewegende delen goed zijn en hoeveel ruimte er is voor de kippen. Bij de welkoop en een aantal andere leveranciers kun je kijken wat je koopt.

En ... Heb je al een idee welke krielen jullie willen?
Er zijn grote verschillen.

Fleur en Floor

Berichtdoor Fleur en Floor » 31 jan 2015 13:16

Kijk daar hebben wij wat aan! Dank jewel! Je geeft al punten aan waarop je moet letten bij de aanschaf van een hok, wij hadden al gelezen over de ventilatie maar de waterdichtheid is zeker een goeie! Wij willen hem uiteraard eerst zien en kijken hoe de houtverbindingen zijn en hoe stevig het geheel is. Wij zagen er een bij de Welkoop maar die vonden wij wel erg gammel.

Nu lijkt ons het maken van een hok niet zo heel eenvoudig, als je niet heel erg handig bent. Vooral de lade om het nachthok schoon te kunnen houden, dat is toch wel handig om te hebben. Misschien kan hier iemand daar iets meer over vertellen. Wij hebben al eens naar de foto's gekeken en daar zie je echt mooie hokken bij. Maar zie het maar eens in elkaar te krijgen!

Alle hints en tips zijn welkom!

Dank!

Fleur en Floor

Berichtdoor Fleur en Floor » 31 jan 2015 13:17

Oh ja, wij denken eraan om Barneveldse kriel te nemen, die vliegen kennelijk niet heel erg graag. :-)

Els71
Land: Belgie

Berichtdoor Els71 » 31 jan 2015 13:30

Goed over nadenken voor je begint zou ik zeggen, ik ben een groentje (4 krielen sinds augustus vorig jaar) en vond het ook leuk om ze in de tuin te laten lopen (200m2) maar die ligt nu vol uitwerpselen. Je moet echt elke stap kijken waar je je voeten zet, dat had ik erg onderschat en ze krijgen dan ook binnenkort een ren van 30m2 waar ze de hele zomer zelden uit zullen mogen.
Als je die ervaring misschien ook hebt is het hok dat je daar aangeeft veel te klein als permanent verblijf, ik zou voor een apart hok gaan en met draad een ren van zo'n 10m2 afmaken.

Maar als je alles goed overweegt en voorbereid is kippen houden echt fantastisch!

JohanKlykens

Berichtdoor JohanKlykens » 31 jan 2015 15:28

Fleur en floor,
om op je vraag te antwoorden: een mestlade maken kan je vrij eenvoudig hoor.
Poging 1 (gaat niet zooo lang meegaan, maar wel heel simpel zijn om te maken).
Ik gebruik een dunne plaat (genre achterwand van een kast - triplex plaat van 2mm), op maat zagen en latjes op zetten op de rand (die zorgen voor de stevigheid). Op de plaat leg je dan een beetje houtkrullen of wit zand, en je bent klaar.

Daarnaast kan je ook een zijpaneel van een oud keukenapparaat (koelkast, afwasmachine, wasmachina gebruiken en opmaat zagen). Deze zijn uit metaal en gaan heel lang mee.

Ik gebruik nu het eerste in afwachting van een keukenapparaat dat stuk gaat (bij mij of bij bekenden) en waar ik iets van kan afvijzen.
Ik ben ook niet zo'n handige harry, en toch is het me gelukt om een hok in mekaar te puzzelen,...
kijk een beetje rond en laat je niet ontmoedigen. (http://dencleijnenstreeck.weebly.com voor meer foto's, bouwplannen etc.)

brenda17
Land: Limburg

Berichtdoor brenda17 » 31 jan 2015 18:25

Ik heb ongeveer zo'n zelfde hok (nog niet zo lang, sinds vorig jaar zomer) en dat met die mestlade werkt toch niet zo handig hoor ;-). Als je er zaagsel of een andere bodembedekking in hebt liggen, krijg je de lade er niet uit zonder dat het zaagsel allemaal in de ren valt. Ik haal zelf dus nooit de lade eruit maar maak het via het mini-deurtje schoon.

K3-
Land: Nederland

Berichtdoor K3- » 01 feb 2015 09:39

Hi
Heb wel een mestla en bij mij werkt deze prima.
Heb vogellzand als bodembedekking in de la.
Ik trek sochtends de la eruit gooi het in een zeef die op een emmer staat en de poep blijft achter in de zeef en het zand gebruik ik opnieuw in de la. (Soms wat schoonzand toevoegen en soms geheel verversen uiteraard) Wel ga ik even met een stoffer over de plaat in het hok om wat legbak materiaal erui te vegen zodat de la weer gemakkelijk terug schuift. En tada een poepvrije nachthok :gutgut:

Peppie

Berichtdoor Peppie » 01 feb 2015 09:48

Mijn ervaringen met een mestlade zijn Ook niet zo goed.
Ten eerste gaat een houten hok altijd werken en schuift de lade niet meer soepel naar binnen en buiten.
er valt inderdaad altijd wat zaagsel in de ren eronder,maar dat vind ik niet erg.
En je moet in de zomer goed opletten dat er geen bloedluizen in de kieren met de lade gaan zitten,want daar kunnen ze zich prachtig verstoppen.

Verder is mijn Ervaring met zo een hok dat het dak snel begint te lekken en het hok vanbinnen vochtig wordt.
Ik heb ze nu allemaal vervangen door hokken van Zander in België en ben daar heel tevreden over. Gemaakt van echte dikke planken en makkelijk schoon te maken doordat het dak helemaal open kan.

Veel succes met jullie zoektocht en de nieuwe kipjes!

Terug naar “Huisvesting”