1 jaar ervaring met de kunststof Omlet Eglu Cube

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
swannie
Berichten: 85
Lid geworden op: 10 okt 2013 18:47
Land: nederland
M/V: V

1 jaar ervaring met de kunststof Omlet Eglu Cube

Berichtdoor swannie » 01 mar 2015 15:41

De Eglu Cube <www.omlet.nl> staat er nu bijna een jaar. Eerst met de 2 meter lage ren waaraan een inloopren van 2 bij 2 meter. Ik begon met 5 kuikens Amrock krielen. Ze konden als baby de trap niet op. Ik maakte een lange houten minder steile loopplank met latjes, en bond die tegen de kunststoftrap. Toen ik er een grote ren bij nam haalde ik de loopplank weg.

Ik ben een alleenstaand oud mens (75) met twee linkerhanden en wilde een hok waaraan ik weinig onderhoud zou hebben en al helemaal geen bloedluis. Daar had ik een prijs voor over. Omdat ik in ruw bosgebied woon met roofvogels, vossen, marters e.d. moesten behuizing en ren vooral veilig zijn. Ik liet een klusjesman een offerte maken. De grond moest worden uitgevlakt etc. Voor dat bedrag kon ik beter de inloopren van Omlet aanschaffen. Die buigt met elke helling mee, heeft ook vanboven gaas, en beneden een brede manchet tegen ondergraven door vossen of honden.

De Eglu Cube staat een eind van het huis. De kipjes mochten enkele dagen scharrelen tot mijn haantje door een marter werd gegrepen. Nieuwe inloopren van 3 bij 4 meter bijgekocht en aan de oude geplaatst. Ze hebben nu met z'n vijven 18 vierkante meter in twee compartimenten, verbonden door een lage doorloop. Ideaal. Ik kan ze in een van beide rennen wegsluiten als ik dit wil.

Een nieuw hok bevalt de eerste weken altijd! Maar hoe komen de kipjes de winter door in hun diepvrieskistje? Mijn Cube heeft (hij staat niet waterpas op de bosgrond) een flinke tochtkier tussen de mestladen en de achterwand, precies op zithoogte van de kippen. Ik stikte twee afdekzeiltjes aan elkaar en spande de lange lap strak rond de achterkant. Met een 'Extreme Temperature Jacket' kan ik de Cube 's-nachts afdekken als er zware vorst wordt voorspeld. 's-Morgens moet de hoes er meteen af om het hok te laten luchten. Je wilt niet weten hoeveel kippen kunnen zweten!

Toen de regentijd begon bestelde ik bij een bouwbedrijf een transparant afdekzeil van 3 x 4 meter van ijzersterk gewapend materiaal voor 8 euro. De afdekkleden van Omlet zijn niet groot genoeg en erg duur. Grote delen grond in mijn ren bleven door het dekkleed kurkdroog zodat de kipjes ook bij vorst konden scharrelen en stofbaden nemen. De ren is 2 meter hoog en heeft dus ook van boven gaas. De lage winterzon schijnt met gemak de ren in. Het zeil hield ook eikels, blad en takken tegen van de grote eik naast de ren die 's-zomers schaduw geeft.

Omdat 's-winters mijn buitenkranen zijn afgesloten, bestelde ik een tweede stel zitrekken voor in het hok. Tweemaal per week vervang ik de bepoepte rekken door schone. Bij gebrek aan stromend water leg ik de vuile gewoon in de regen. Mestladen en legnest vul ik met stro, zodat ze niet erg vervuilen. De kippen houden van hun geurende hok als het stro is vernieuwd. Grote opwinding als het klaar is. Ze komen allemaal snaterend inspecteren.

Omdat ze geen voer hebben in hun Cube, geef ik ze voor het slapengaan een flinke hand meelwormen zodat ze met een vette maag de nacht in gaan. Voerbak 's-nachts laten staan doe ik niet, want het wemelt van kleine bosmuizen die na donker komen bietsen. En die bosmuizen lokken weer uilen aan die rondom zitten te krijsen. Als de kipjes 's-morgens het hok uitkomen hebben ze honger, maar ze zijn onderhand goed aan het ritme gewend.

Het enige minpunt van de Cube is dat er geen mogelijkheid is om er een automatische opener/sluiter op te zetten. 's-Zomers kan de deur open blijven, hoewel het haantje dan weinig rust krijgt omdat het blijft waken bij alle geluiden van uilen en nachtdieren. Bovendien laat ik geen voer in de ren want de muizen eten alles op, en daar wordt hij ook knap onrustig van. Ze krijgen smorgens de helft van hun voer in een bak en de rest strooi ik in de ren zodat ze te scharrelen hebben.
Er is voldoende ventilatie in het dubbelwandige hok. Bij extreme warmte gaat de door mij gemaakte tochtlap er af.

De Cube is makkelijk schoon te houden. Hij wordt een paar keer per jaar goed uitgesopt en gestoomd. Voor de rest leeg ik dus elke week de mestladen en krijgen ze schoon stro. Afkloppen, maar tot nu toe geen mijten, vlooien of luizen gehad. Wel roetzwarte (blad)aarde overal waarin ze, bij gebrek aan beter, stofbaden nemen. De Amrock krieltjes (haan + 4 hennen) zien er gezond en levendig uit. Vandaag heb ik eitje 100 geraapt vanaf half januari.

Zo slecht kan hun behuizing dus niet zijn!

Dit verhaal ter aanmoediging van oude mensen, die zich niet meer zien timmeren, witten of bloedluis bestrijden. O ja, ik heb een party tentje van 2 x 2 meter naast de grote ren gezet met een bankje erin. Leuk om daar (droog!) mijn boterham te eten en naar de kipjes te kijken. Kippen vinden het reuze gezellig als je een tijdje bij ze zit.

Gebruikersavatar
Dani
Berichten: 101
Lid geworden op: 13 sep 2014 16:47
Land: Nederland
M/V: V

Re: 1 jaar ervaring met de kunststof Omlet Eglu Cube

Berichtdoor Dani » 01 mar 2015 17:26

Wat leuk en interessant dat je een review geeft op dit kippenhok :duimop:
Toen ik begon met kippen te houden had ik o.a een boekje gekocht waar de Omlet Eglu ook in stond. Hij was toen alleen te koop in Engeland en erg prijzig inderdaad maar zo apart en als je maar weinig kippetjes hebt leek het mij een makkelijk en veilig hok. Toen dus niet gekocht omdat je hem niet hier kon bestellen destijds (2006). Wel heb ik mijn Orpington hen toen Eglu genoemd :gulzig:

Bedankt dus voor je informatie; wie weet voor mij in de toekomst een optie:-)

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19167
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: 1 jaar ervaring met de kunststof Omlet Eglu Cube

Berichtdoor Isabel » 02 mar 2015 10:20

Hoewel ik zo'n hok nooit zelf zou aanschaffen, wel interessant om te lezen.
Heb je ook foto's? Voor een nog betere beeldvorming? :-)

Swoentje
Berichten: 2260
Lid geworden op: 13 mei 2012 11:50
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Sprang-Capelle

Re: 1 jaar ervaring met de kunststof Omlet Eglu Cube

Berichtdoor Swoentje » 02 mar 2015 16:25

Interessant verhaal! Je hebt het goed voor elkaar!

rita
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 apr 2005 20:25
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Belgïe

Re: 1 jaar ervaring met de kunststof Omlet Eglu Cube

Berichtdoor rita » 02 mar 2015 20:55

Hé swannie, wat ben ik blij je verhaal te lezen. Ik heb vorig jaar in juni ook een Eglu Cube gekocht en ik ben er uiterst tevreden over! Duur spul, inderdaad, maar wel degelijk. Af en toe zijn er acties. Toen ik alles kocht was er een tijdelijke reductie van 10% en deze week worden er geen verzendingskosten aangerekend.
Ik heb maar van één ding spijt: dat ik niet veel eerder een Eglu Cube gekocht heb!

Gebruikersavatar
swannie
Berichten: 85
Lid geworden op: 10 okt 2013 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: 1 jaar ervaring met de kunststof Omlet Eglu Cube

Berichtdoor swannie » 02 mar 2015 20:59

Isabel schreef:Hoewel ik zo'n hok nooit zelf zou aanschaffen, wel interessant om te lezen.
Heb je ook foto's? Voor een nog betere beeldvorming? :-)


Het hok zelf kun je het beste bekijken op https://www.omlet.nl/shop/kippen_houden/eglu_cube_kippenhok/


Foto nemen van de ren is bijna onmogelijk omdat ik de ongewone indeling niet op een foto krijg. Maar schematisch ziet het er zo uit:

Afbeelding

Die rare hoeken worden erg gewaardeerd. De deurtjes heb ik ingetekend.

Gebruikersavatar
swannie
Berichten: 85
Lid geworden op: 10 okt 2013 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: 1 jaar ervaring met de kunststof Omlet Eglu Cube

Berichtdoor swannie » 02 mar 2015 21:11

rita schreef:Hé swannie, wat ben ik blij je verhaal te lezen. Ik heb vorig jaar in juni ook een Eglu Cube gekocht en ik ben er uiterst tevreden over! Duur spul, inderdaad, maar wel degelijk. Af en toe zijn er acties. Toen ik alles kocht was er een tijdelijke reductie van 10% en deze week worden er geen verzendingskosten aangerekend.
Ik heb maar van één ding spijt: dat ik niet veel eerder een Eglu Cube gekocht heb!


Van dat aanbod 'gratis verzendkosten' heb ik meteen gebruik gemaakt door te vragen of ik twee extra mestladen kon kopen, want die staan niet op hun website. Dat kan inderdaad. 30 euro per stel. Niet goedkoop, maar nu kan ik schone insteken en vuile mee naar het huis nemen om om te soppen zolang de buitenkranen nog niet open zijn.
De loopren is nu ook (definitief!) behoorlijk in prijs gezakt. Ik heb de rennen net te vroeg aangeschaft :nuffig:

Gebruikersavatar
swannie
Berichten: 85
Lid geworden op: 10 okt 2013 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: 1 jaar ervaring met de kunststof Omlet Eglu Cube

Berichtdoor swannie » 03 mar 2015 09:58

Toevoeging; die twee lage tussenstukken vormden samen de oorspronkelijke ren (+ 1 meter verlenging) die bij de Cube werd geleverd. De hoge inlooprennen konden alleen gekoppeld worden met behulp van zo'n laag deel.

Afbeelding

De mazen van de ren staan zo dicht op elkaar, dat alleen de roodborst binnen kan vliegen om een graantje mee te snoepen. De merel kan er niet binnen. Voor hem strooi ik slordig zodat er ook wat graantjes buiten het hek terecht komen.

De vele wortels in de grond zijn van de wilde frambozen die daar oorspronkelijk groeiden. Die krijgen geen tijd meer om te groeien: hap… weg!

Afbeelding

belzele
Berichten: 42
Lid geworden op: 12 jun 2013 22:01
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Belzele

Re: 1 jaar ervaring met de kunststof Omlet Eglu Cube

Berichtdoor belzele » 03 mar 2015 11:00

leuk verhaal swannie, moet wel leuk zijn om zo je boterham te eten met leuk uitzicht :duimop:

Doortje58
Berichten: 324
Lid geworden op: 22 mar 2011 21:10
Land: Nederland
M/V: V

Re: 1 jaar ervaring met de kunststof Omlet Eglu Cube

Berichtdoor Doortje58 » 03 mar 2015 13:01

Inderdaad, leuk verhaal.........je hebt het prima voor elkaar! Toppie! :duimop:


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten