Poep in legnesten...

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
roelvis
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 mar 2016 15:45
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Nijmegen

Poep in legnesten...

Berichtdoor roelvis » 30 mar 2016 23:13

Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum. Ik heb sinds ruim een jaar 3 orpingtons. Ze doen het verder goed op 2 dingen na:
1: ze gaan niet op stok snachts maar slapen op een kluitje in de legnesten of in de hoek van het nachthok
2: ze poepen steeds in de legnesten zodat de eieren vies worden :duimneer: :duimneer: :duimneer:
Is hier iets aan te doen?
Bedankt vast
Roel

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Poep in legnesten...

Berichtdoor Roan12 » 31 mar 2016 06:53

Heb je al geprobeerd om ze op stok te zetten? Dan kun je proberen dit de komende dagen te doen, kijken of ze het dan snappen. Mocht dit niet zo zijn, dan ze het niet snappen, dan moet je kijken of er andere factoren meespelen. Zoals stok te hoog, te weinig licht om te zien waar ze op stok moeten, enzovoorts.
Tot die tijd zou ik zeker elke ochtend de poep uit de legnesten halen. Dan blijven de nesten redelijk schoon hen heb je ook schone eieren.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Poep in legnesten...

Berichtdoor tuff cookie » 31 mar 2016 07:00

Ik heb ook 1 hen die in het legnest sliep. Heb ik een hele tijd op stok gezet 's avonds maar dat hielp bij deze hen niet. Wil niet zeggen dat het altijd zo is. Nu sluit ik het legnest af 's nachts door er een schotje voor te zetten.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Poep in legnesten...

Berichtdoor Fryske » 31 mar 2016 16:22

Dat was ook het eerste wat ik bedacht. Als verder alles okay is dan gewoon het legnest afsluiten s'nachts.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Poep in legnesten...

Berichtdoor danielb » 31 mar 2016 22:24

als je het legnest savonds afsluit,dan moet je smorgens wel op tijd opstaan om die afsluiting weg te nemen.
of de afsluiting savonds terug wegnemen nadat je hennen al te slapen zijn gegaan.
of je houd het een tijd vol om ze op stok te zetten of in het hoekje waar ze anders ook wel eens slapen.
en anders zul je dagelijks de uitwerpselen moeten wegnemen.
hangt ervan af hoe het voor u het beste gaat i.v.m met je werk,want als je bijvoorbeeld soms late shift hebt zoals ik en ook andere mensen dan is dat afsluiten van de legnest wel een probleempje he.
en dan zul je ze het moeten proberen af te leren of legnest dagelijks de uitwerpselen verwijderen.
of een 2de legnest bijzetten en hopen dat ze daar dan in gaan leggen en niet inslapen of andersom.
er zijn in ieder geval een paar dingen die je kunt proberen,maar zul je een tijdje moeten volhouden he.

roelvis
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 mar 2016 15:45
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Nijmegen

Re: Poep in legnesten...

Berichtdoor roelvis » 07 apr 2016 19:13

OK bedankt voor de antwoorden, we gaan het proberen.
En schoonmaken is ook niet het werk maar vieze eieren zijn nog het vervelendst.
Extra biologisch zullen we maar denken.
Groeten Roel

Gebruikersavatar
KurtVDW
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 apr 2016 11:54
Land: Belgie
M/V: M

Re: Poep in legnesten...

Berichtdoor KurtVDW » 26 apr 2016 19:22

Dag Roel,

heeft het afsluiten van het legnest geholpen? Mijn twee schoonheden liggen ook liever elk appart in een legnest.
Nochtans sliepen die in het begin op een stok maar daar hadden ze plots geen zin meer in.

Kurt


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten