Water in ren

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Anke_dK
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 nov 2015 13:13
Land: Belgie
M/V: V

Water in ren

Berichtdoor Anke_dK » 27 apr 2016 19:21

Hallo,

mijn vriend en ik zijn net eigenaar geworden van onze eerste kipjes: twee legkippen en een zijdehoentje. In onze ren is er blijkbaar een iets hoger en een iets lager gelegen stuk. Het hogere stuk is droog maar het lagere stuk staat door de hevige regenval van de laatste dagen onder water. Ik ging ervan uit dat dit geen probleem was want dat de kippen zelf wel op het droge stuk zouden blijven, maar nu gaan ze zelf in dat natte stuk staan! :(

Ik lees overal dat hun poten niet te nat mogen worden en dat lijkt me logisch, maar wat nu? Kan het kwaad dat ze toch in die plassen gaan staan?

Ik ben net wat hooi op het droge stuk gaan strooien zodat daar zeker niet teveel modder is...

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Joke Kra
Berichten: 653
Lid geworden op: 27 apr 2014 22:11
Land: Netherlands
M/V: V
Locatie: Vianen

Re: Water in ren

Berichtdoor Joke Kra » 27 apr 2016 19:48

Nou weet ik niet hoe groot je ren is. Is het droge deel misschien te klein? En hoe diep staat het water ongeveer in het natte gedeelte?

Ik heb ook een probleem gehad met de afwatering in mijn ren. Toen heb ik van die houten tuintegels gekocht bij de bouwmarkt en die op het natte gedeelte gelegd, zodat ze toch 'droog' liepen. Andere optie: misschien kun je het natte gedeelte ophogen met rivierzand. Dat zand heeft de eigenschap goed water door te laten en bovenop snel droog te zijn. Je kunt ook een diepe put graven met zo'n ding dat je gebruikt als je palen in de grond wilt zetten (naam kwijt) in het natte deel en dat opvullen met kiezelstenen, waardoor het water sneller afvoert. Anders aan een drainage-systeem denken, maar dat is een nogal dure oplossing.

Succes ermee!

Dieter
Berichten: 4908
Lid geworden op: 21 feb 2005 21:08
Land:
M/V: V
Locatie: Westkerke

Re: Water in ren

Berichtdoor Dieter » 27 apr 2016 21:10

Nu water in de ren? Dat wordt volgende winter een serieus probleem, vrees ik...

Anke_dK
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 nov 2015 13:13
Land: Belgie
M/V: V

Re: Water in ren

Berichtdoor Anke_dK » 27 apr 2016 21:56

Bedankt Joke! De ren is ongeveer 18 vierkante meter, waarvan ongeveer 9 droog. Hun hok staat op hoge poten dus daar kunnen ze zowel in als onder. Die houten tegels, rivierzand en een put graven met een grondboor (ik denk dat dat is wat je bedoelt :) ) zie ik zeker zitten.

Dieter, dit is het eerste jaar dat we in een huis met tuin wonen dus het is wat ondervinden.

Daarstraks gingen ze wel in het stro zitten dat ik had gestrooid, dat vonden ze dan precies toch leuk :)

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Water in ren

Berichtdoor Trea » 27 apr 2016 23:21

Gaten graven met grondboor (1 m diep) en opvullen met kiezels werkt heel goed. Althans bij mij. Mogelijk zit er op enkele plekken in onze tuin een ondoordringbare of dichtgeslagen kleilaag. Voor de onderlinge afstand van de gaten heb ik ca 1 m aangehouden.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten