Voorbereiden van de beplanting in de ren

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Lavendel
Land: Netherlands
M/V: V

Voorbereiden van de beplanting in de ren

Berichtdoor Lavendel » 16 aug 2017 10:31

We hebben een stuk tuin waar we de ren willen plaatsen. Het is een stuk van bijna 3 bij 6 meter. Hier staan nu:
  • Photinia's
  • Magnolia
  • varen (geen arendsvaren)
  • Hosta's
  • bonte dovenetel
  • Epimedium
  • Lelietjes van Dalen
  • Hazelnoot
  • een Hedra-heg.

We willen de ren graag vrij van giftige planten. In de tuin gaan we er vanuit, dat er genoeg niet giftige planten staan om interesse te wekken.

De Lelietjes van Dalen zijn al uit de ren, volgend voorjaar zullen we zien of alles weg is. Ze zijn nogal hardnekkig. Ook weten we dan welke verrassingen er nog onder de grond zitten in de vorm van bollen.

De Hosta's en Epimedium worden verplaatst, Ze zijn wel niet gifitg, maar Epimedium is zo teer dat ze vast niet bestand zijn tegen kippen. De Hosta's wil ik graag gebruiken op andere plekken en groeit op deze plek niet optimaal.

De hazelnoot wordt ook verplaatst, deze staat op de plek waar we het nachthok neer willen zetten.

De planten willen we uitbreiden met meer Bonte dovenetel, wilde aardbeien, frambozen, zebragras en een krentenboom. Op de krentenboom na, groeit alles weelderig op andere plekken in de tuin, dus dat is alleen verplaatsen.

Ik ben nog op zoek naar andere sterke planten voor de kruidlaag, die het goed doen in zandgrond en hou me aanbevolen.

Onze grootste uitdaging is de Hedra, deze vormt de zijkant van de ren. De Hedra groeit tegen een hekwerk van gaas en aan onze kant staat er nog een aluminium spijlen hek van 2 meter over de hele lengte. Dit was al zo toen we het huis kochten. :?

We zien een aantal opties om de Hedra af te schermen en ik vraag me af wat wijsheid is. Het gaas waar de Hedra tegenaan groeit vertrouw ik niet om rovers buiten te houden, afschermen is sowieso nodig. De ideeën die we nu hebben zijn:
  • Tegen het spijlenhek een metalen damwand plaatsen van een meter hoog, die deels ingegraven is. Met daarboven gaas,
  • Hetzelfde als hierboven maar dan met Zweedse rabatdelen (net als het nachthok), alleen is ingraven dan minder geschikt.
  • Hetzelfde gaas gebruiken als voor de ren (19x19mm 1,45mm dik) over de hele hoogte
  • Fijnmaziger gaas gebruiken over de onderste meter

Hebben jullie misschien nog ideeën?

Trea
Account gedeactiveerd
Land: Nederland

Re: Voorbereiden van de beplanting in de ren

Berichtdoor Trea » 16 aug 2017 12:20

Je hoeft niet zo bang te zijn dat ze giftige planten eten (instinct).
De lekkere planten eten je 4 kippen allemaal op in een ren van 17m2.
Boompje de eerste jaren beschermen met onderaan rondom gaas.

Klimop, laurier en hondsdraf is zo ongeveer het enige dat mijn kipjes laten staan.

Lavendel
Land: Netherlands

Re: Voorbereiden van de beplanting in de ren

Berichtdoor Lavendel » 16 aug 2017 21:30

Dat is mooi, dan kiezen we voor een eenvoudige oplossing.

Vanavond met manlief overlegd en we gaan voor gaas tegen het aluminium hek. Daar zetten we andere klimplanten tegenaan. Dit maakt voor de kippen niet uit, maar wel voor ons uitzicht ;) Waarschijnlijk wordt het een wingerd

Goede tip van het afschermen, ik heb de manier al opgezocht bij het FAQ topic. Kan ik gelijk een aantal planten waar ik erg aan gehecht ben afschermen van het voorjaar, als ze net opkomen.

De lekkere planten mogen ze opeten hoor, graag zelfs. Hier hebben we er veel te veel van, wat we normaal in de groene bak gooien, gaat nu in de kippenren. Als ze het bij het loslopen zelf al binnen de perken houden, is het ook prima.

Terug naar “Huisvesting”