Omgevingsvergunning / melding

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Lavendel
Land: Netherlands
M/V: V

Omgevingsvergunning / melding

Berichtdoor Lavendel » 17 aug 2017 08:56

Gisteren heb ik het boek Kippen in de tuin bij de bieb gehaald. In het hoofdstuk huisvesting staat ook een stukje over regelgeving en wordt er verwezen naar een lichte bouwvergunning voor hokken van 1-3 meter hoog en een oppervlakte tot 5m2.

Zoeken op de website van de gemeente leidde tot een omgevingsvergunning of melding en verwees naar: https://www.omgevingsloket.nl/

Als ik deze invul moet je voor ongeveer alles incl speelhuisjes, kippenhokken etc een vergunning aanvragen of iig melding moet maken. Bij mijn weten heeft in mijn omgeving niemand dat ooit gedaan, terwijl er aardig wat bouwwerken zijn neergezet.

Verder googlen op vergunningen voor tuinhuisjes en kippenhokken, leidde weer tot hele andere regels. Alleen dat was niet op sites van de gemeente/overheid.

Voordat ik de gemeente ga mailen, ben ik wel benieuwd wat jullie ervaring is.

Fryske
Land: Fryslan

Re: Omgevingsvergunning / melding

Berichtdoor Fryske » 17 aug 2017 09:41

Gewoon plaatsen. Heb nog nooit iemand gesproken die voor een kippenhok een vergunning (dan wel melding) heeft aangevraagd.

Trea
Account gedeactiveerd
Land: Nederland

Berichtdoor Trea » 17 aug 2017 11:12

Omgevingsvergunningen zijn in elke gemeente anders. Maar de meeste hebben iets in de orde van max 12m2 oppervlak en 3m hoog voor een bijgebouw vergunningvrij.

Verder moet je i.h.a. bijgebouwen in overleg met de buren doen als het dicht op de erfgrens wordt geplaatst.

Soms is de verhouding tuin en gebouwen wel belangrijk. Ook voor kleine hokken.

Kijk best op de website van je eigen gemeente. Die hebben vast info over vergunningvrije bijgebouwen.

Maar idd nog nooit gehoord dat een gewoon kippenhokje niet zou mogen.

Fryske
Land: Fryslan

Berichtdoor Fryske » 17 aug 2017 11:24

"Kijk best op de website van je eigen gemeente. Die hebben vast info over vergunningvrije bijgebouwen".

Dat had Lavendel al gedaan Trea, vandaar haar vraag :-D

jantien
Land: nederland

Berichtdoor jantien » 17 aug 2017 11:41

Idd gewoon plaatsen en niets aanvragen :mrnono:
Mijn hokken staan er al tientallen jaren, boerderij is zelfs een rijksmonument, elke dag fietsen hier flink wat ambtenaartjes langs maar nog nooit iemand gehoord ;)
Plaats jij gewoon een beetje normaal hok, zal daar niemand een woord over vuil maken....

Trea
Account gedeactiveerd

Berichtdoor Trea » 17 aug 2017 12:09

Van de website die Lavendel aanhaalt wordt ik niet wijzer. Die tool geeft aan dat elk bouwsel met een dak hoger dan 1 meter vergunningplichtig is. Onzin. Dat klopt niet. Weet ik echt zeker. De website/tool is vandaag en morgen uit de lucht. Misschien omdat er niks van klopt.

Zolang je op je achtererf bouwt (landelijk ingesteld sinds enkele jaren) ben je behoorlijk vrij om bijgebouwen te plaatsen. Een van de nieuwe regels is dat tot 50m2 aan bouwsels is toegestaan bij een tuin van100m2. Lees deze maar eens door:

http://www.watmagikbouwen.nl/wp-content ... n-2015.pdf

lnge
Moderator

Berichtdoor lnge » 17 aug 2017 12:32

Er is wel degelijk een vergunning nodig voor alles wat hoger is dan een meter, dus ook voor een speelhuisje of een kippenhok. Behalve wanneer je het tegen de achtergevel van je huis bouwt, want dat is vergunningvrij. Krom maar echt waar!
In de praktijk zullen maar weinig mensen een vergunning gaan aanvragen voor een kippenhok, en is er eigenlijk geen haan die er naar kraait. Maar je kan pech hebben, want ik weet dat het in Heemstede is gebeurd dat iemand zijn houten kinderspeelhuisje met een nokhoogte van 1.35 uit de tuin moest verwijderen omdat er een overijverig ambtenaartje lucht van had gekregen :roll:

lnge
Moderator

Berichtdoor lnge » 17 aug 2017 12:45

Zie hier:
https://www.omgevingsloket.nl/Particuli ... ?init=true
Dit is een website van de rijksoverheid!
Daar vul je je postcode in en bij werkzaamheden bouwen en verbouwen kies je Bijbehorend bouwwerk bouwen.
Hieronder vallen aan- of uitbouwen, bijgebouwen en overkappingen of het bouwen van een bouwwerk voor bewoning ten behoeve van mantelzorg. Ook kleine bouwwerken zoals een plantenkas, een hondenhok, volière of speelhuisje vallen onder deze categorie. Ook het vergroten van een bestaande aanbouw, uitbouw, bijgebouw of overkapping valt hier onder.

Trea
Account gedeactiveerd

Berichtdoor Trea » 17 aug 2017 13:55

Ik had het formulier eerst toch niet correct ingevuld.
Je moet invullen dat het een bijgebouw ten dienste van het wonen is.

Dan moet je vervolgens nog van alles doorgeven zoals: dat het op meer dan 4 m van je woning komt, niet hoger wordt dan 3 m , en op meer dan 1 m vanaf de openbare weg.... En voila verguningvrij.

Het lijkt er op dat de regels landelijk zo zijn ingevoerd.
Alleen als je tuin in het zicht ligt van de openbare weg heb je een probleem.
Voor het overige: 'bouw er maar op los'.

peertje
Gebanned
M/V: M

Berichtdoor peertje » 17 aug 2017 14:16

Er is een verschil tussen meldingsplicht en vergunning... meest tot 4,5 meter bijbouwen en inderdaad afhankelijk van het oppervlak daar hoef je dus geen vergunning voor te hebben volgens mij.
Het plaatsen van een kippenhok valt denk ik onder 'tuinmeubilair' en dan al of het al of niet makkelijk te verwijderen is, behoeft het een melding...
En de check kan je inderdaad simpel op omgevingsloket doen...

Terug naar “Huisvesting”