Vrije uitloop met of zonder ren?

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Lavendel
Berichten: 55
Lid geworden op: 12 aug 2017 20:05
Land: Netherlands
M/V: V

Vrije uitloop met of zonder ren?

Berichtdoor Lavendel » 18 aug 2017 16:24

We zijn het hok en de ren van ons toekomstige kippenhok aan het tekenen. De ren komt tegen de erfgrens aan en aan die kant is een hedraheg. Nu vroeg ik me af of we niet zonder ren zouden kunnen.

Er komt een stevig nachthok wat evt nachtelijke bezoekers buiten houdt. Het nachthok komt tegen de schuur te staan met de uitgang op het Oost / Zuid-Oosten. We willen het dak ver laten uitsteken als afdak tegen de regen en verder een aantal schuilplekken maken. Door de dichte begroeiing zijn er verder voldoende schuilplekken, lijkt me.

We hebben zandgrond en modder is iets wat eigenlijk niet voorkomt in onze tuin. Wat hierbij helpt is een eik die bij de buren tegen de erfgrens staat. Deze heeft een kroon met een diameter van ongeveer 12m, met een daarbij passend wortelstelsel.

We willen graag beginnen met jonge hennen en in het begin zouden we een deel van de tuin afzetten met pluimvee net. Zodra de katten door hebben dat je kippen met respect behandelt, zouden ze los kunnen in de tuin. Ik verwacht niet dat de katten over het net zullen springen, ze zitten nu regelmatig voor het traphek van het dakterras, maar gaan er niet overheen.

Onze tuin is volledig omheind met een schuttingen/hedraheg (op hekwerk) van 1,8 - 2 m en zo'n 200m2. De tuin is omringd door andere tuinen (ook aan de achterkant).

De belangrijkste voordelen van een ren die ik zie, zijn:
- Extra bescherming tegen rovers, de kippen zullen nog steeds 's nachts in het nachthok gaan.
- Een lagere belasting van de rest van de tuin, doordat de kippen een deel van de dag in de ren zitten.

Nadeel
- De buren hebben 2 Keeshondjes, die het erg leuk vinden om naar alles te blaffen wat aan onze kant van de heg zit, geeft dit stress voor de kippen? Ze zijn een groot deel van de dag binnen, gelukkig, maar wel irritant.

De belangrijkste voordelen van altijd vrije uitloop lijkt me dat:
- De belasting van de tuin beter verdeelt wordt
- Het leuker is voor de kippen, die kunnen de hele dag scharrelen
- We de kippen meer zien, de ren komt achter de schuur zonder direct toezicht van het terras

Nadeel:
- Een deel van de planten zal volledig opgegeten worden... Een deel van de planten zal afgeschermd moeten worden, met of zonder ren.

De grootste rovers die we nu hebben zijn de eksters, die een nest hebben in de eik. Sinds Lava er bijna een gevangen had, komen ze echter niet meer op grond niveau. We zitten vlak bij het bos, dus daar kan van alles vandaan komen. Muizen leven er zeker weten in onze tuin, ratten zo ver ik weet niet.

Ik heb een paar foto's gemaakt te illustratie:

Afbeelding Onze tuin loopt bijna door tot het huis op de achtergrond.
Afbeelding

Hier komt de ren, het gat waar de trampoline stond wordt nog gevuld. Het hok komt tegen de muur, de hazelnoot in het midden is al rond gestoken en wordt nog verplaatst.

Afbeelding

Wat zijn jullie overwegingen om wel of geen ren te plaatsen?

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11768
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Vrije uitloop met of zonder ren?

Berichtdoor jantien » 18 aug 2017 17:05

Grootste voordeel van een vaste totaal dichte ren is dat je het kippenhok nooit dicht hoeft te doen, wat heel erg goed is voor klimaat in het hok.
Je kippen kunnen ook 's morgens al in de ren als jij nog in je bed ligt en zo zijn ze al lekker buiten en veilig voor rovers.
Moet jij 's middags eens op tijd weg en kom je diep in de nacht thuis of de volgende dag, dan hebben je kippen toch een veilige en beschermde buiten ren.
Ik zou er echt een ren aan maken met goed gaas, daar zul je nooit spijt van krijgen :mrnono:

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Vrije uitloop met of zonder ren?

Berichtdoor danielb » 18 aug 2017 21:59

een ren is altijd een mooi meegenomen luxe.
heb ikzelf niet.
maar bijvoorbeeld tijdens de ophokplicht zit je dan ook meteen goed :gutgut:

Gebruikersavatar
dragon
Berichten: 351
Lid geworden op: 05 okt 2010 08:34
Land: NL
M/V: V

Re: Vrije uitloop met of zonder ren?

Berichtdoor dragon » 18 aug 2017 22:10

Eens met bovenstaande. Wij hebben een grote tuin, maar toch een vaste ren, met stevig gaas, een dichte achterwand, een deur die 'op slot' kan en vooral erg fijn; een golfplaten dak. Als het regent, of hard waait zitten mijn kippen daar.
's ochtends zet ik deze ren open naar de tuin en 'savonds weer dicht. Als ik 'savonds wegga en de kippen lopen nog buiten, sluit ik ze op in de ren, dan weet ik zeker dat ze veilig zijn. En de ren heb ik groot genoeg gemaakt zodat een eventuele ophokplicht geen probleem is. In ons oude huis heb ik in het najaar nog een tijdelijke extra ren staan timmeren. dat was best een gedoe.

Voor de veiligheid tegen roofvogels ziet jouw tuin er best begroeid uit, dus veel schuilplekken voor de kippen. Top!
En ook veel plekjes zich te verstoppen zodat jij soms ook moet zoeken. :) En vergeet verstopte eieren niet! Ook leuk als je die drie weken later tegen komt.....

ik zou het combineren dus; een ren met vrije uitloop. Dan ben je overal op voorbereid..

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Vrije uitloop met of zonder ren?

Berichtdoor lnge » 19 aug 2017 00:20

Kippen mogen hier de hele dag in de tuin, maar aan het nachthok wel een kleine ren waarin ze 's morgens alvast veilig kunnen eten tot het automatische luikje open gaat.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Vrije uitloop met of zonder ren?

Berichtdoor Trea » 19 aug 2017 10:45

Meest ideaal lijkt mij (ook) een open hok met daaraan een overdekte en helemaal veilige ren. In de ren maak je best een automatisch luikje zodat ze een groot deel van de dag vrij kunnen lopen in de tuin.

Als je de overdekte ren 0,5 - 1m2 per kip maakt en je maakt daar ook zitstokken in dan zit je goed qua ruimte. Tenminste als ze elke dag vanaf ca. 7 uur/ een uur na zonsopgang tot de eerste schemer los mogen. Omdat je tuin dicht is zal dat geen problemen geven met een volgende vogelgriep.

Zelf heb ik aan zo'n combi een grotere open ren aangebouwd omdat onze tuin niet ommuurd is. De kippen mogen hier alleen los in de tuin als er iemand thuis is.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11768
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Vrije uitloop met of zonder ren?

Berichtdoor jantien » 19 aug 2017 12:32

Als je zelf de mogelijkheid hebt om je dieren los te laten en weer in te sluiten heb je natuurlijk helemaal geen automatische hokkenafsluiter nodig he ;)
Zelf los kunnen laten en opsluiten heeft als grote voordeel dat je de dieren en s ochtends en 's avonds kan observeren of er geen vervelende dingen aan de hand zijn.
Je hebt het over planten afschermen, maar als ik jouw leuke tuin zo zie, zou ik daar niet zo banf voor zijn. Tenzij je een moestuintje hebt?

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Vrije uitloop met of zonder ren?

Berichtdoor José » 19 aug 2017 13:52

Ook dat eventuele moestuintje kan je dan weer afzetten zodat ze daar niet in kunnen komen. Verder valt er in de getoonde tuin genoeg te beleven voor de kippen. Maar inderdaad, een ren is om de diverse genoemde redenen wel een goede optie voor erbij.

Lavendel
Berichten: 55
Lid geworden op: 12 aug 2017 20:05
Land: Netherlands
M/V: V

Re: Vrije uitloop met of zonder ren?

Berichtdoor Lavendel » 19 aug 2017 20:57

Fijn dat jullie zo meedenken :duimop: Als ik het zo lees komt de ren er hoogstwaarschijnlijk gewoon.

jantien schreef:Als je zelf de mogelijkheid hebt om je dieren los te laten en weer in te sluiten heb je natuurlijk helemaal geen automatische hokkenafsluiter nodig he ;)
Zelf los kunnen laten en opsluiten heeft als grote voordeel dat je de dieren en s ochtends en 's avonds kan observeren of er geen vervelende dingen aan de hand zijn.
Je hebt het over planten afschermen, maar als ik jouw leuke tuin zo zie, zou ik daar niet zo banf voor zijn. Tenzij je een moestuintje hebt?


Het heeft zeker onze voorkeur om ze zelf los te laten en in te sluiten. Een van de redenen dat we pas in het voorjaar kippen willen, is omdat we dan vnl buiten leven. We kunnen de kippen dat goed observeren en leren kennen. Hopelijk kunnen we dan in de koudere periodes sneller zien als er iets niet klopt.

Een automatische deur is puur voor momenten dat we er niet zijn of in het weekend als we 's morgens uit willen slapen ;-)

We hebben een border met bloeiende planten, als deze net opkomen is het vast een lekkere kippensnack. Een moestuin hebben we niet meer, wel eetbare planten door de hele tuin, waaronder daslook. Ik weet niet of dat op het menu van kippen staat. Wij vinden het erg lekker en willen er ook graag van genieten.

@Trea begrijp ik het goed dat je geen afgesloten hok hebt? Heb je misschien een foto of een link naar informatie mbt waar je dan rekening mee moet houden?

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Vrije uitloop met of zonder ren?

Berichtdoor Fryske » 19 aug 2017 21:39

Nachthokken met ovekapte rennen zo hebben wij dat ook. In de ren hangt water en voer en staan de legmanden. Nachthok staat altijd open en de ren gaat s'nachts op slot. Veilig en gezond.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten